|
|
|
|---|---|
|
Tjenare allihopa. Kopplingen slirade på min bil så jag köpte en ny kopplingssats. Kopplingssatsen är av märket Luuc och innehöll tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Jag vet om att oftast ska den långa sidan av navet på lamellen ligga mot växellådan. Satte jag lamellen på det hållet så tog skruvarna till svänghjulet i och själva lamellen kom inte in till svänghjulet. Jag vände på lamellen och satte ihopa allt och kopplingen fungerade bra, inga missljud eller sånt. Efter några dagar uppkom det ett kraftigt metalliskt missljud om man trycker ner kopplingen hårt. Missljudet börjar höras nästan med helt nertryckt pedal och hörs högre ju hårdare man trampar. Ljudet följer motorns varvtal. Undrar om det finns någon som kanske har något tips eller nått för jag har ente en blekaste aning. Jag har bytat koppling på flera bilar tidigare så jag är nästan 99,9 procent säker på att jag gjort rätt. Har provat sökfunktionen men hittar inget liknande. Tacksam för svar MVH Lardy | |
| Hmm låter underligt. Kan tyvärr inte hjälpa till med vad det är men ska själv inom kort montera en likadan kopplingssats på min bil. Samma märke och allt. | |
|
ok.. Hoppas det fungerar bättre för dig då.. En stor fördel är att använda lyft. Har själv gjort kopplingsbyte på en e36 325 på domkraft och det var inte det roligaste.. När du har av växellådan kan du väll prova att hålla lamellen mot svänghjulet på båda håll och se om det går fritt. Du kan väll lägga till ett inlägg här och berätta hur det gick när du gjort bytet. MVH Lardy |
|
|
Hejsan jag har samma sjuka problem efter bytet till samma märke. Jag vill tro att det e tryckplattans armar till urtrampningen som e för långa eller något sånt.. det känns precis som att dom tar i när man trycker ner det lilla extra. jag funderar på att höra av mig till tillverkaren om detta.. DOCK så går det ju att växla utan att trycka ner helt.. och så har jag kört ett bra tag nu.. men så ska det ju inte vara.. när man sedan vill sälja bilen så kommer det ju inte se så bra ut.. |
|
|
Hallå. Jag har också tänkt i dom banorna angående tryckplattans fingrar. Jag har inte tänkt att riva av lådan igen och kika efter vad som kan vara fel. Jag har tänkt lite på om det skulle fungera om man lägger någon bricka bakom slavcylindern så den kommer lite längre ut, men då trycker man kanske ut kolvpinnen ur cylindern. Har inte provat detta men tänker göra det sen någon dag. Mvh Lardy |
|
|
Ursäkta att jag visst tänkte lite mycket. hahha Mvh Lardy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.