|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Provkör en välskött 750 säger jag :) /Olof |
|
|
Jäklar vad folk har att tycka till om detta ämne, trodde inte det fanns såna djupa klyftor och rivaliteter modellernas ägare emellan. Allt jag bad om var lite åsikter om vanliga fel o brister modellerna emellan, rent kvalitetsmässig undran med andra ord. Vad det gäller modellernas olika karaktär och tjusning och vilken som passar mig bäst lämnar jag upp till mina egna omdömen efter jag har letat ett tag och gjort ordentliga provkörningar. Vad gäller förbrukning så är det så pass individuellt när det gäller såna här bilar att det inte är lönt att ta upp som fråga, som sagt vill man ha en snål bil ska man kanske kika på Lupo(för att citera tidigare inlägg). Varför man valt en bil med mer utrustning istället för en annan i det högre modellutbudet tycker jag inte heller är intressant med hänsyn till min frågeställning i början av tråden. Har efter två sidor med inlägg inte blivit mycket klokare(bara lite ;) så nu lämnar jag denna tråden bakom mig och bildar mig egna uppfattningar. Återkommer senare med eventuella frågor som kan dyka upp då det ändå finns mycket hjälp att få här. |
|
| Beror väl på vad man ska ha bilen till. Som bruksbil skulle jag ta en 740 och om jag skulle ha en entusiastbil/andrabil skulle jag ta en 750. | |
|
Cenny. Helt riktigt. Föraren/körstilen kan påverka väldigt mycket, liksom de faktiska körförhållandena som jag beskrev ovan. Det är inte alls svårt att få förbrukningen att mer än dubblas om man hetsar och det är trafik med mycket start och stopp. För det hostar ordentligt med havre att föda alla de hästar som måste streta med att dra igång över två ton gång på gång på gång. Att däremot med lite planering och tur tassa värdigt genom stan när trafiken är mer gles och stillsam, kan ge förvånansvärt låga siffror, bilen till trots. Men så kostar det också betydligt mindre foder att hålla kärran rullande än att dra i gång den hela tiden. Utöver detta så kan det tillkomma faktorer som kan påverka det matematiska mer än man tror ibland, nämligen exaktheten vid tankning och exaktheten på vägmätaren. Vanligast är att det går åt det optimistiska hållet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Siken. Nja, nu är väl egentligen inte 750 ett högre modellutbud direkt, då det är samma kaross och allt i princip, men en grövre spis. Men jag förstår din tanke. Helt klart ska du bilda din egen uppfattning, och det ligger kanske lite i det om att man kan välja lite olika beroende på om det ska vara bruksbil eller entusiastbil. Fast där kommer väl både skick och pris in i bilden före själva modellen? En halvskaplig 7:a även om det råkar vara en 12:a, kan ju funka som bruksis om man inte räds bränslekostnaden allt för mycket. Men en fin fin 7:a med mycket utrustning och någon av de två större motorerna passar kanske oftare som entusiastbil för folk som inte skiter pengar hela dagarna. Så tänker jag i allafall, som ställt av min 740iL för vintersömn och lite pyssel inför vårens första torra asfalt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
W2k. Tack för de uppgifterna, och de visar alltså att 750 generellt drar styvt 1 dl mer milen än en 740. Vilket var ungefär det jag påstått. På 750-ägarna får man ju intrycket att de inte skulle dra mer än en 740, men det stämmer ju inte av helt naturliga skäl. Men som någon sa, är man rädd för ökade bränslekostnader så är väl ingen av dessa bilar nåt att fundera på. Och är man klar över att det är tolvan man vill ha, så är väl den skvätten extra kanske mer ett kvitto på exlusiviteten under huven.... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hmmm... klart man ska ha en 750... läderklädd instrbräda o dörrar, lite mer mys o pys i inredning. har aldrig ägt en 740 men däremot en 730. en ganska ointressant bil som känndes flera ljusår ifrån 750.n man kan väl säga som så att 750 är nog bättre utrustade än 740 i regel.. men det finns ju alltid undantag. köp ingen bil utan nav. den e helt iskall när du ska sälja sen. o enligt mitt tycke ingen före -99 o absolut inte äldre än -98. "rätt" färgkombination e nog lika viktig som utrustningen. håll dig ifrån "feta fälgar" bilar, strunta i milen, åk o kolla o provkör 12.an med ljus inredning. du kommer att bli kär. Jag hade en SL 500 när jag skulle prova min första 750, mest på skoj, va ju nöjd med mercan.. men jag insåg dirrekt att jag bara var tvungen att ha den.. omedelbart. kär sen dess... |
