|
|
|
|---|---|
|
Bilprovningen tyckte inte om mitt lambda värde 1,06 (gräns 1,03) jag har bytat lambdasonden men finns det något mer man kan göra för och få ner värdena inför besiktningen ? Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? | |
| Titta efter läckage på insugssidan med ex startgas eller läckage på avgassystemet...Behöver inte vara mycket för värdena ska bli kassa... | |
|
Ok ska titta på det. Tack ! Någon som har fler förslag ? Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
| Felaktigt lambdavärde beror nästan alltid på läckage i avgassystemet (ger restsyre i avgaserna) | |
|
Borde inte ett ev avgasläckage upptäckts av SBP ? iofs är det litet kanske dom inte märker det. Hursomhelst ska syna avgasröret vet att det är rostangripet på sina ställen så en läcka är ju inte omöjligt. Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
|
Kolla så att inte insugsbälgen har torrsprickor, ha INTE gammal olja i motorn, se till att kattarna är ordentligt varma (lite hårdkörning före mätning fixar ofta till värdena) // |
|
|
Tack Cruzer ska se till att byta oljan också innan bes. Mvh Nordstedt BMW!! behöver jag säga mer ? |
|
| Bilprovningens lambda-värde är ett beräknat värde, dvs du kan rent teoretiskt ha "perfekt" lambdavärde men pga läckage EFTER sonden så blir det beräknade värdet felaktigt...Börja som redan nämnts med att kolla efter läckage FÖRE lambdasonden (sådana läckage är alltid av ondo). Hittar du inga läckage före sonden så har du med största sannolikhet nåt litet läckage i nån skarv eller möjligtvis nåt rostigt "rör" alternativt murken ljuddämpare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.