|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har bestämt mig för att handla på mig en direktörsvagn med lite klass och pulver under huven och därför börjat kika på BMW E38. Har ej ägt någon innan och vet inte mycket om dem, svaga punkter, dyra reparationer mm mm. Har tänkt lägga max ca 80000SEK. Hittade denna 750 inte långt hemifrån med VÄLDIGT LÅG prislapp enligt min mening. Vad tror ni, kan det vara nåt? Av bilder och text att döma verkar det ju vara en ok kärra med seriös säljare... Länk | |
|
Hejs. Att köpa en välvårdad E38 är en klart bättre affär än att köpa en mindre välvårdad bil till billigare pris. Din tilltänkta bil ser hyfsat fin ut, men har ett skapligt slitage på förarsätet som kan ses på bilden. Den har sportstolarna som kanske kan vara intressant, men vad har den för utrustning i övrigt, och funkar allt felfritt? Jag rekommenderar starkt att i första hand titta på 740i, därför att den har i princip allt som en 750i har, men drar klart mindre bensin, och är billigare att serva och anses vara lite driftssäkrare. Kör och åkupplevelsen skiljer i praktiken inte nåt märkbart. 750 är en smula piggare när man ger fullt, men hur ofta gör man det i dessa vagnar? Man hör inte motorerna alls i någon av dem vid normal körning. Bättre att leta efter en välvårdad och fräsh bil som kostar lite mer, ja runt din budget, än att frestas av en billig bil då det oftast finns en anledning till att de är billigare än andra alternativ. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr. T. 750 är speciellt framtagen för att vara driftsäker, på den punkten har så väl M60 som M62 långt kvar innan den når upp till M73ans nivå. När du säger att upplevelsen inte skiljer mer än nämnvärt tolkar jag som att du inte kört eller åkt speciellt långt med V8 resp V12. Redan under 1500 varv har V12 passerat V8ans maxvrid. Det är stor skillnad mellan karaktären på en V8 och V12. När det kommer till E38 är det väldigt liten förbrukningsskillnad mellan 740 och 750. Rekommenderar 750. Det är svårt att nöja sig med V8 när man väl provat V12. Jag körde över 1000 mil med en 4-cyl bil mellan bytet från V12 till V8 och jag kan fortfarande sakna 4 extra burkar under huven. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hade inte köpt den själv utan tittat vidare bland utbudet, varför? Magkänslan plus att tid är dyrbart, du är värd en dyrbar bil:) Mvh Asken |
|
|
Mugge. Märkligt då att man till klart övervägande del kan läsa om hur mycker mer bränsle det trots allt går åt till en 750 kontra en 740? Liksom att det i praktiken inte är så himla stor skillnad mellan en 740 och en 750 i normal vardagskörning. Båda har mer än nog av effekt på alla varvtal för att man i princip aldrig är tvingad till absolut max gaspådrag, och man hör inte motorn i någon av dem under normal körning. Givetvis kan 750 ge en ännu högre lyxkänsla och status, men i praktiken så är det inte mycket man egentligen märker av. Att sen 750 passerar 740 i maxvrid redan vis 1500 rpm är skit detsamma i alla fall, utom vid just full gas, och hur många av dessa bilar körs på fullgas titt som tätt? Alla jag känner som är erfarna på dessa bilar säger att 750 är dyrare att köra och kan krångla mer och ge dyrare service och reparationer. Då snackar vi alltså om bl a mekar på auktoriserade BMW-verkstäder som vunnit BMW:s mekartävlingar m.m. Men, jag säger absolut inte att 750 är en kass bil, utan bara att det kan kosta rätt mycket mer (om det vill sig illa) utan att man i praktiken egentligen får så mycket mer än vetskapen om att man faktiskt har 12 cylindrar. 12:an har väl inte ens 4 ventiler per cylinder i dessa årgångar? Vanos? Den kan helt enkelt inte komma ner i de förbrukningssiffror som den modernare 4-ventilade och i de senare versionerna Vanosförsedda V8:an klarar. Men på viss typ av körning är kanske inte skillnaderna så stora, typ lugn landsvägskörning på östgötaslätten.... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Är man ute efter att köpa en bensinsnål bil så skall man nog glömma både 750 och 740... Dessa bilar skall, och måste få dra bensin, det är ju trotts allt en hel del burkar och hästar som vill ha föda. Min 750 drar det den behöver, när den behöver det, helt ok för mig och inget jag funderar på att sälja bilen för. Den är värd varenda liter! Mvh Skalman |
