|
|
|
|---|---|
| Har problem med att batteriet drar ur. Började nu när det blev kallt så jag trodde att batteriet var kass så jag köpte ett nytt men nästa morgon så startade inte bilen iaf. När man startat med kablar och kört en liten bit startar bilen själv och håller sedan tillräcklig laddning några timmar men efter en natt går den inte att starta igen. Vad kan det vara som står och drar ur? Tacksam för all hjälp. | |
|
Har du köpt minst 100Ah batteri? En felkodsavläsning med BMW-servicedator är det första man kan göra. Likadant kan programvaruuppdatering ibland lösa elfel. Bil&Motorteknik kan hjälpa dig, bäst i stan. 087110687, prova ring e 10. Har du eftermonterat drag? LCD-skärm för baksätet? Eller någon liknande ej org utr? Mvh Asken |
|
|
Ett inte alltför ovanligt problem är att fläktslutsteget är defekt och ibland drar igång kupéfläkten trots att bilen är avstängd. På min M5:a så gick fläktet konstant även när jag lämnat bilen och drog ur batteriet under natten medan det på min 530 kunde hända någon gång då och då. Sympton på defekt fläktslutsteg är att fläkten kan leva sitt eget liv, dvs omotivierat höja och sänka farten. Det kan också vara så dåligt att du inte kan styra fläkthastigheten manuellt utan den kör i samma fart oavsett vad du anger. Andra kännetecken är att när man kommer ut på morgonen kan se två "ringar" på vindrutan ovanför utblåsen som är frots-/immfria. Finns givetvis massor med saker som kan dra ur batteriet men just fläktslutstegen är dåliga och jag har fått byta dessa på mina tre senaste bilar (1st E46 och 2 st E39) och det bör ju vara samma typ i din X5. ___ //Ulf |
|
|
Asken: Batteriet är 90Ah som orginal. Vad brukar en avläsning gå på? Min morbror sa precis det med draget. Det är ett orginal men ett sådant man kan ta bort. Har haft en adapter sittandes på och vi hade problem med att få det att funka bra när vi satte på adaptern. Har nu tagit bort den och så får vi se hur den funkar imorgon. Programmer: Aaaah, min fläkt kan verka lite konstig ibland men har aldrig märkt att den går mer än några sekunder efter att man stängt av. Värre var det i min förra 535'a, där gick fläkten på min hela tiden. Vad kostar ett fläktslutsteg? Kan man byta det själv? Tack för hjälpen båda två. |
|
|
Jag har fått mina bytta på BMW och det brukar hamna på strax över 1000-lappen inklusive arbete. Vet att många fixar detta själv och jag tror att det finns ett mektips här på Autopower. På min 530 verkade fläkten normal till 95% men då och då kunde den bete konstigt samt att man vissa morgnar kunde misstänka att den kört lite under natten dock utan att ha tömt batteriet. Nu var det ändå två tillfällen på ett par veckor när batteriet var dött på morgonen och då min fru använder bilen så var det "smidigast" att få det fixat. Har inte med säkerhet konstaterat att fläktslutsteget verkligen var problemet men sedan detta byttes har vi i alla fall inte haft något problem. ___ //Ulf |
|
|
Mr Andersson, en Ctekladdare är en BMW-ägares bästa vän i alla lägen, speciellt när det är kallt, 500kr på Clas O. Felkod, hälsa från mig då du ringer till stället, de löser allt i tråden. Vill du göra jobbet själv? Då är det en annan grej. Ett batteris livslängd är ca 5 år oavsett.. En annan fiffig grej du kan göra då du har diesel, be om programvaruuppdatering till senaste BMW-prgvara från BMW till autolåda och motor, ger intressanta effekter:) Mvh ASken |
|
| Min X3:a har sedan den var ny strulat med att titt som tätt dra ur batteriet när bilen stått oanvänd (kan ibland bli både 2 och 3 veckor i sträck). Lämnade in den under garantitiden och BMW körde en felsökning utan att hitta något. De trodde att det berodde på mitt sporadiska användande av bilen. De var dock "snälla" och bytte batteri. Problemet fortsatte och jag gick hela tiden i tron om att det var ett problem som berodde på mitt sätt att använda bilen. Jag fick rådet att installera en inbyggd laddare som fungerade ihop med motorvärmaren men då problemet lika gärna uppstod på sommaren så avstod jag det ingreppet. Tiden fortlöpte och startkablar blev med tiden viktigare extrautrustning än klimatanläggning och annat. För 3 månader sedan lämnade jag in bilen igen för att än en gång be BMW felsöka den. Än en gång lämnade jag verkstan med nytt batteri och med en uppmaning om köra mer. Nästkommande vecka pendlade frugan 25 mil per dag mån-fre. På lördag samma vecka skulle vi använda bilen med ett veckogammalt batteri som "rullat" 125 mil. Vad händer? Bilen död igen... Då brann det för undertecknad och jag lämnade in bilen på BMW på måndag morgon med kravet på att "nu hämtar jag inte eländet förrän det har konstaterats ett fel". 1,5 vecka senare ringde de och berättade att de (tillsammans med BMW Sverige) upptäckt att slutsteget till stereon ibland gick in och drog ström och då jag har ett större ljudpaket sa de att det var åtskilliga Watt det handlade om. Trots att garantin på bilen gått ut tog BMW hela kostnaden för kalaset (inklusive onödigt bytta batterier). Ovanstående är på intet sätt kritik mot BMW eller dess serviceställe (tvärtom) utan bara en redogörelse på vad tokigt det kan bli med fel som bara uppstår ibland. Var ytterst nära att byta till mig en V70 i höstas men det får nu bero då det känns som om jag har en "ny" bil ;-) | |
| Hej och tack allihop. Ursäkta seg uppdatering, har jobbat och varit borta mycket. Det visade sig att det räckte med att ta bort adaptern för el till släpvagn. Min bil har ju den nya kontakten men pappas släp har den gamla och jag lät adaptern sitta kvar. Troligen lite småkortis i den. Ska ta och byta fläktmotståndet sedan också så slipper man oroa sig för det men som det är nu funkar det OK. | |
|
Vad är det för intressanta effekter den senaste programvaran erbjuder? "En annan fiffig grej du kan göra då du har diesel, be om programvaruuppdatering till senaste BMW-prgvara från BMW till autolåda och motor, ger intressanta effekter:)" Mvh ASken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.