|
|
tamtech. Jo viss kan det vara ett självklart val att ta en 750, beroende på vad man prioriterar högst. Men som sagt, en välmatad 740 är hack i häl på i princip allt, ja bättre i vissa avseenden. Så hittar man ingen 750 som helt passar önkemålen, så kanske en 740 kan funka, om den har mycket utrustning, och trots att det då kanske av vissa uppfattas som "snik" Hur mycket som skiljer mellan 740 och 750 kan vara ganska olika har jag förstått. I mitt eget fall så har jag en 740iL -99, med tämligen maxad utrustning. Det som den saknar som en 750 har är väl vad jag förstått belysning på undersidan av instrumentbrädan för fötterna, träplist som går vidare mellan dörrarna på B-stolpen (snyggt, vill ha...) och möjligen askopparna i bakdörrarna i trä vilket jag tycker ser bara plottrigt ut med en träbit mitt på den rena dörrsidan. Skinnklädsel på nedersta delen av dörrarna (min har skin på övre delen och runt hela armstöden m.m. Och skinnklädd överdel på instrumentbrädan vilket jag är kluven till. Visst är det exlusivare, men det ser i mina ögon inte så stilrent ur utan mer plottrigt med sömmar kors och tvärs överall på de rena ytorna, en smaksak. Jag har hela underdelen på brädan skinklädd liksom hela mittkonsollen. Förutom motorn, och ovannämnda detaljer, så har min 740iL vad jag vet allt som en 750 har. Ja ja har faktiskt ännu inte hittat en enda 750i (L) som har lika mycket eller mer utrustning. För det verkar finnas otroligt många rätt snålt utrustade 750 på marknaden. Då menar jag alltså serieausstattung och sonderaustattung tillsammans. Om någon tror att det vet nåt min bil inte har som en 750 har utom det ovan nämnda så var så goda och säg till så får vi se om ni hittar nåt :-) Det finns ju de där Individual-specialarna, men det är väldigt sällan man ser nåt som valts så det blivit smakfullt. Oftast så sticker det ut väl mycket i färger ioch annat. Ljus inredning ser ofta väldigt trevligt ut, och jag var själv ute efter en sådan i början. Och den bil jag idag har tyckte jag var väldigt intressant, men tyvärr väl "Fonussvart" i inredningen. Men det blev ändå denna bilen, av olika skäl. Och idag så är jag mest nöjd över att inredningen är svart, då det är mycket lättare att hålla fräscht och tål spill och kladd mycket bättre än de ljusa. En poalre har en BMW med ljus skinnklädsel, och han säger "aldrig mer..." för han får gno hela tiden för att försöka hålla den så där ren och fräsch som en sådan inredning bara ska vara för att inte se skabbig ut. Men visst är det rasande snyggt när man har en fräsch sådan inredning. Jag kan fortfarande tycka att min är kolsvart inuti, men är ändå nöjd. Även jag blev helt tagen när jag såg min bil live första gången. Jag bara visste att det måste bli den om inte det fanns nåt riktigt otäckt som lurade i faggorna på bilen. Orsaken var att jag ju hade bestämt mig för att köpa en lyxvagn av nyare snitt,en A/S8 eller en 500/600 Merca, eller en 740/750 BMW. Lexus var tidigt med på banan, men efter lite tittande på bilder på inredningen så kändes den mest som en förvuxen Camry i stil färg och form i inredningen, och då hjälpte det inte hur himla bra kvalitet och tyst den än var. Audi och Merca gick bort för att de båda har så otroligt stel kal och tråkig design på i synnerhet inredningen i baksätet. Kravet var också att bilen skulle ha så mycket utrustning som möjligt, annars blir ju lyxbilskänslan rätt blek. Så då passade den 740iL jag nu köpte som hand i handske, trots saknad av tolvan och lite småkrafs i inredningen. Den har i alla fall i de flesta fall mycket mer utrustning totalt sett än de flesta 750 jag sett. Men visst hade det varit som ett körsbär på toppen av bakelsen om den även varit just en 750iL. Men man kan oftast inte få allt man vill, så därför är jag väldigt nöjd med denna 740iL, ja förälskad som någon sa..... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Att en E38 750 skulle dra 1.4 i stan är det lustigaste jag läst på detta forum sen jag reggade mig för 6 år sen! :D BMW - När du älskar att skruva... |
