|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 540 touring 2003 (12500 mil). Har bytt expansionskärl, elektriska vattenpumpen till värmesystemet och nu är det dags för vattenpumpen! Man blir ju inte direkt imponerad av kvalitén!!! Skiten läcker ju som ett såll! Andra som har liknande erfarenheter? | |
| har du termostathuset i plast? | |
|
Av någon anledning är just 540:n hårdare drabbad av dessa problem. Även övriga E39-modeller har ju plast i det mesta. Tror att det möjligen är ett högre systemtryck och arbetstemp. i dom (?) Andra saker att förvänta är termostathus och kylargavlar. AE |
|
|
Hur kör du lungt/ hårt? Mkt kortkörning sliter mer är autobahn/långkörning t ex?Import/ Sv såld? Viktigt att ha en bra verkstad som har erfarenhet av BMW-mek. När ngt går sönder i denna väg bör man byta termostat, hus, expkärl och kontakt samt ev vattenpump på en gång. Är kylarvätskan bytt enligt föreskrift? Byter verkstand på felkoder eller har de kunskap om sakfel, elelr mekar du själv? Mvh Asken |
|
|
Jag mekar själv, till en viss gräns... Jag ska ta och byta termostaten nu när jag ändå byter pumpen, så är det gjort också! Bilen går mest långkörningar, och är en import, dock väldokumenterad import! Jag började fundera på om jag gjort något fel efter jag bytte expansionskärlet i somras det var då eländet började, sen har det försvunnit kylarvätska lite i taget utan att jag kunnat se ett spår av den. har provat och bytt kylarlock bl. annat. Såg för nån vecka sen att det kom lite dropp från värmesystemsvattenpumpen, så jag bytte den. Dock fortsätter det försvinna i men nu gör det i ökad takt! Såg igår att det har kommit ut vätska på fläktbladen som sprutat runt och lackerat vitt i närområdet. Jag rev loss lite lite prylar för att se bättre och tycker det ser allmänt "smågojsigt" ut på vattenpumpen, bland annat konatkten mot termostathuset?, men kan inte se någon uppenbar läcka. Ska riva ner allt i morgon, har köpt ny pump samt termostat, men kan lämna tillbaka prylarna om det inte behövs. Man blir bara så trött på sånt här... |
|
|
Om termostathuset är i plast skall det bytas samtidigt med termostaten. Det är mer regel än undantag att de läcker vid återmontage. Allt enl. Hassos eminenta statistik. AE |
|
| termostathuset på e39 är ett stort skämt, eller egenligen är hela kylsystemet det, ett helvete att lufta! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är en helt annan konstruktion på vattenpump och termostathus än på de 6 cylindriga, som att jämnföra äpplen o päron. Metall på 540 inte plast. Passa dig så att rören som går under insuget till bakändan på motorn inte lossnar där bak, utan lossnar i pumpens baksida istället. Jag böt min pump förbyggande i vintras. förmodligen har den suttit där i 18.000 mil, var fortfarande helt OK. Kylaren var som en banan när jag köpte bilen, så den har jag bytt också. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla svar, jag börjar undra om det kan vara dålig luftning som spökar!!! Började lufta lite nu ikväll, och det kom luft så det räckte! Till slut stod den och bolma som ett ånglok genom luftningsskruven. Höll säkert på så i 10 minuter, kan inte vara rätt?? Är det kylarvätskan som kokar bort eller? Någon som har erfarenhet? |
|
|
Glöm inte att kylsystemet är trycksatt och ligger på 108 grader därav kokar det om man gör som du gör. Luftning ska ske lite pö om pö. Se utmärkt mekartips av Hasso: Länk fastt det är skrivet för E39 med sexa. I ditt fall med v8 föreslår jag följande: 1. Fyll på med kylarvätska till kallmarkeringen, dvs då nivåpinnen börjar flyta upp där kylarlockets gänga börjar. 2. På med tändning, kupevärmen på MAX lite fläkt, så luftas värmepaketet innan motorn startas. Låt den stå så i 10 min. 3. Hissa gärna upp framvagnen en aning. 4. Demontera berörd kylslang o fyll vätska även där. 5. Skruva igen luftningarna och kylarlocket och starta bilen. 6. Låt gå 5 min på tomgång, öppna kylarlock och efterfyll. 7. Efter ca 10 min öppna luftskruven en kort stund för luftning. 8. Varva upp motorn mellan 4500-5000 rpm. några gånger i följd. 9. Öppna återigen luftningskruven. 10. Kontrollera om det ska fyllas mer i kylaren. 11. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter, håller koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på den övre flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet. 12. Håll koll på tempmätaren (ska aldrig gå över normal) och lufta lite då och då. 13. Kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorns temperatur för termostatens öppnande. 14. Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen. Håller koll på tempmätaren och luftar lite då och då. Klämmer på kylarslangen för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. 15. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. 16. Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag luftar lite. 17. Dagen efter med kall motor så har nivån i expansionskärlet kanske sjunkit ner och jag efterfyller till korrekt kallnivå, dvs då nivåpinnen precis är vid kylarlockets gänga. OBS! Den ska ej titta upp ovanför gängan då för mycket vätska i systemet kan leda till otrevligheter. Svekke |
|
|
Tackar, ska ut nu! |
|
|
Luftningen var ingen lek direkt! Vad menar du med "demontera berörd kylarslang"? Jag ska demontera vattenpumpen nu och kolla hur det ser ut, det är kylarvätske sprut på fläktbladen och under luftinsugsröret och lite här och var omkring vattenpumpen, svårt dock at se något direkt läckage!! Upptäckte dessutom att jag fått fel termostat levererad :(. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Så länge systemet läcker så får du in luft istället, hittade en ny variant på läckage på M62 som jag inte noterat tidigare. Plåten under insuget kan tydligen läcka också. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Där ser man! Jag inser att detta var lite väl mycket för mig, kommer lämna in bilen istället. Är inte på mekhumör direkt... Mvh Haxx |
|
|
087110687 löser det mesta ink lånebil el bärgare men inte det på nedanstående rader:) Be Dr Per kolla miltalet på en gång om det är import, köpt i Sverige via en importfirma. Du kanske har ngn försäkring som täcker? Ta en tur förbi gröna skyltarna( piller plus pilsner till dan innan), var stolt över att du gynnar lokala hantverkare och gör dig själv förtjänt av bryggerinäringens lilla uppsving:) Mvh Asken |
|
|
Jag har redan fått tillbaka bilen från Dr Per. Det var Vattenpumpen, för övrigt var den i mycket fint skick, miltalen verkar stämma enligt Perre. Mvh Haxx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.