|
|
|
|---|---|
|
Hur bra klarar E39 520i Öppetfilter? Tar bilen skada av den som tex luftmängdmätare m,m? =P | |
| Kanske....Efter vad jag läst på forumet kommer jag aldrig att köra med öppet filter oavsett årsmodell och modell... | |
|
Jag känner nog ingen som inte kör med öppet filter. Varken jag eller någon av mina polare har haft problem pga öppet filter. Jag har kört med öppet filter i flera år ( på samma bil) Rengör filtret regelbundet och olja in det enligt leverantörens rek. Vill tillägga att jag bara har andvänt BMC filter. Och kan därför bara svara för hur jag har upplevt det. |
|
|
varför inte bara köpa ett insats filter, så slipper man hålla på och staga upp lmm eller låta den hänga som en död sill mot plåten. har kn i min, vart ganska markant skillnad mot orginal, dels ljudet samtidigt som bilen upplevs som lite luftigare borra ngra hål i luftburken så blir det ännu fetare ljud. redan nu så låter den härligt över 3000. who´s the man? |
|
pg_ice |
jag har kört öppet K&N med Avskärmning på M3an i en vecka sen bytte jag tillbaka. nu vet jag inte om det gäller alla modeller men jag tappade 4 tiondelar 100-150kmh med öppet filter. provade före och efter vid exakt samma väderförhållanden. testade 2 gånger för säkerhets skull ¨ 4 tiondelar sumpade man bort alltså,rätt mycket. |
lob |
Hej Zilv Jag kör med öppet filter på min. KM med avskärmare och stag. Filtret satt monterat i bilen när jag köpte den och jag har följt diskussionerna på forumet ang för och nackdelar. Min (subjektiva) slutsats är: Sköter du filtret, gör rent och oljar in så funkar det lika bra som ett orginal. Du får ett klart trevligare insugsljud vid acceleration. Effektökning lika med absolut noll utom möjligtvis en placeboeffekt då ljudet lurar hjärnan. Möjligtvis, som nån var inne på, en liten effektminskning då bilen ju är grundmappad efter orginalfilter. Det enda jag med säkerhet kan säga är att borra hål i luftburken är väl hyfsat osmart. //lars Länk |
lob |
Hoppsan ! K&N skulle det ju va. För feta fingrar för ett tangentbord Länk |
|
vad är osmart, att köpa ett luftfilter som försämrar prestandan eller att låta det hänga mot plåten=p vad gäller "grundmappen"-vad trror du lmm är till för?? borra hål i luftburken är det absolut enklaste sättet att förbättra sitt insugsljud på och säg inget om "men den suger ju i sig värmebla bla bla.." |
|
lob |
Att köpa ett luftfilter som försämrar effekten/prestandan eller att låta det hänga mot plåten är väl ungefär lika osmart kan jag tänka mig. Jag är alldeles övertygad om att lmm är till för att styra/övervaka mängden luft till motorn. Rätta mig om jag har fel. Nåt annat som jag också tror (med betoning på tror eftersom jag rimligtvis inte kan veta så mycket som en 23-åring som kört allt som rullar) är att alla komponenter i och kring motorn är avpassade/anpassade för att fungera optimalt tillsammans mer än var och en för sig. Att borra hål i luftburken är i och för sig det enklaste sättet att förbättra insugsljudet på men även att få in partiklar eftersom vissa väljer att borra på undersidan för att det inte ska synas. Motorn suger i sig den luft som finns att tillgå oavsett hur varm/kall den är vilket förmodligen innebär att din bil går bättre en kall, lätt fuktig dag än en högsommardag med 35 graders värme när du dessutom kör med AC:n påslagen. Att tappa 4 tiondels sekund från 100-150 km i timmen är ett litet problem i min värld trots allt. För att vara livsnjutare kan jag spåra en aning attityd i ditt inlägg. Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter i mitt inlägg grundat på bristande kunskap och erfarenhet. Man lär så länge man lever Länk |
|
vänta nu lite ...kockis "få in partiklar" du menar väl inte att man skulle borra efter filtret?? då kan man ju lika gärna ta bort det. om man borrar i locket till luftburken före filtret så dels får man bättre ljud dels så hindrar du skiten i luften att stanna i burken då det "ramlar" ur. lmm övervakar väl mängden luft motorn får in och kompenserar inom en rimlig gräns med rätt mängd bensin ett annat problem med öppna filter och även en bidragande orsak till effektförlust, är att man inte skärmar av;leder kall luft direkt till filtret.. ajag vidhåller fortfarande att om man skall byta filter och inte skärmar av det ordentligt. så är insats filter bäst.. vad gäller mängden billar jag kört så tror jag att jag slår ganska många på fingararna. bmw: e30 e46 m5 m3 x5 e39 e34 merca nästan alla amg alla jepar utom gl audi alla s och r modeller ferarri 550 360 modena challenge stradale aston martin db6 eller 7 var det ( med handbromsen i) alla porsche nästan, bla en cayenne med 600 hk dock aldrig lotus eller lamborghini listan kan göras mkt lång subaru impreza wrx solberg edit.. evos.. jaguar med special paket typ 5 i världen.. visst e jag dryg..haha fast nu kör jag endast min 740GLT samt även en merca ml400amg ibland. ( bmw står i dvala tills tempen åter nått 15 plus i typ maj) så attityd javisst.. men med väldigt mkt god självinsikt dryg..ja lite=) tack för en rolig diskussion.. who´s the man? |
|
lob |
Förvisso inte kock men ändå (ser att du läst på) Tycker ändå att det är lite "moppevarning" när det gäller att borra i luftburken även om jag hade fel om partiklarna. När del gäller lmm verkar vi ju vara hyfsat överens även om du inte bemöter mina argument om orginaldelars inbördes avpassning. Om det är 20 grader plus ute är det väl svårt att få kallare luft än så till filtret, oavsett filter. (tror jag) När det gäller antalet bilar du kört är jag både imponerad och avundsjuk. Själv kommer jag inte i närheten trots att jag jobbat som instruktör åt Ferrariklubben, Porschecluben och GTI klubben. Men jag har kört Askens röda. Det du !! Ha en trevlig Lucia och häng in en julgran i 740:n :)) Länk |
pg_ice |
"Att tappa 4 tiondels sekund från 100-150 km i timmen är ett litet problem i min värld trots allt" vi som kör M3or är rätt kräsna ;) vi vill få ut absolut max av M3 motorn. 4 tiondelar långsammare 100-150 tippar jag på är runt 10 hästar. |
lob |
Oooops !! Verkar som deltagarna i trimningsforumet är lite snarstuckna ;) I fortsättningen ska jag bara titta in av ren nyfikenhet men hålla fingrarna borta från tangentbordet. Det är bara att inse att man är 48 och närmar sig gubbstadiet lika fort som en vässad bimmer :) May the power be with u !! Länk |
|
jag håller med dig. skulle aldrig i livet borra hål i en m3a luftburk för att få coolare insugsljud. det är moppevarning på det, inte bara du som tycker det, utan gissar snarare att denna frågan om öppnafilter, borra luftburkar, tuffare insugsljud diskuterats så jäkla mkt av alla som tycker det är asfränt när bilen bööölar som en ko så dom flesta motståndarna orkar inte ens lägga sig i längre. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.