|
Cenny |
Baader, jasså? Och hur kan det komma sig? |
| 1.4 i stan är väl lite i underkant ändå vi säger väl 1,6 i alla fallLänk | |
Cenny |
Det beror väl kanske på vem som kör. Min senaste uppmätta siffra från förra veckan är i alla fall 1,4. |
| de kan inte stämma,går den på tomgång med D i ?,har du oerhört smala däck? | |
Cenny |
Tro mig, det stämmer. Bränsleförbrukning hänger nästan uteslutande på hur man kör och knepet är att aldrig behöva stanna om man kan undvika det. I en stad fylld av rondeller är det inte speciellt svårt. |
|
Om bränsleförbrukning: Om en förare gillar att accelerera, dra på växlarna (kickdown) och köra med lite moms på fartbegränsningen, då drar väl 750 mindre? Större och starkare motor behöver jobba mindre, och drar då mindre bensin? Men om man kör försiktigt, på höga växlar mm så innebär en 750 bara extravikt och fler cylindrar som skall ha bensin? Eller är jag ute och cyklar? I debatten 740 vs. 750 kan jag inte tillägga något då jag bara har halva motorn :) //Bjerser BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser: Tyvär, men det funkar inte alls på det sättet..... BMW - När du älskar att skruva... |
|
|
synd, annars hade en annan tjänat på att köpa 750 :) Har dock själv fått lägre bensinförbrukning på mina "motorstarka" bilar jämfört med tex svärfars "klena bilar", med tidigare beskriven körstil. Fast detta kanske inte innebär samma sak när det är två motorstarka bilar ? Givetvis gäller inte tidigare inlägg alla bilar: Min Alfa v6 drog 2dl mer än min 525:a trots samma effekt (192hp), dessutom ville den förstnämda ha en hel del olja... BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser. För att flytta en viss massa en viss sträcka på en viss tid, exempelvis en bil, kräver en viss effekt. Sen spelar det ingen större roll hur många cylindrar eller hur stor en motor är, det går åt samma effekt i alla fall. För att få en bilmotor att utveckla denna effekt, så måste vi tillsätta en viss mängd energi, i form av bränsle. Så, först måste vi tillsätta energi nog för att producera den effekt som åtgår för att få bilen att accelerera och hålla farten, och för att övervinna den interna friktionen i motorn. Generellt sett ger fler cylindrar och större motor högre intern friktion, än en liten fåcylindrig motor. Principiellt är den effektivaste motorn den som producerar den nödvändiga effekten när den går på full gas och med bästa fyllnadsgrad. Och då det krävs ca 20-30 Hk för att hålla 90 km/h med en bil, så ska alltså motorn för att vara effektivast utveckla ca 30 Hk på fullgas vid nära sitt maxvarvtal, vilket ger en liten slagvolym. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Cenny. Om du tiitar på momentan-mätaren så får du den knappast att röra sig under 2liter milen i stan, den ligger snarare emot 3liters indikeringen. 1,4 låter mer som en förbrukning på långkörning än statskörning. Fyll tanken full, kör tomt, räkna ut snittet...det kommer inte att ligga på 1,4 omöjligt. Min erfarenhet av motorsvaga bilar, kontra motorstarka (med samma kaross och vikt) är att de motorsvagare har dragit mer bensin än de starkare speciellt Med packning och last. (jag har ett relativt agressivt körsätt.. ) :-) De motorstarkare har kunnat flytta vikten med mindre ansträngning och dragit mindre bensin. Hur detta vetenskapligen går till överlämnar jag till de lärde, data är dock samlat från otaliga fjällresor. Mvh Skalman |
|
|
Känns lite osäkert med killens uppgifter att den är lika billig som en V70 T5 att försäkra. Bör man nog kolla upp innan Ett nyckelord som kan vara ett varningens tecken är att han skriver "bruksskick". Det brukar normalt vara en säljares kryphål för att dölja ett antal kända brister han inte vill ta upp utan skyller senare på denna benämning. En E38 med så många mil kan lätt bli väldigt dyr i drift om något går sönder vilket risken är ganska stor att den gör efter 6 år i svenskt klimat Jag skulle leta efter en nyare med mindre mil Hade själv en 735 IAL 2001:a ett tag som jag var kanonnöjd med. Körde runt Europa en semester. Dock var den inte helt optimal kanske på små snirkliga alp-vägar men på autobahn/autostradan var den en dröm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.