AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.540

Uppgradera från trådlös lur till Bluetooth på E39?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det någon som uppgraderat från telefon med trådlös lur till Bluetooth eller har koll på vad man behöver byta?

Det är väl på sätt och vis ingen uppgradering då bluetooth borde ha varit billigare i tillvalslistan...men funktionsmässigt skulle det i alla fall bli en uppgradering.

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Detta kan kanske vara till hjälp

Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det gick enkelt, köpte delarna på Bimmernav (ovanstående länk)

/Andy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för länken Bianca!

Beolink: hade din bil telefon från början? Vilka delar köpte du utöver kittet? Antar att det tillkom tull + moms?

___
//Ulf
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Min bil hade telefon från början, köpte inget utöver kittet. Tillkom inget.

/Andy

lob
Är röststyrningen till telefonen fortfarande på tyska om det är på tyska i befintlig telefon

Lars

Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Försöker finna informationen själv, men hittar ingen information på sidan bimmernav.com vid en snabb överblick..

Behöver bilen vara telefonförberedd eller liknande för att det här kitet ska gå att montera? Ser på instruktionsbilderna för montering att många kablar verkar vara fördragna, vilket väl talar lite för att man måste ha någon sorts förberedelse för att kunna montera kitet. Eller har alla bilar kablarna fördragna?

I det här fallet gäller det en 330 Ci -02 som inte har någon telefon och som, så vitt jag vet, inte heller är förberedd för telefon.

Tack på förhand!

/Wiberg
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
Man ersätter den befintliga röststyrningen med Bluetoothen så den blir på det språket som BT modulen är.

/Andy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Beolink: lät du gamla telefonenheten sitta kvar? Den är väl inte till någon nytta längre men samtidigt så gör det väl inget att den sitter där den gör?

___
//Ulf
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Bluetoothenheten sitter i den gala telefonenhetens fäste, så den måste du plocka bort.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du har en röststyrningsmodul så måste denna plockas bort och pluggas med en SES-jumper som kan beställas av bimmernav.

/Andy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I M5:an som är den bil som först skulle bli blåtandad så har jag ingen röststyrningsmodul.

Fungerar det bra så är det möjligt att även samma byte sker på 530'n och där får man då ta bort röststyrningsmodulen och skaffa en SES-jumper.

Är de delar som bimmernav säljer BMW-originaldelar? Om så är fallet, är det priset som gör att man beställer från bimmernav?

___
//Ulf
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
ULF modulen är BMW orginal, huruvida kablaget är det vet jag ej (spelar åandrasidan mindre roll då det
såg tillräckligt bra ut för att vara orginal).

När jag tittade på priser så var bimmernav klart billigare (i februari).
Om BMW sänkt sina priser idag vet jag ej.

Du kommer klart billigare undan om du köper en äldre ULF på ebay och köper kablaget separat.
Dock så klarar inte de äldre modulerna kompatibiliteten med nya mobiler lika bra...

/Andy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack Beolink, ska man ändå lägga ner jobbet på detta så får det bli den senaste varianten. Dessutom är ju dollarn på en tacksam nivå...Det är inte så många år sedan jag bodde där och då var den ständigt över 10kr...

___
//Ulf
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Bumpar tråden då jag har en 530 -02 som jag funderar på att uppgradera med bluetooth. Sitter en trådlös Siemens telefon i just nu men bluetoothen känns bra mkt smidigare än ett extrakort till mitt befintliga abbonemang. ULF modulen var ju ganska dyr så den tänkte jag försöka hitta en begagnad istället.

Hur har det gått för dig Programmer?
Finns också lite beskrivningar på youtube ex:

Länk

finns även andra...

Mvh Ubbe

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dojjan: det ligger liter på is för tillfället pga andra prioteringar.

___
//Ulf
Jag har nyligen fått mina grejor från bimmernav, bl a bluetooth. Har en 530 -02 med Siemens-telefon som ska bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.