AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

hur komma åt bränslepump - akut hjälp tack

jag tror soppapumpen ger upp nu. jag har haft ett vinande ljud som kommer och går, ej vartalsberoende, ej hastighetsberoende, även i stillastående. Låter lite som en taskig vattenpump, känns nästan som att det kommer bakifrån, låter mer inne i bilen än utanför och under huven, kan tappa kraft en halvsek eller så under gång, svårstartad till och från, tänder inte helt enkelt.

Så jag vill kolla /lyssna på pumpen.

HUR?

Är det på höger sida (passagerarsida) och under baksätet? Om så, vaddå under baksätet? Hur lyfter jag på baksätet???

tacksam snabbt svar då jag skallbort i helgen och tänkte byta /kolla detta idag och i morgon

/Fredrik
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Om det är som på e34 sitter pumpen under mattan i bakluckan på höger sida. du ser om det sitter en typ av service lucka där. lyftaer baksätet göt du genom att rycka till litelagom iframkant av vadera sida av baksätet. Det är inte svårt att byta pumpen tänk däremot på att du måste ha nya slangklämmorfrö de som är oriiginal iaf på min e34 var man tvungen att ha sönder för att få upp.

/Ian
okej, jag skall ut och kolla direkt...

ett bestämt ryck rakt uppåt i framkant???

Bränslepumpen är inte inbyggd i tanken va utan fristående?

/Fredrik
Update:

Jag var precis ute och slet ut baksätet och lyssnade samt kände. Ljudet och vibrationerna är starkast i baksätet bakom förarstol och under golvet där. Under bilen sitter 3 rör i bredd på förarsidan (bränsle?) och utifrån och inåt gäller 1 = helt stilla, 2 = lever om och skakar, 3= mitt emellan...

Så, är detta bränslesystemet? Pumpbyte? Vart kommer jag åt pumpen, jag ser ingen lucka...

/Fredrik
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Kolla under ev tyg eller dämp matriel omden inte finns under baksätet så hittar du den i bakluckan. det är ett ovalt lock med ca 5 skrivar som fäster den i plåten. skicar en GDS besrkivning på E34 men är inte så olika. Länk
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
hur går det? hittar du något?

Det är inte så att ett av dina clipps har gått av och röret vibrerar därav detta ljud?
har inte hunnit göra ngt idag, får bli i morgon kväll.

Nej, det är inte ett skallrande ljud som vid löst rör (röret sitter duktigt på plats) utan ett vandrande ganska kraftigt vibrerande som måste komma från ngt som snurrar. Pumpen är ju troligast. Är det bränslerören jag har där?

Återkommer i morgon efter kontroll

/Fredrik
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Har du hunnit åtgärda pumpen?
Om inte, har du möjlighet att spela in ljudet och publicera här?
Skulle vara oerhört hjälpsamt för mitt letande efter konstigt vibrerande ljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.