AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.068

Konstig Tomgång!

ni
44
nicolau
328 Ci -99
Min bil har en "hoppande" tomgång när den är kall.. (oftast inte på sommaren). Det är precis som att den vill dö men bilen säger ifrån. Då hoppar den upp igen till ca 1500 rpm... Den har faktiskt lagt av vid 2 tillfällen osså...!

Vad kan detta bero på?
Ngn som haft liknande problem?

Det det händer bara när man står still vid t ex korsning eller så, och slutar så fort bilen fått rätt temp.

Mvh

Nico
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kärvande tomgångsventil skulle jag tro.

AE
ni
44
nicolau
328 Ci -99
Kärvande tomgångsventil.. ? vad skulle ev. det kosta att byta ut?
Dyrt eller?

:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta loss den och gör rent den invändigt så gott det går. Någon droppe tunn olja i ventilen skadar nog inte heller. Pos.7:Länk
Titta efter torrsprickor i gummibälgarna mellan LMM och spjällhuset. Pos.3 och 5:Länk
Pos.5 kan spricka vid förgreningen till tomgångsventilen.

AE
ni
44
nicolau
328 Ci -99
Ska försöka titta på det...
Jag är inte så händig...(på bilar) har inget garage heller.. :|
Men måste jag ta av hela plastkåpan som sitter på motorn för att kunna se detta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ventilen sitter under spjällhuset pos.6 i länken vilken syns ovanifrån. Den sitter nog lite trångt där under. Man måste dra ut elkontakten. sedan är den inskjuten i gummibussningen pos.8. och i insuget via bussning pos.10. Har inte tagit bort den själv så jag vet inte om man måste skruva bort spjällhuset för att komma åt. Plastkåpan kan sitta kvar.

AE
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
har samma problem når jeg starter bilen så skakar bilen i ca 20 sek tils bilen blir varm sen går den som en klokka hva kan det være det skjer bare når det er kaldt ???? hjelp,
Vi
5
Vigge
328i touring -00
Tjena.. Kan även vara kamaxelgivare som ger "dippar" på tomgången.. Enklast att få reda på är att koppla in en felsöknings modul och läsa felkoder..Brukar oftast synas vid ett sånt här läge när bilen även stannat..
Hade det på min nyligen som betedde sig likadant men min dog bara en gång :) En givare till insugs sidan går på ca 600-700 kr och ett byte på BMW verkstad ca 1900:- Men skillnaden märks sen iaf..

Inget ras, ingen gas
För mycket gas, bara ras
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.