AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
974

Parkeringsbromsen underkändes på besiktningen

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Min relativt nyinköpta 728 har haft många fel och när den besiktigades under förra veckan dök ytterligare fel upp. Jag fick underkänt på parkeringsbromsen vänster bak. Höger bak fungerade alldeles utmärkt.

Besiktningskillen sa att han trodde att vajern hade gått av eftersom det inte var någon bromsverkan alls på vänster bak. Jag har inte orkat ringa runt till verkstäder för att höra om åtgärder ännu, så jag tänkte fråga här först. Vad är vanligaste felet när det inte är någon bromsverkan alls på ena sidan av parkeringsbromsen? Och är det krångligt/dyrt att fixa?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara bara en justeringssak. Finns bland mektipsen hur man justerar backarna. Om så är fallet måste man fråga sig varför backarna slitits mer på en sida. Det kan vara så att delarna kärvar och inte går i retur riktigt med anliggande backar som följd. Ta bort oken och skivorna och kolla konditionen på grejorna. Då avslöjas ju även en trasig wire.

AE
Lasse Karlsson
Tjena The Stig!

Fick hem vår nya 750IAL-99 häromdan, när vi var och tittade på denna, upptäckte vi att parkeringsbromsen inte tog alls! Han vi köpte av ansåg att det säkert bara var en enkel justeringssak, men vi fick till i köpkontraktet att han skulle fixa detta innan affären slutfördes!

Detta slutade med att han fick byta båda skivorna bak, samt alla backar där allt detta var dåligt! Slutnotan för detta: 5100SEK! Ditt problem kan säkert vara en enkel vajerjustering, men det kan säkert vara värre än så också!

De vanliga felen vid dålig parkbroms brukar vara: Slitna backar, dåliga skivor, feljusterad vajer, trasig vajer, eller kärvande ok då man slarvar med att använda parkeringsbromsen! Den mår inte bra av att inte användas! utan skall motioneras regelbundet!!

Hoppas det löser sig smidigt för dig!!

HA DET!!!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du byter rubbet: Skivor, bromsbelägg inkl. monteringssats, handbromsbackar inkl. fjädersats till din 728:a kostar delarna 2451:- på Mekonomen. Det är kända kvalitetsdelar från Brembo, ATE o.s.v. Backarna justeras inne i trumman genom ett av hjulbultshålen. Vajrarna behöver man bara justera vid vajerbyte. Bromsoken har ingenting med parkeringsbromsen att göra på denna konstruktion. Vill du inte göra arbetet själv, skulle jag tro att det är ca 1-1,5 tim arbete. På en märkesoberoende verkstad kring tusenlappen i arbete skulle jag tro.

AE
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tackar för alla svaren!
Det låter ju som att det inte är någon katastrof iallafall. 2500 för delarna och nån tusing för jobbet ifall jag behöver byta rubbet. Och om jag har tur kanske det bara är någon inställning eller uppsmörjning som behövs.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu har jag varit på Speedy i Täby och fått bytt båda bromsskivor och bromsbackar bak. De var hur bortrostade så inte undra på att det inte tog något! Underligt att det alls fungerade på höger bak. Han verkar vara en bra kille och gjorde ett snabbt jobb trots att en av de anställda var sjuk idag.

Nåja, 4410kr fattigare men nu borde väl bilskrället gå igenom besiktningen tycker jag!

Tack för alla glada tillrop iallafall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.