AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.264

slitet urtrampningslager e36

ho
85
homerus
316i -92
Tjena,

när bilen är riktigt varmkörd och står o går på tomgången hörs ett lite surrande ljud från växellåderegionen - trycker jag in kopplingen så försvinner ljudet. Nu till frågan: Är det urtrampningslagret som är slut eller är det nåt ingående lager från drivaxeln in i växellådan? bilen är en 316 e36 med 12700 mil på mätaren. Några idéer???
Har diskuterats mängder med gånger...Jag säger: lager i växellådan...
Hade själv tidigare en VW där det levde om när kopplingen var nertryckt...Visade sig efter ras vara ett dåligt urtrampninslager som dessutom hade "ätit sig in" i metallen...Efter byte av koppling + urtrampningslager var alla missljud borta...
ho
85
homerus
316i -92
alltså urtrampningslagret mest troligtvis, tycker att lådan borde hålla mer än 13000 mil på en såpass lugnt körd o motorsvag bil...
Läste du vad jag skrev?
ho
85
homerus
316i -92
ja, tack för svaret Dawwe. Dilemmat är det att jag i samband med byte av kamrem frågade mekanikern vad han trodde att felet var. Då påstod han att det var ett lager som gjorde att drivaxeln vibrerade - inget byte = växellådsbyte enligt mek´s utsaga. Eftersom jag pluggar kör jag budgetvarianten och vill komma så billigt som möjligt undan...
Ja det var ju det jag skrev, det var därför jag undrade om du läst mitt svar:-)
Komplettering: Det är inte direkt ovanligt att det låter från lager i växellådan, man kan betrakta detta som ett skönhetsfel..Själv hade jag tidigare en E30 som jag körde med i över 6000 mil med ett sådant oljud (hördes mycket tydligt på tomgång)
ho
85
homerus
316i -92
ok, tack än en gång för svaret Dawwe. Nu är jag lite klokare i detta ämne. trevlig kväll!
Hursomhelst så tycker jag att du skall byta växellådsolja, skadar inte. Det finns oljor som möjligtvis kan tysta din låda om du har tur...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.