AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.402

bogsering av 525 IA 88

Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
undrar hur fort jag kan bogsera min 525 automat års 88, och hur långt i sträck.
Skulle behöva bogsea den ifrån Rimbo till Stockholm ca 6 mil. Tacksam för svar

Nej!!!

Äldrig bogsera en automat!!!!
Lådan snurrar utan smörjning då.
Mitt råd är inte en enda meter!

Mvh
Janne

lappjanne
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Jadu vad ska man välja, kamremmen har gått ca 2000 mil för långt. och 6 år äver tiden :p

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om den stått i 6 år är mitt förslag bogsering 12-15 meter. (upp på trailer och ned från trailer :))

AE
RTFM!! olika för olika lådor/modeller vissa inte alls andra max 50 km i max 50 km/h

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
En bil som stått sex år ska inte bogseras.
Det beror ju nte bara på lådan.
Bromsar tex..lär kärva rätt bra efter den tiden. Bromsolja SKA ju suga åt sig fukt..som i sin tur gör att bomsmekanismen rostar ihop.

lappjanne
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Håller med Gasar-Magnus helt, står i manualen. Tyvärr kan jag inte svara på exakt vad som gäller din bil, men för min E32 gäller max 50 km i högst 50km/h.

Om bromsarna har kärvat fast eller inte beror mycket på hur bilen förvarats.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Bilen har ej stått i 6 år... kamremmen skulle ha byts ut för ca 6 år sedan. köpde den av en kille för 500 kr :p

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Hade en död motor -93 520 men den gick runt på startmotorn.
Fick rådet att köra motorn någon minut innan bogsering 2-3 km i högst 50kmt. Hade 6km till verkstaden så det blev 2 stopp med startmotorkörning.

60 km skulle innebära 20 stop och ca. 10 batteriladdningar enl. tipset jag fick av verkstaden. Skulle nog föredra hyra en biltrailer, eller ordna in bilen i varmt utrymme i Rimbo och byta remmen.

PS. Nästa bil blir med manuell låda, nog är det bekvämt med automat men vad göra om man får stopp mitt i skogen på vintern och 15 mil till verkstad.
Kan inte bogsera igång den eller bogsera till verkstad utan snällt vänta på bärgning.
/Tibbe

Det finns för och nackdelar med allt.
Men med ordentlig service håller grejerna MÅNGA trevliga mil...

I storstan är ju automat underbart. På landsväg är manuell låda roligare...

Mvh

Janne

lappjanne
an
4
andreasg78
525tds touring -97
525td touring -93
ta bort kardanaxlen å bogsera "fria" mil. så gäller för allt med automat.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Bogserade en 520 89a drygt 6-7 mil med motorn igång, det gick fint. Vet dock inte om det är samma låda som du har.
Att lossa kardanaxeln kan gälla för vissa äldre modeller, dock inte alla. Många nyare automater får bogseras både ganska långt och snabbt, bara att kolla i bilens manual vad som gäller istf att spekulera. Smörjningen/kylningen kan lösa på olika sätt, pumpen kan sitta på utgående axeln osv. Att problem med bogsering av automatbilar skulle överskugga fördelarna stämmer inte, se på USA där man har klart övervägande automatväxlade bilar sen lång tid tillbaka. Inte drömmer de mardrömmar om bogsering hela tiden...)
Vi får träffas här igen om 20 år eller så, finns det många manuella transmissioner kvar då på nyproducerade fordon så lovar jag bjuda på nåt gott!

FP
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Tackar för alla bra svar /Henke!!!
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
hej igen har bogerat den till stockholm idag, Inga problem, startade den 3 ggr under tiden, ca 7 mil!
Mvh Henke!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.