AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.667

Motorbyte E30 L-jetronic till motronic?

Jo
744
Jonhny
745 -85
Hur gör man enklast om man ska köra 325 (motronic)-motor i en tidig 320 (innan motronic). Kan man ta loss härvan till motorn från motronic-bilen så den får följa med till L-jetronic-bilen?
Är det en massa kablar som sitter fast i bilen osv?

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Motorhärvan är helt fristående, endast 1 rund 20-polig kontakt sammanbinder den med bilens övriga elsystem. Den kontakten sitter på torpedväggen framför förarplatsen. Inget stort jobb att få Motronic att fungera i en icke-Motronic bil. Jag har knåpat ihop ett litet mektips i ämnet, dock gäller det en E21 men principen är samma, bara lättare i en E30.
Länk

Observera att du behöver smtliga delar till Motronicen, tex lambdasond, LMM och databox.

---
Going sideways.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Ok, jag bör ju ha alla grejer eftersom jag har en bil med motronic som ska donera sin motor.
Det verkar vara ganska mycket jobb i en 323. Är det inte L-jetronic i 323? Det är väl det i en 320 85-87? Eller är jag ute och cyklar?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
K-jet i E21 323 och jag tror det är LE-Jet i 320 85-87 (annars L-Jet).
Vilket sprut som satt i bilen från fabrik kvittar när du byter hela motorn med alla givare och kabelhärva. Då är det bara den runda kontakten mellan motor och bil som du måste fixa lite med så det blir rätt.

---
Going sideways.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Som jag tolkar det så kan man då koppla ur den runda 20-pols-kontakten och sen är motorn elektriskt frånskiljd från bilen? Därefter får man ta ur motorn tillsammans med motronic-härvan inklusive box.
Då har man på golvet: En styck motor med en härva som går till motronic-boxen och en avstickare till runda 20-pols-kontakten. Sen får man hitta vad i den runda 20-pols-kontakten som går till vad i instrumentpanel osv. Där har du ju gjort grovjobbet redan...

Har jag fattat hur det sitter ihop?
Isåfall så är det bara grundläggande funktioner i den runda 20-pols-kontakten som ska kopplas in i bilens elsystem för att man ska ha konverterat till motronic. Typ varvräknare, laddsignal, soppapump osv.
Det låter alldeles för enkelt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.