|
|
skalman. Så kan man också se det, och visst har du rätt i det. :-) Men, fler hästar fler cylindrar mer vikt, och allt i en mindre modern konstruktion vad gäller motor, ger naturligtvis klart högre bränsleförbrukning. Ja 750i vs. 740i alltså. Därmed inte sagt att 740i är ett under av snålhet. Är förbrukningen det mest avgörande så är kanske en Lupo att föredra. 750i är ju herre på täppan i modellprogrammet i denna kaross, men många menar att 740i är den bästa kompromissen om man vill känna sig som herre på täppan utan att riktig vara det. Med de motorklenare modellerna så har man fortfarande en väldigt trevlig bil, men de har svårt att ge den där riktiga status och lyxupplevelsen som 740i kan ge trots att den inte når helt upp till 750i den heller, men nära. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| ni kan inte jämmföra motorerna helt olika motor karaktär genom hela registret. | |
|
Inför mitt bilköp gjorde jag research i frågan på nätet, läste rätt många forum och mekarsajter. Slutsatsen var att M62TU-motorn (alltså den som sitter i 740iA efter facelift) är det mest pålitliga i motorväg som går att finna i 7-serien E38. Dessutom med en mycket bra kompromiss mellan kraft och bränsleförbrukning. M62TU är en modernare konstruktion än M73, lättare och billigare att serva, det man offrar är en i normala fall försumbar skillnad i toppeffekt. Samt att vissa föredrar ljudet från tolvan, men det är en smaksak. Summa summarum gick jag och köpte mig en 740iA med M62TU. Jag har inga personliga erfarenheter av 750iA, så jag kan inte tveklöst säga att jag gjorde det bästa valet. Men baserat på vad jag sett och läst genom åren har bilden hållit i sig. Wilhelm Svenselius |
|
|
Snygg färg iallafall utvändigt, hade i mitt tycke varit ideal i kombination med grått/ljusgrått/beige SCHiin. Om bilen är nära dig är det enklaste om du åker och kollar på den. Vad som sägs på telefon och hur verkligheten ser ut kan vara helt olika saker. Jag var själv med om bilar som beskrevs som fräscha som behövde hellack pga vandalism där säljaren inte verkade förstå att det innebar extra pengar. Det andra en på ytan mycket fin bil med problem med växellåda och bromsar som visade sig först vid lite mer "aktiv" körning. Dyrt behöver inte innebära bra och billigt behöver inte vara dåligt. Som köpare av e38 är du i regel kung så vänta tills du hittat den bil som du vill ha till ett vettigt pris. Lycka till! |
|
|
WAN. Tja, är det en subjektiv åsikt, eller grundas den på de båda motorernas effektkurvor? Rent spontant, utan att ens ha kört eller åkt i en 750i, så tror jag inte effektkurvorna är så himla olika i karraktären. Antagligen så har tolvan lite mer av det goda över hela registret, då den ju har både större volym och mer toppeffekt. Fler cylindrar ger egentligen bara en smula jämnare gång då det då blir tolv kraftpulser på samma tid som det blir åtta i den mindre motorn. Men, då båda motorrerna är tämligen silkeslena och ljudlösa från förarsätet så är nog skillnaden mest påtaglig om man VET att man åker tolva. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
W2k. Ungefär såja, det är den samlade erfarenheten även jag fått efter att ha klurat en hel del och letat info innan jag köpte min 740iL -99. Som sagt, en 750i är ju king of the hill i flera avseenden, men 740i har många gånger ansetts som den bästa kompromissen, och dessutom med den modernaste och snålaste motorn av de två. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ring på den Navarravioletta men hoppas inte nått, den förefaller skabbig, säljaren måste vara riktigt riktigt bra för att jag ens skulle fundera på att åka och titta på den, men nu när du bor nära gör ett reportage om den, det tror jag många skulle gilla=) Stephan |
