|
|
|
|---|---|
|
Tjena, när bilen är riktigt varmkörd och står o går på tomgången hörs ett lite surrande ljud från växellåderegionen - trycker jag in kopplingen så försvinner ljudet. Nu till frågan: Är det urtrampningslagret som är slut eller är det nåt ingående lager från drivaxeln in i växellådan? bilen är en 316 e36 med 12700 mil på mätaren. Några idéer??? | |
|
Har diskuterats mängder med gånger...Jag säger: lager i växellådan... Hade själv tidigare en VW där det levde om när kopplingen var nertryckt...Visade sig efter ras vara ett dåligt urtrampninslager som dessutom hade "ätit sig in" i metallen...Efter byte av koppling + urtrampningslager var alla missljud borta... |
|
| alltså urtrampningslagret mest troligtvis, tycker att lådan borde hålla mer än 13000 mil på en såpass lugnt körd o motorsvag bil... | |
| Läste du vad jag skrev? | |
| ja, tack för svaret Dawwe. Dilemmat är det att jag i samband med byte av kamrem frågade mekanikern vad han trodde att felet var. Då påstod han att det var ett lager som gjorde att drivaxeln vibrerade - inget byte = växellådsbyte enligt mek´s utsaga. Eftersom jag pluggar kör jag budgetvarianten och vill komma så billigt som möjligt undan... | |
| Ja det var ju det jag skrev, det var därför jag undrade om du läst mitt svar:-) | |
| Komplettering: Det är inte direkt ovanligt att det låter från lager i växellådan, man kan betrakta detta som ett skönhetsfel..Själv hade jag tidigare en E30 som jag körde med i över 6000 mil med ett sådant oljud (hördes mycket tydligt på tomgång) | |
| ok, tack än en gång för svaret Dawwe. Nu är jag lite klokare i detta ämne. trevlig kväll! | |
| Hursomhelst så tycker jag att du skall byta växellådsolja, skadar inte. Det finns oljor som möjligtvis kan tysta din låda om du har tur... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.