AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
639

Tomgång 525 IA 1989?

Tomgången pendlar mellan 500 och 900 varv. Innebär ganska ofta motorstopp..var ska jag börja leta fel?

Mvh

Janne

lappjanne
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara tomgångsventilen som kärvar. Rengöring och smörjning av sliden i den kan vara värt ett försök. Vet inte om du har M20 el. M50 motor men nedan finns båda.

M20 pos.3:Länk
M50 pos.6:Länk

AE
Tack för tipset!
Tar det direkt efter frukost imorgon...

Men (har kört Saab sista 15 åren och är inte helt van vid BMW:s sprängskisser)

Vilket detaljnummer i respektive bild är det jag ska kika på?

Mvh

Janne

lappjanne
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skrev jag före länkarna, men jag kallade dom pos.3 och pos.6, alltså detaljnummer 3 resp. 6 ;)

AE
Aha...

I mina ögon ser det ut som förgreningar....för luft.
Förlåt om jag ställer dumma frågor, men menar du att det kan vara otäta kopplingar mellan de olika slangarna/rören?

Mvh
Janne

lappjanne
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det kan man kalla det för. Tomgångsventilen sitter på en förbipassage där luft släpps förbi själva huvudspjället (som du manövrerar med gaspedalen) Den kan öppna och stänga för att reglera den luft som släpps förbi och på så sätt styra tomgången. När den ventilen kärvar hänger inte systemet med riktigt i svängarna och man kan få pendlande tomgång. Ta loss den från slangklammorna och gör rent den invändigt så gott du kommer åt och droppa i någon droppe med tunnflytande olja eller spraya lite WD-40 t.ex. Otätheter som du nämner kan i.o.f.s också ställa till det, men det där karaktäristiska pendlandet med tomgången brukar vara tomgångsventilen.
Kolla om det finns sprickor i gummibälgen mellan luftmassemätaren och spjällhuset, pos.8 resp. 3 i länkarna. Det är inte ovanligt att de spricker med åren och då får motorn i sig luft som inte uppmätts av luftmassemätaren och då kan man också få konstiga fenomen.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sprickorna på gummibälgen brukar finnas just vid förgreningen till tomgångsventilen så böj på den så ser du om det är otätt.

AE
Jättetack för tipset!
Det verkar ju rimligt att gummit torkar med åren, och tjuvluft som inte följer med i de andra "beräkningarna" ställer ju såklart till problem.
Motorn går hur bra som helst under körning, så bensin får den ju. Och hade det varit relaterat till tändning så hade nog problemet varit kvar oavsett varvtal.

Om jag gör rent men ser sprickor...kan jag täta sprickorna med något? Eller är det bara till att köpa nya delar?

Mvh

Janne

lappjanne
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Enstaka spricka kanske går att limma med ett bra lim avsett för gummi, men se det som en temporär lösning. En ny bälg är ju ändå det bästa. Ett litet hum om priserna får du i länkarna fast i dollar. Räkna med att det blir lite dyrare här i Sverige än att bara räkna om till kronor med dagens billiga dollar..

AE
Ok!

Det verkar rimligt det går att laga tillfälligt. Jag är väldigt seriös med den här bilen. Har haft många Saab-turbo, Jaguarer, jänkare osv men den här bilen är speciell på sitt vis. Bilen är i ett skick som gör det otänkbart att inte få den i skick som "nära ny" trots 24000 mil på mätaren...

Igår morse ville bara halva motorn tända (kändes det som), åkte till OK och köpte STP injekt akut. Fick en mycket trevligare bil efter det... Tomgången fortfarande pendlande, men utan motorstopp iaf!

Bara bilen tuffar över vintern så ska den få den kärlek som behövs (och som den är värd) till våren!

Mvh

Janne

lappjanne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.