AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.487

Självrisk reducering vid hyrbil efter skada

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
I Tisdag så blev jag påkörd bakifrån och försäkringsbolaget har redan konstaterat att motparten är helt vållande.
De har även godkänt att jag får hyrbil under tiden min bil repareras.
Jag skall betala 1/3 av milkostnaden resten skall de stå för.
När jag nu skulle boka hyrbilen så upptäckte jag att de (Mabi eller Avis) tar ut en själv risk enligt följande:
Skadetyp Utan reducering Med reducering
Vagnskada 12500 kr 2000 kr
Trafikskada 7850 kr 1500 kr
Stöldskada/inbrott 12500 kr 2000 kr
Stöld med nyckel SEK bilens marknadsvärde
Brandskada 12500 kr 2000
Glasskada 3000 kr 1500 kr
Bärgning/Räddning (eget vållande) 3000 kr 1500 kr
Skada, eget vållande av förare under 25 år. (utöver moment ovan) 1500 kr 1500 kr;

Då bilen kommer under dagarna parkeras på en parkeringsplats där bla min föredetta bil blev stulen så måste jag ha självrisksreduceringen den kostar 80 kr per dag och eftersom reperation beräknas ta 2-3 veckor så blir det ju en hel del pengar.
Visst borde försäkringsbolaget stå för även den kostanden?
Lars

Vem hyr bilen?? du eller FB??
Är FB hyresman och du förare torde väl det vara hyresemanens intresse ( dvs deras problem).
Jag skulle personligen ALDRIG "lägga ut pengar" för FB räkning

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om jag inte minns fel från då jag hade hyrbil i ett försäkringsärende för några år sedan så ska de självrisker som du har på din privatbil även gälla för hyrbilen. Ring ditt försäkringsbolag för det kan ju skilja mellan bolagen.

___
//Ulf
Jag har varit i liknande situationer, vid ett tillfälle drogs en slip på mitt kontokort pga att jag inte ville betala självriskreduceringen själv. Det rörde sig bara om ett par dagar, vid längre tid/högre risk skulle jag aldrig chansa så. Även om FB betalar 2/3 av hyrbilskostnaden är det DU som hyr bilen och får stå för eventuella självrisker vid skador på hyrbilen.
Märkligt att DU hyr bilen men försäkringsbolaget bestämmer var och vilken bil du skall hyra...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du har att välja mellan hyrbil och stilleståndsersättning. Hyrbilen står på dig och nyttjas av dig varför du skall betala självriskreducering. Detta under förutsättning att du nyttjar "hyrbilsextra" från ditt FB.
Är det BMW som erbjuder lånebil genom Mabi/Avis så gäller samma försäkringar som du har på din bil idag - det blir i det fallet en ersättningsbil.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har fått svar från försäkringbolaget.
Det är samma självrisker som för min egen bils försäkring.
MABIs vilkor på hemsidan är felaktiga.
Lars
Stöld med nyckel=bilens marknadsvärde? Oj.
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
låter som du har If :) oxå försäkringärende hos dem, det stämmer avis har en tillägsförsäkring på 80kr per dag tur va väl det då jag råka krocka lätt med en tant som bara ställde sig på bromsen på en parkering, tack vare d 80kr så betala vi ine självrisk för skadan mest lackskador.

men ifs vet d fan om 80kr e värt vi gick ner till en mindre bil = med billigare :) men de har endast mabi o avis omd et är if du har.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.