|
|
|
|---|---|
|
Som sagt Jag ska Kapa bort min bakreljudämpare och sätta ett raktrör pga att min bakreljudämpare är helt genomrostig och går ej i genom bes. Så min fråga är är de farligt att kapa med vinkelsip pga Bensintank ? För att stå med en såg med rakaarmar pekande uppåt känns som helt gympass.. //Fredrik | |
|
Det är ingen större risk om det inte finns några läckor förstås, men du kan ju rikta gnistregnet åt lämpligt håll bara . Tigersåg är annars ett bra verktyg om man vill kapa gnistfritt. Bilverkstäder använder ofta skärbrännare så vinkelslip får man nog betrakta som ganska milt våld ändå. AE |
|
|
Är du säker på att den går genom besiktningen med en ljuddämpare för lite förresten? AE |
|
|
Okej tack för svaret . Jo jag har prata med folk som "kan" det och dom har själv gjort så och inte fått några problem ..Men jag frågade han på besiktingen så fick jag svar "bästa är ju att byta " Sen sa han att om jag bara får tätt på det hela så är der nog ingen fara .. //Fredrik |
|
|
Detta är en intressant tråd. JMin extrabil har också en genomrostad bakre ljuddämpare och bilen behöver besiktigas. Kan den alltså gå igenom utan bakre ljuddämpare? Eller med en genomrostig sådan? Bilen är en 518i -90 som jag inte gärna lägger mer pengar på. Byte av bakre ljuddämpare går på minst 1500:- plus arbete. Inte jättemycket pengar iofs, men bilen är kanske värd 5 tusen. Det kanske finns billigare avgasalternativ? Men om den går igenom utan åtgärd så är det bästa alternativet för mig. Visst brummar den, men den brölar i alla fall inte. Fredrik W.B. - hur gick besiktningen? Mvh, Mats |
|
|
Mats: Om det har rostat hål i ljuddämparen så läcker ju avgaserna ut innan dom kommer till maskinen som mäter avgasvärdena, som ju kopplas på längst bak i mynningen på avgassystemet. Gör så att du åker till biltema och köper ett en meter långt rakt rör för 100:-, sen kapar du bort den rostiga ljuddämparen och skruvar dit ditt nya rör med en avgasklämma istället, och kapar röret så det sticker ut lika långt under bilen som ditt gamla rör gjorde. Du måste nog köpa upphängning och klämma också, men mer än 200:- kommer det knappast kosta. |
|
| Tack Jonas för den utförliga beskrivningen! En fråga bara .Bilen ska alltså gå igenom besiktningen med denna fulfix. Men kan man fortsätta köra sådär tills vidare? Det är inte så att jag måste sätta dit en riktig ljuddämpare snarast möjligt? | |
|
Det går jätte bra att lösa det på Jonas_E30 vis. Min bror löste det så på sin gamla Golf från 94. Det putrar lite högre, men det är inget besiktningen har några åsikter om (för utom att det kanske igentligen är en tattarlagning, men enligt lagen helt okej). |
|
|
Perfekt, tack. Då får det bli så. Inte värt att säga nåt till frugan dock. Hade faktiskt ingen aning om att man fick köra utan bakre ljuddämpare. Men jag har förstått nu att det är främre ljuddämparen som står för mesta jobbet. |
|
| Så länge röret är helt och är upphängt ordentligt ska det mycket till innan besiktningen klagar på det. Jag har en rejält avgastrimmad (2,5" från kattarna och bakåt med endast en liten sport-slutburk som rekvisita) sierra, nybesiktad är den också. | |
| Är det nån risk att motorn går sämre eller den drar mer bensin när man skippar ljuddämparen? Det blir ju annat mottryck i motorn. Har en MC (otrimmad) och det tjatas mycket om att man ska köra MC:n i nån bänk och justera div parametrar om man sätter på raka rör och sportluftfilter. | |
|
Sista burken är viktigast i hela systemet,jag skulle inte skippa den.Varför inte köpa en uniburk på biltema när man ändå meckar kostar 200-300:-. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Jo jag har funderat på om jag inte ska göra det. Men jag är nyfiken på vilket sätt är sista burken viktigast? | |
| Den gör största delen av det dämpande jobbet. Såvida det inte handlar om en turbobil, då dämpar turbon mest. | |
| Sålänge avgassystemet inte läcker och bilen inte låter väldigt mkt är de inga problem. Min mazda är innehållet i sista ljuddämparen helt kexat och rensat (skakade ut skiten) men den är tät och det är huvudsaken! | |
|
850in har inga dämpare längst bak (bara ett Y för att få dubbla pipor). På besiktningen var det helt OK och den låter mycket lite ändå. Om jag får spekulera lite så tror jag inte anntalet ljuddämpare spelar någon råll, det viktiga är att bilen låter mer än ett vist DB... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.