AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.244

tappat oljetryck m20b25 ?

Ti
608
TimS
325i -88
Tjena

jo det är så att mitt oljetryck har blivit mindre... låg förut i somras på 2.3-2,5 oftast och när man gasade på lite och körde så gick den upp till kanske 3-4

men nu när jag står på tomgång (varm motor) så ligger den på mellan 0-1
när jag varvar upp motorn så går den till 2-3.

vad kan ha hänt? vad får motorn att inte ha samma tryck?

motorn dricker inte mkt olja alls.

MvH Timmy
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du inte har bytt viskositet på oljan och har lägre oljetryck på tomgång nu än förut finns två möjligheter kvar.
1. Ett eller flera lager slitna så att det blir tryckfall p.g.a det.
2. Oljepumpen har tappat kapacitet.

AE
Ti
608
TimS
325i -88
har fakitst bytt olja till 5/50 mobil 1

nackdelar med att trycket är mindre? vad kan händer?
Ti
608
TimS
325i -88
faktist*

vad kan hända? :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog ingen större fara. Trycket byggs inte upp p.g.a att oljan är tunnare och tryckfallet genom lagringar o.s.v är lågt. Det är klart att blir trycket för lågt går oljan lättaste vägen och når kanske inte de trängsta passagerna på tomgång. Du har väl en oljetryckslampa också? Tror de givarna brukar ligga på 0,5-0,7 bar. Lyser den på tomgång i så fall?
Vad anger instruktionsboken att du skall ha för viskositet?

AE
Ti
608
TimS
325i -88
yup visst har jag en oljetryckslampa oxå frågan e ifall den varnar ifall tycket är föör lågt. hoppas det ialf, lampan funkar.

den lyser itne på tomgång nej och instruktionsboken har jag inte läst men får ta o göra det kanske. elelr läsa lite i haynes...

takc för hjälpen ialf.
5w-50 är fullt tillräcklig varmviskositet.
Frågan är vad du hade för olja innan om trycket sjönk av byte till 5w-50.
Tryck är inte allt, det är snarare flödet som står för smörjningen och kylningen av lager.
Du kanske hade en mineralolja tidigare som var seg kall och trycket var högt då.
Dock finns det knappt ingen mineralolja som inte är tunnare än Mobil1 5w-50 när den är VARM, så då går det inte att förklara med oljan.
Givaren kanske passade på att bli dålig i samband med oljebytet, en oljetryckskontakt började krångla för mig bytte olja en gång, bytte kontakten så var allt tillbaka till normalt.
Du kan ju även prova att byta olja en gång till så du inte har fått en ogynnsam blandning ifall det blev mycket kvar av den gamla oljan när du bytte, oljekylet innehåller ju en hel del t.ex.
Det är även så att syntetolja slinker lättare genom lager osv även om den är av hög/samma viskositet, det kan ju påverka trycket lite.
Om du nu hade mineralolja innan vill säga.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lite sliten motor precis som min. Jag måste använda 20-50 racing mineral olja, annars lyser lampan på tomgång, lampan varnar för tryck under 0,2 bar.

20-50 mineral olja är dock ingen hitt att använda för kallstart under -10.

Hur en 20-50 mineral kan ge bättre oljetryck med varm motor är dock en gåta för mig, vid 100 grader ska dom vara lika tjocka/tunna, och vid kritiska temperaturer så ska syntetoljan hålla bättre.
"Hur en 20-50 mineral kan ge bättre oljetryck med varm motor är dock en gåta för mig, vid 100 grader ska dom vara lika tjocka/tunna, och vid kritiska temperaturer så ska syntetoljan hålla bättre."

Exakt så, så det konstigt att det blev sämre vid oljebytet.
En 20w/50 brukar man ju inte använda normalt sett, men om det var en sån olja i innan så kan det kanske delvis förklara det.
Vissa 20w/50 kan nog vara ett litet snäpp tjockare än 5w/50 varma.
(Dock med sämre filmstyrka trots det, jag brukar säga att en syntet är tjockare varm än en mineral med samma viskositet för att förklara på ett enkelt sätt)
Möjligen också så att den ökade friktionen hos en mineralolja bidrar till att höja trycket en aning.

Men som sagt, trycket är långt ifrån allt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.