|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har ett mycket märkligt (eller inte?) problem med min 330Xi Automat. Bilen har vid ett flertal tillfällen på senare tid helt plötsligt dött när jag rullat i mycket låg fart eller gått på tomgång. Första gången uppstod problemet när jag varit parkerad i uppförsbacke och hade mycket lite bensin i tanken, så jag antog att det var kopplat till att det inte kom in någon bensin. Efter denna händelse har bilen vid ett par tillfällen bara stannat, helt plötsligt. Senast var idag då den helt plötsligt stannade i en rondell i mitt kvarter där jag rullade fram i låg fart. Efter det startade den inte, inte ens ett knyck på startmotorn, de första försöken. Därefter väntade jag kanske 10 sek och så startade bilen perfekt och jag kunde köra vidare utan problem. Till saken hör att jag upplever att bilen när den är varm är ganska svårstartad, startmotorn får gå fler varv än jag tycker den borde. Detta är ett problem endast vid varmstart, ej kallstart. Någon som har en susning om vad det kan vara? Automatbilar brukar ju inte kunna stanna, så jag antar att det kan ha med batteri, glapp, bränslepump eller något annat att göra? Tacksam för alla tips / ideer / erfarenheter... /Fredrik | |
|
Inte meningen att bumpa upp tråden, men är det någon som upplevt samma problem? Tacksam för all input jag kan få innan jag behöver vända mig till verkstaden för felsökning... /Fredrik |
|
|
Bränslepumpen eller bränslepumpsrelä som håller på att ge upp är min gissning i första hand. Kamaxelgivare kan också ställa till olika fenomen då de är på väg att ge upp, men det får bli en andrahandsgissning. AE |
|
|
Hej och tack för ditt svar. Hur går man till väga för att ta reda på vilken av dessa som kan fela? Finns det metoder man kan använda själv eller är ett verkstadsbesök ett måste? /Fredrik |
|
|
Då problemet uppstår, leta på bränslepumpen. Den sitter under ett täcklock under bagagerumsmattan skulle jag tro. Den bör gå ett kort tag vid tillslag av tändningen och åter börja snurra i då startmotorn aktiveras. Det skall höras om du lyssnar vid täcklocket ovanför pumpen om den går. Om den inte går kan man ta ur reläet och bygla stiften för förbrukar kretsen med en kabelstump. Om den går då är det reläet som krånglar. Om du söker på forumet tror jag att numren på stiften som skall byglas finns nämda. Annars kan det finnas ett litet schema på reläkåpan där stiftnumren finns. En felaktig kamaxelgivare avslöjas vid OBD-diagnos endera hos verkstad eller om du känner någon med carsoft och ODB-interface som kan läsa ur felkoder. AE |
|
|
Hej, Tack för alla era svar. För er information är problemet nu löst, det konstaterades vara kamaxelgivarna som gett upp, den ena fullständigt och den andra sporadiskt. Bara att byta och få motorprogramvaran uppdaterad - nu går bilen mycket fint! /Fredrik |
|
|
Vilket interface får man om man köper Carsoft? Är det inte bara att köpa den och börja läsa av? Hur uppdaterar man motorprogrammvaran? Verkar väldigt svårt att byta kamaxelgivaren själv om man även ska hitta ny programvara.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.