|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska inte fråga för mycket då jag redan har läst mig till det mesta med en m20b25 motor och turbo. Min fråga e bara helt enkelt så här.... Ska köpa en IC och turbo från Saab 9000. Vilken årsmodell är att föredra? Kan köpa IC antingen från en 88 eller 95 och turbo från antingen 88 eller 93. Vilket är att föredra? Någon skillnad på dem? MVH Erik | |
| Kanske är en fråga om saab och inte om e30 turbo så du kanske ska prova på saabs forum om du inte får svar här | |
| Jo men den ska ju sitta i en bmw e30 325 så jag antar att det är en fråga för folket här.. saab vet nog inte vilken som är bäst i en m20b25. | |
|
igentligen borde du skaffa dig en större turbo, polaren körde med en T25:a (sitter på dom nyare saab 9000) o han fick skenande ladd från 4000 o uppåt. IC:n ska du ha den som har anslutningarna "neråt/uppåt" o inte dom som pekar rakt bak. den är bäst. Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| okok men är det skenande ladd trots att jag inte ska ladda mer än 0.5? | |
|
Skenande ladd blir det för att wastegaten inte flödar tillräckligt, trots att den står öppen fullt så räcker avgaserna från M20:n till för att driva turbon fullt ut. Alltså blir laddet samma oavsett vad du ställer in på wgn. |
|
|
Ok och detta r då dåligt förstår jag. går det att fixa till eller man får leva med det? MVH Erik |
|
|
Skenande ladd är ju inte bra så klart, vet man inte vilket ladd det blir i olika lägen så är motorn snart sönderspikad. Om du sätter en separat wg så går det att hålla nere laddet, men försök få tag på en Mitsubishi turbo från en 5-cyl Volvo (typ S70) i stället. Se till att du får med vinklad anslutning ur avgashuset, då vet du att det är det avgashuset som flödar bäst av dem. Stora avgashuset (nr 7) finns även med rak anslutning, men då är det från nån trimmad bil, svårare att hitta. 850 har oftast raka anslutningen, 940 aggregat duger inte heller, de är mindre. |
|
|
Svetsad topp, vanlig packning och ARP hade jag kört på i övrigt. Svarvade kolvar om du ska ladda mycket. |
|
| okok. nej alltså jag hade väl tänkt ladda en 0.5 - 0.6 där nånstanns. räcker det med svetsad topp och originalpackning då? | |
|
köpte lite prylar idag faktiskt.vet inte om jag ska använda intercooler dock. hålen sitter ju fel men det går ju att fixa. frågan är om de e värt det. fick ic´n väldigt billigt så kanske ndå. [img]Länk [img]Länk |
|
|
oj nu blev det allt lite galet. skickar en gång till på prylarna. Länk Länk |
|
| helt klart ska du använda IC... | |
| Jo jag vet att jag ska använda Ic. bara undrade om de kommer fungera med den jag köpt? Hålen sitter ju på baksidan lixom. Är det inte bäst om dem sitter i sidorna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.