|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-kamrater. Jag skaffade ganska nyligen min Z3 och föregående ägare hade tagit ur alla högtalare ur bilen. Bilförmedlaren satte således in det billigaste som passade innan jag hämtade bilen. Jag får erkänna att jag inte har saknat bastonerna ännu p.g.a. motorsången men till våren när jag ska köra med cabben nere för första gången i min Z3-karriär vill man ju kunna lyssna på nån platta om man skulle hamna bakom 48 bilar på "riskväg" 23. Jag ställer av bilen imorgon, snyft. Då är det dags att börja fundera på vad det skall installeras för ljud i bilen. Har ni några förslag på högtalare som passade och lät bra i era bilar? Jag är inte ute efter nån värstinganläggning. Riwa | |
|
Största problemet att få bra ljud i en Z3 är nog att monteringen av de stora elementen nere vid fötterna lämnar en del att önska. Hålet är ojämnt och försett med distanser, det läcker luft både här och där. Jag hade planer ,som aldrig sattes i verket då jag struntade i ljud i min bil, på att skruva en distansring i MDF bakom plasten där basen normalt sitter. Täta alla läckor som blir mellan plåt och MDF, sedan såga bort originalgallret och montera bas elementet på sedvanligt sätt med skruv genom plast och ned i MDF ringen. Givetvis blir det ju snyggast om man köper ett högtalarkit med galler att sätta framför. Men även ett tvåvägs kit för 1200 kr monterat på originalplats lät mycket bättre än original Nokia element, sen kom jag aldrig längre då CD spelaren ersattes med VDO mätare. Har även sett på webben att man bytt elementen bakom stolarna, men frågan är om det är värt besväret. Det går inte att få dit större än 4", möjligtvis en 5.25" som är riktigt tunn. Men inte mer, och det ger ju inte några enorma bastoner. Dessutom tycker jag personligen det rör till ljudbilden istället, bättre då att satsa på ett riktigt bra frontsystem. Smaken är som baken men jag gillar DLS produkter som i mina öron låter mycket bra. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Jag skaffade Rockford Fosgate P152S (5,25") från BRL igår, satte in dom utan förarbete i befintliga hål. Skruvhålen passar inte rakt av men två skruvar i underkant fick dem att sitta stadigt och låta riktigt bra enligt mitt tycke. Då till nästa fråga. Token som hade bilen innan har sågat upp hål mellan skuffen och kupen, så det dilemmat är ju löst. Jag undrar då om det är lönt att fundera på att sätta en 10" bas direkt "face in" i kupen eller måste det vara en baslåda för att låta vettigt? Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.