|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 316Ti har stått oanvänd en två-tre veckor. När jag startade den, märkte jag att batteriet inte var helt ok. Batteriet är ett original BMW-batteri, men har säkert ett antal år på nacken. Har nu haft batteriet på laddning en 12 timmar med en vanlig batteriladdare (Einhell?). Det "lyste svart” när jag satte den på laddning. Grönaa lampan ska väl lysa när batteriet är laddat och en röd när batteriet är ”out”. Fortfarande svart, men strömstyrkan har minskat från ca 1,5 till kanske 1,2 A. Det jag funderar på är om batteriet är för dåligt att ladda trots allt. Vad säger 1,2 A om batteriets kondition? Hur länge till skaa jag fortsätta laddningen? Om batteriet är för dåligt för att få igång ordentligt - är det några speciella fabrikat jag ska undvika, typ Biltema-batterier? - eller några som rekommenderas? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Räkna med minst 24 timmar laddning totalt , det kan ta ytterligare ett tag efter man avslutat laddningen innan ögat går över i grönt, vilket det ska göra om batteriet är friskt. När man kopplat bort laddaren och väntat nån halvtimme så bör batteriet hålla minst 12.7-12.9 Volt om de ska vara fulladdat. ///MVH Hasso Länk |
|
För att veta batteriets kondition bör det belastningsprovas efter att ha laddats fullt med en "proffsladdare" el dyl. Det billigaste alternativet jag rekommenderar är att köpa en "intelligent" laddare typ Ctek som "delvis rekondar batteriet", finns på närmsta Clas O för ca 500kr. Dagens moderna bilar kräver oftast modern laddningsteknik. T ex E60-karossen medför att det finns speciella förskrifter för BMW-handlare att de måste ha anpassade laddare för den karossen och nyare(dyrare, javisst:)) Kolla även att batteriets vätska är fullt. Det finns en tråd lämplig att fortsätta denna diskussion i Länk Lycka till! Mvh Asken |
|
|
Stort tack Hasso och Asken! Nu tror jag mig veta vad jag behöver veta. Har även läst igenom tråden som du Asken länkade till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.