|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet om det går att regga en e21 med m50? /henrik | |
|
borde gå, om du kolla i slutet på tråden "m50 i E30, fyll gärna i" under Trimmnings delen på forumet så finns dom flästa regler där. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| Tänk på att effekten bara får öka marginellt (10 %) om du ska få igenom ett motorbyte. Läs på bilprovningens och vägverkets hemsidor så finner du informationen. | |
|
Svar från Bilprovningen i ett annat ärende; BMW har till våra fordonsdata uppgifter om max effekt 110 kW för 320i (E21 -83). Uppgift om max vridmoment finns inte att tillgå hos oss. Om du monterar in en motor som har styrd 3-vägskatalysator och alla andra miljöpåverkande systemkomponenter inmonterade kan den registreringsbesiktas utan att ha något intyg från tillverkaren. |
|
| Så man får ha mer effekt om man har "miljögrejerna" på? | |
|
Skulle det vara möjligt att bara köra en besiktning utan att dem märker? Annars är det väl reggbesiktning som måste ske? Då måste man ha cat och så.. Men man kan ju inte komma undan max effekten? Dem där 10% i ökning stämmer bara på äldre bilar än -75 har jag för mig. |
|
|
Om man utgår från en 323a så har ju den skivbromsar runt om, samt tjockare fjäderben fram (51mm), vilket borde göra att den kan hantera mer effekt än 110kw då den har 105kw original. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Med en M50 i motorrummet är det nog stor chans att man blir upptäckt. Om man däremot har en vanlig M20B25 så är risken betydligt mindre. Jag har besiktat mina tidigare e21or med M20B25 och motronic utan problem. BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Okey, Har bytt till skivbromar bak och då ska man igentligen regga om den antar jag. Fast det är inte smart att nämna på besiktningen. Groze, var dina E21or med m20b25 323or? Vet inte hur noga dem är men 2 cylindrar till är ju en skillnad.. |
|
|
Jo, jag har bytt motor i 2st till M20B25. Dom gick fruktansvärt snålt. Med chippad box drog dom alltid under litern trots välgt mycket hårdkörning. Hade en utav dem som bruksbil i 3år, varav med 325-motorn i 2 år. (Den röda i mitt galleri) BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
| Jaså. Men var det bra drag då? | |
|
Jag tyckte det var väldigt bra drag. Trots nya bussningar, bärarmar och allt vad det heter samt nya bilstein sprint så kändes den stundtals övermotoriserad. =) Men jag antar att det skulle gå ännu fortare med M50. =) Nu försöker jag få ihop en förgasarmotor till min 323a. Mest för ljudet och för att det är lite ballt. =) BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Låter bra :) Du måste lägga in det som projekt på e21.se (om du inte har det) Ska kanske köpa en 320 med 325 motor och ta den :p |
|
|
Den ligger redan upplagd där under "projekt" =) Än så länge har jag inte kommit så jättelångt. Håller just nu på att samla ihop delar till den. Blir riktning + lack så fort vårsolen börjar titta fram, motorn kommer jag bygga vid sidan om så länge. Den har originalmotorn monterad nu, så den går att köra utan problem. Den kommer jag sälja sen om det kan vara intressant? =) Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
| Nu har jag iaf dragit igång med projektet.. Motorn passar nu utan problem.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.