AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.153

GPS i Schweiz

io
11
ior67
320i -08
Vad jag förstått är gps-navigatorer med möjlighet att lägga in fartkameror i olagliga i Schweiz. Hur fasen gör man då om man ska dit? Jag har ju ingen lust att lämna min portabla GPS hemma bara för att jag kommer att köra i Schweiz ngn dag. Räcker det om man lägger undan den i bakluckan?
Ett sätt är ju att döpa om "fartkameror" till nåt annat i POI-menyer osv, t.ex "bra utsikt", "waypoint nr xx" eller vad som helst. Förstår öht inte hur man kan förbjuda funktionen, det är ju inget annat än en viss POI, funktionen finns ju i alla navi, fasta originalmonterade såväl som portabla. Hur skall man kunna följa upp detta?
Att man vill förhindra möjligheten att pricka in var skåpen står är väl en sak men rent tekniskt kan man ju aldrig förhindra att man lägger in POI eller waypoints i sin egen navigator.

FP
io
11
ior67
320i -08
Jag tror du missar poämgen - det är hela jävla apparaten som är förbjuden. Dom konfiskerar den och du får dryga böter, oavsett om du HAR lagt in fartkameror eller inte.
Vad händer om du har en inbyggd gps ska dom plocka väck den med??????

Bosse
Länk Hittade inget om gps, bara om mobiltelefoner.

Bosse
ior67: Du får läsa på, det är funktionen/möjligheten till kamaravarning som är otillåten, inte navigatorn i sig. Eller datorn, eller mobilen, eller... GPS finns snart i alla möjliga applikationer.
Info:
Länk

FP
io
11
ior67
320i -08
@folke - var det inte just precis det jag skrev?

"gps-navigatorer med möjlighet att lägga in fartkameror i olagliga i Schweiz".

Jag efterlyser fortfarande ett svar på själva frågan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min Navigon varnar när man aktiverar kamerarövervakningen, "I vissa länder är denna funtionen förbjuden att använda".

Var har du fått uppgiften att det är olagligt med en GPS med kameravarning., finns ju inte nån modell som funktionen inte kan aktiveras eller kompletteras med, vilket i såfall skulle göra att alla GPS var olagliga i Schweiz

Vore intressant att se Polisen i Schweiz börja plocka ut en fabriksmonterad navi ur en bil bara för att möjligheten finns för att aktivera kamervarning.
Knappast troligt.

///MVH Hasso
Länk
io
11
ior67
320i -08
@hasso - bara att googla lite så hittar man en hel del i ämnet:

Länk
Länk
Länk
io
11
ior67
320i -08
En till bra länk:
Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Maken till korkad regel har jag aldrig hört talas om! Detta visar ju tydligt att meningen med skåpen inte är att få ner farten utan att plocka bilister på böter. Varför skulle man annars bötfälla bilister som med tekniska hjälpmedel ser till att hålla farten förbi skåpen? Vad är det för skillnad på att använda GPSen för att se skåpen istället för ögonen? Ska man förbjuda glasögon också framöver?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tack för länkarna.
Betyder det att det är förbjudet att sälja bilar med originalmonterad NAVI där möjligheten finns att lagra egna POI, vad månne bilfabrikanterna säga om detta. ??

///MVH Hasso
Länk
na
630
navi
BMW325xi -06
Det är väl bäst att aldrig åka till Schweitz då, vill ju inte få bilen beslagtagen.
Bojkotta Schweitz som turistland i fortsättningen!
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Har man sett ngt av Schweizarnas tokbidrag till Eurovisionsschlagern så förstår man att vad som helst kan komma därifrån.
Joddling och klockor är dom bra på men sen???

io
11
ior67
320i -08
Av ngn av de där länkarna framgår att även tillverkning och försäljning är illegalt, vilket väl sannolikt torde innebära att man t.ex. inte kan beställa en BMW med navi i från en Schweizisk handlare (eller privatimportera en bil med detta dit).

Och bojkotta Schweiz? Jodå, men det får i så fall bli efter fotbolls-EM :-)

Men frågan är som sagt - klarar jag mig om jag stoppat undan min TomTom i bakluckan?

Min gissning är nej. För märk väl att dom t.o.m. tagit med fängelse i straffskalan, vilket sannolikt inte är tänkt att användas (utom möjligen mot den som försöker smuggla in och sälja en massa navigatorer) utan bara syftar till att möjligöra en genomsökning av stoppade bilar.
io
11
ior67
320i -08
Vansinnet fortsätter:

"Word is that the Swiss government are unlikely to stop at just this. Publishing camera locations via other methods such as the internet, radio and text-services will also be outlawed soon."

Hittade dock ngt som eventuellt besvarar min fråga, men jag vill nog ha lite säkrare/fler svar i samma riktning:

"Foreigners on holiday in Switzerland, or who are merely passing through the country, will now have to be very careful. The use of navigational devices itself has not been made illegal, nor have systems which can determine the position of speed cameras. It’s just that this data cannot be used when on Swiss soil, and the navigational system may not contain data on cameras.".
Jag tror länken från Astra som jag har lagt in ovan svarar på det mesta. På tyska dock..

FP
Länk
Ja ior67 det verkar som att dom är helpuckade i Schweiz, dom största bovarna går fria men bilisterna ska man jaga överallt.

Bosse
io
11
ior67
320i -08
Kan komiskt nog fylla på med lite mer exakt info om vad som kan hända :-) Min jobbarkompis son är med i landslaget i snowboard och ränner runt en del i Alperna. Så sent som förra veckan blev han stoppad i Schweiz med en gps-navigator. Det blev hej då till gps:en och 100 Euro i böter *lol*.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.