|
|
|
|---|---|
| hur svårt är det att byta stötdämpare lager fram på e39 har sökt på mektips men inte funnit ngt.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja, jag törs inte svara på om det går att sänka ned fjäderbenet och dra ihop fjädern, så att det blir så mycket plats att vika ut fjäderbenet eller byta lagret under skärmen, jag kommer inte ihåg hur mycket plats man får, vi böt stötdämpare samtidigt och tog bort hela fjäderbenet och gjorde det på bänk. Länk Bil&Elservice på papperbruksallén fixar det åt dig annars. Länk ///MVH Hasso Länk |
| tackar för svar! ska nog prova själv i alla fall jag gjorde en liknande operation på E34 an för ett tag sedan, då var det bara att spänna i hop fjädern o ta ner fjäderbenet en bit. har man tur går det lika lätt på denna bil. | |
|
Hej alla. Har letat på forumet men ej funnit något svar. Hur får man ut främre stötdämparen ur spindeln på en E39:a? Jag bytte bakdämparna i helgen men sen på söndagen när jag kom till framdämparna så stötte jag på patrull. Det gick inte att få ut dämparen när man tryckte ner spindeln som man kan göra bak. Plus att dämparn skall dras upp ur spindel typ 15cm. Hasso - hjälp It´s better to burn out then to fade away.... |
|
|
Om man tar bort krängningshämmarstaget och styrleden, går det att vika ut benet utanför skärmen. |
|
|
Jag misstänkte att man var tvungen att att lossa fler delar :-) Ska testa nästa helg. Men man vill ju gärna vara säker att man får ihop grejjerna till man skall ha bilen nästa dag. It´s better to burn out then to fade away.... |
|
|
Tänk på att om du har fjäderespännare a la biltema så är det näst intill omöjligt med bara en uppsättning ! Fjädern på E39 är kort som s*tan och tjockare på mitten. Jag bytte mina fjäderbenslagringar i sommras och använde 4 spännare och då gick det "hyfsat" smidigt. Men har man riktiga grejer så borde det gå att byta utan att riva hela fjäderbenet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.