|
| Om jag inte minns fel var denna bil ute på annons på blocket tidigare i år för 25.000 kr med lysande oljetryckslampa (man fick inte provköra bilen). Tror att ägaren finns bland oss här på forumet, samt att han ev. har deltagit någon tråd om lös oljepump/kamkedjeras m.m. | |
Cenny |
Tinnitus, jag kan inte förstå hur du kan och kämföra två modeller varav den ena du inte ens provkört. Dina åsikter verkar vara väldigt subjektiva och verkar enbart grunda sig på vad du läst. Personligen stod jag också i valet och kvalet mellan 740/750 när jag köpte min men jag upplevde stor skillnad i motorkaraktär mellan bilarna varför valet i mitt fall föll på 750 som har ett underbart vridmoment. Jag hade definitivt inte trivts i en 740. Vad gäller driftsäkerhet så tror jag inte det är något man behöver bekymra sig om på någon av modellerna så länge de inte är vanvårdade. Bränsleförbrukning är väl inte heller någon enorm skillnad, jag kör på 0,9 landsväg, i stan runt 1,4. Tilläggas ska att jag inte alltid är helt lätt på foten. |
|
Cenny--> Det är väl din bil som är i annonsen som Siken78 är spekulant på? Se tråd: Länk |
|
| Tinnitus .jag har framfört ett antal v12or i ca 60,000mil så jag vet vad jag pratar om. | |
Cenny |
Armand, jepp det är det. Men detta är ingen annonsplats varför jag helst inte diskuterar bilen här. Tycker det skulle kännas fel att nyttja forumet på ett sådant sätt. |
|
Angående driftsäkerhet tror jag inte längre de är så relaterat till modell, nu när vagnarna har hunnit få såpass många år på nacken, utan snarare är de exemplar som är mest välservad och välskött den som kommer minst bekymmer med. Istället för att läsa subjektiva åsikter av folk som inte ens proat bägge modellerna tycker jag du skall provköra både 740i och 750i, jag tror valet emellan dem inte kommer bli så svårt efteråt =) BMW CS #5139 |
|
|
Siken78: Lämna bilen på ett test så får du enkel översikt om prisförhållandet. Vill du ha en bil att fixa med eller en bil att bara köra njutningsfullt och slippa göra ngt? Hur är du som person? Köpa billigt och reparera eller lägga en peng i säkerhet? Det senare är för det mesta att rekommendera. Denna rekommenderar jag att kika närmare på, Länk , testa och bjuda ngt över det du kan tänka dig att ge om bilen är utan fel vid ett test. Sen är 12 cylindrar alltid 12 cylindrar, några mil bakom ratten så fattar man varför man inte kan "äga en känsla" genom ett diskussionsforum. Varför så mycket rykten kring dyra 7-serie? Jo för en massa amatörer köper dom utan att lägga en spänn på underhåll eller ens ha råd med nya torkarblad och helst tankar 91-oktan.. Alternativt helt enkelt skiter i dom, de är de mest tragiska... En 7:a kräver kontinuerligt för att funka bra och inte förfalla och låta kommande ägare ta de hårda smällarna. Därför, en bil med en ägare som haft den länge/ sparat servicekvitton/ verkar noga gör ditt liv som bilägare av en 7:a betydligt enklare och billigare. Ta dig tid, kika runt och bilda dig en egen uppfattning. Stress ger dåliga bilaffärer. Några reportage Länk Länk Sökfunktionen ovan ger dig timtals att läsa. Lycka till! Asken |
|
Cenny |
Armand, pratade just med Siken som nämnde ditt första inlägg om min bil. Missade det inlägget innan men känner att det kräver en kommentar. Priset då var 33000:- och hade den till salu enbart eftersom jag inte hade tid att ta mig an bilen just då. Felet var en skruv till oljepumpen som hoppat ut och knäckt kedja och drev till pumpen. Felet kostade mig under 500:- i delar (kedja + drev och skruv) och skruvade gjorde jag själv. Som jag redovisade då så stängde jag av motorn DIREKT när lampan började lysa. Provstartade den 1 gång för att kontrollera att fel kvarstod och efter det startade jag den igen först när felet var åtgärdat några månader senare. Efter reparation har jag kört en del med bilen och den går hur bra som helst untan minsta missljud eller tecken på skada. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.