AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.193

byte av motorolja

Sida 1 av 2
to
59
tomcar
520- 98
Tänkte byta motorolja på min 520 e39, 98 års.
Har köpt oljan på biltema.
Hur som helst så undrar jag vilken skruv/plugg under bilen som ska skruvas bort
för att oljan ska tömmas.
ga
201
gagge66
540iA -99
Hejsan!

Pluggen till oljetråget som ska bort. Sitter mitt under motorn. På min 540 är det en liten plastlucka man öppnar, och där under sitter bulten. Kan ej säga om det ser lika ut på din, men skulle tro det.

Öppna locket till oljepåfyllningen på motorn så rinner oljan ut bättre. Och så ska du ju byta filter samtidigt också. Är burken med svart lock framme på vänster innerskärm. Sitter ett pappfilter där inne. Bara att lyfta ur och byta. Finns på Mekonomen bla. Fast lika billigt på BMW, och där får du med packning till filtret och oljebulten.

Lycka till.

Hälsn gagge
Köper du ett filter av märket man tex på micro så följer dessa packningar med, en gissning är att det är dessa filter som bmw säljer.
to
59
tomcar
520- 98
tusen tack, filtret köpte jag på biltema
fick man med brickor och packningar?
Står det något på filtret?
to
59
tomcar
520- 98
står inget alls och fick med något gummiband.
to
59
tomcar
520- 98
Hurså?

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
"gummibandet" är en o-ring till filterbehållarens lock. Det borde även följt med en betydligt mindre o-ring till änden på bulten som håller fast locket.
kul att veta vad det är för elände dom säljer, det är som lotto
"ibland vinner man ibland förlorar man"
to
59
tomcar
520- 98
Är det ett bra köp eller ej?
det fungerar nog aldeles utmärkt
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag köper alltid olja/filter på biltema till 525:an. Alla packningar följer med filtret. Även ny packning till oljepluggen.
to
59
tomcar
520- 98
stort tack till er alla
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är biltema filtren modifierade så att dom pallar hela serviceintervallen ??
Speciellt vid mycket stop and go med återkommande kallstarter.

Detta är ett WIX filter =Landrover original som satt i en Range Rover-02 med BMW motor, Landrover /WIX hade ingen aningen om att BMWs fått förstärka filtren för att dom inte ska lösas upp. Gått ca 1000 mil sedan service.
kostade 275.000 i reperation.
Länk

///MVH Hasso
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Kunde inte låte bli...
Jag förstår mig inte på människor som köper kvalitétsbilar och sedan vill spara några futtiga hundralappar på en service som utförs 1 gång per år upp till 1 gång vart annat år. Det finns två bra orsspråk som jag tycker stäämar bra! 1: Man får vad man betalar för. 2: Snålheten bedrar visheten.

Om ni ändå skall tulla på kvalitén så varför kör ni inte Ford eller Opel istället?

Mvh Håkan
Hasso vad är dessa modifierade filtren du talar om och hur ser man det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köper du kvalitetsfilter Mann tex så behöver man inte oro sig.
Modifieringen kom redan är 2000/2001 när den förlängda servcieintervallen infördes 2500, det visade sig filtren löstes upp i förtid vid mycket kort körningar, men den modifieringen har tydligen inte ens gått fram till alla biltillverkare, samt filtertillverkare som använders sig av BMWs motorer.
Kan på rak arm inte se skillnad, då jag inte råkad ut för den omodiferade typen, mer än den på Range rovern men den var ju i bitar.
Det är någon mera plastförstärkning om jag minns fel. så pappret inte kan ge sig iväg ut i oljesystemet.

Med tanke på att Biltemas filter redan för 15 år sedan släppte pappersludd som kom in i smörjsystemen och fastande bland annat i övertrycksventilen till oljepumpen så den inte tätade tex.
Därför har jag alltid sedan dess varit skeptisk till Biltemas filter och kvalitet, inte värt pengen att chansa på.

///MVH Hasso
Länk
Vantage
Håkan Hsson
Du har mitt stöd iaf ;-))
Lika sjukt som att köpa ny bil för 100 tusentals kronor och sedan inte ha råd med shyssta däck utan åker på utslitna V-Däck ex !!

Niclas
to
59
tomcar
520- 98
Tack återigen för visat intresse.
Sökte runt lite för skojs skull och det verkar finnas mycket Wix hos Biltema nuförtiden. Hittade forumreferenser om Wix/Biltema gällande allt från Volvo och VW, till jänkare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lyfter tråden med fokus på oljefilter. Brukar köpa (till min M30B35) antingen på BMW eller Mann/Mahle.

Nu senast var det ett Mahle filter på ett utseende som nedan - dvs utseendemässigt ser det robust ut med metallstomme och metallgavlar och så vidare.
Länk

Nu var det dags för byte och ett Mann inhandlades. Detta såg dock ut som allt annat än "stabilt". Tunn stomme i plast och gavlarna gjorde i något som förde tankarna till bakelit.
Länk

Jag är ganska övertygad att Mann filtret gör jobbet utan problem men kan ändåså inte sluta tänka på hur visuellt sett klenare och "ömtåligare" Mann filtret ser ut. Ser ju ut att kunna lösas upp i molekyler vilken sekund som helst (om man jämför med föregående Mahle filter). Är det bara jag som luras av utseende och att de flesta filter faktiskt använder denna tillverkningsmetod/tillverkningsmaterial (då det tillverkningstekniskt ser ut att vara mycket billigare att tillverka - men kan likväl hålla lika hög kvalite - vanlig produktutveckling alltså)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.