AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
629

Tändproblem 525i -91

Ke
20
Kekken
525i - 91
Hej alla Bmw frälsta.
jag är ganska ny på bmw så jag har absolut nollkoll.
Så till problemet.
Fick problem att bilen förra veckan, den gick bara på 4-5 cylindrar (som jag tyckte det lät) under belastning och tomgång. men vid jämn gas över ca 3000 rpm så gick den på alla. så jag bytte tändstiften förra veckan då började den gå som en gud (igen). men så i helgen när vi skulle upp till luleå så kom problemet tillbaka efter cirka 20-25 mil. men inte riktigt lika alvarligt.
bytte luftfilter i luleå blev lite bättre tror jag iaf. Så nu om man ligger på ca 70km/h och ska acca så misständer (låter det som) den ordentligt men om man motorbromsar ca 1 sek så är det bara att gasa sen, och ligger man i 110+ så är det aldrig något problem, men vid låga varv under 2k rpm går den inte alls bra. lite jobbig vid statskörning.

Har hört att det kan vara Tändspolarna men då tycker jag inte att den ska gå så bra just efter jag bytt stiften eller kan en tändspole "slå sönder" ett stift???
hoppas att någon har någon idé om vad de kan vara, har som sagt ingen aning själv.
Mvh Kenth
Jag är ingen expert på BMW, men för att motorn ska tända behövs tre saker. Gnista, bensin och luft. Tycker du ska testa göra rent motor och bränslesystem. Finns bra medel för det...

Mvh

Janne

lappjanne
Ke
20
Kekken
525i - 91
ok ska prova det, finns ju en uppsjö av sådana saker vilken ska man välja?

annars om det nu skulle vara någon av tändspolarna kan man kolla dom på något vis typ mäta eller måsta man byta en å en å sen se om de funkar alt byta alla???

P.S tack för det snabba svaret.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Garanterat en tändspole låter det som 99% säker att det är så...
el
62
elbing
320i Touring -01
testa ta ett komp-prov. brosan hade samma fenomen då hade inge komp i en cylinder plus att ngn hade hängt kamen en kugg fel. komp bortfallet berodde på att ventilstyrningen var oval. men testa ett komp-prov.
Ke
20
Kekken
525i - 91
ok, köpte "stp full system cleaner" problemen har lindrats något känns det som eller om det bara är inbillningsförmågan, nu går den klockrent tills man stänger av den (när den är varm) och startar efter ca 5-15 min då börjar den på samma sätt. vet inte hur långt man måste köra innnan medlet funkar har kört kanske 2,5 mil max. annars finns det något sätt att mäta upp tändspolar eller blir det till att "gambla" tills det funkar eller byta alla, men då blir de ju så dyrt...
Vi
37
ViktorStefansson
BMW 525 Tds -94
Min kompis hade ett liknande symtom på sin e36 325:a, han testade då med det mesta men tillslut bytte han tändspolarna, och den gick som ett spjut väldigt länge tills toppen rasade!=P
Men jag skulle då tro att det är tändspolarna!
Ke
20
Kekken
525i - 91
nu var problemet löst, fick tag i tändspolar som satt på en kraschad bil så jag bytte alla mina. nu går den hur bra som hellst.
Tack för alla svar föresten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.