|
|
|
|---|---|
|
Kännde att vinterdäcken va ganska så platta när jag montera på dom innan avställningen inför vintern. Dom har ju dom senaste åren används som däck till avställningen så de är väl inte så konstigt att dom inte är helt runda,men dom är ju rätt så fina då dom knappt är använda.. Så undrar om de går att fixa till dom på något sätt igen? Kan de funka och köra med lågt lufttryck ett tag? | |
|
Det brukar gå att fixa däcken genom att köra med de några mil, så brukar det bli med min M3:a. Men jag brukar fylla i däcken extra mycket luft istället, de blir runda lagom tills säsongen är över! :-) M3 E30Länk |
|
| Hehe,varför fylla mer luft? måste de ju bli ännu svårare att jämna ut däcken igen...? under avställningen är de ju såklart bäst att så mycket däcket pallar typ... | |
| Jag tror att han menar att fylla däcken med mer luft under tiden som du inte använder den, dvs när den står avställd. Anledninen är den att ju mer luft du har i däcket desto mindre är chansen att däcken blir platta. | |
|
Om jag inte minns helt fel så kunde killarna på däckverksta´n "runda till" mina gamla vinterdäck genom att "expandera" dem med övertryck. Inte tog de särskilt mycket betalt heller. /sword |
|
|
Jag har fått för mig att däcken går till sig lättare/fortare med övertryck! Om det verkligen är så vet jag inte. M3 E30Länk |
|
|
Visst är det ett bra sätt att slippa ståplattor genom att öka trycket tex vid avställning.Sen går dom flesta till sig vid körning men vissa behöver flera mil på sig. Minns speciellt Falken som jag hade på en 735a dom fick ståplattor efter 1vecka och fick hela bumsen att hoppa fram. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Fyll dom normalt och gör med dom, dom återfår formen när däcken blir varma bara onnödigt att överfylla... | |
|
Har fått för mig att de är bäst att köra med lågt lufttryck ett tag då däcket lär formas på ett annat sätt,och att man inte behöver känna den där platta ytan som hela bilen hoppar av :-) Men kanske tänker helt fel nu..? att de är mer luft än vanligt som gäller? |
|
|
Mest för att inte riskera bli missförstådd: Jag menar INTE att man ska fylla med övertryck och köra. Jag menar att man kan lossa varje däck för sig, expandera dem genom att fylla med övertryck, och sedan tömma till NORMALTRYCK. Det gjorda dem på däckverkstad men framgång. De flesta "orunda" däck bör väl annars få rund form efter ett tags körning? Eller? |
|
Vantage |
En fråga till Er som verkar ställa av Bilarna över vintern. Har själv ett OB som står över vintern och har tänkt på att fixa sk "vaggor" som vart och ett av hjulen står i, Dvs med rundad form inv för hjulet samt med 4 små hjul under resp "vagga" ( ett för vart och ett av hjulen ). Fördelen skulle bli att hjulen fick stå i en redan rundad form så att säga osh att bilen skulle kunna flyttas ( om det står på ett hårt,fast underlag typ betong etc ) i sidledes,framåt,bakåt etc. Finns det några sådana på marknaden redan eller är man tvungen att fixa på egen hand ?? Niclas |
|
Jag har sett dem. Kommer inte ihåg om det var jula eller biltema men precis den funktionen hade dem. Ska se om jag hittar någon länk. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tingesten kallas hjuldolly och finns att inhandla på många ställen. Tex Länk //Devva |
|
|
Okej då är ja med... Funderar nämligen på att kanske använda bilen nästa vinter,och vill då att vinterdäcken ska kunna gå att använda...men de ska ju tydligen inte va några problem :) |
|
Vantage |
Kanon, priset var dock enl mej i överkant. 1600:- för alla 4:a är skapligt dyrt. Dom såg lite "rangliga" ut oxå, frågan är om dom pallar med sido-förflyttningar ?? Ska kika på dom "in-live" och bilda mej en uppfattning, kanske kan man snickra ihop liknande själv till billigare pris samt kraftigare konstruktion ?? Niclas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.