|
|
|
|---|---|
|
Har funderat lite kring turbo konvertering av min 320 -89. Recept 535 lmm 535 spridare ev mls 3mm och arp bult ställbar btr altså ganska lågbudget. det jag undrar är hur mycket man kan ladda i en orginal m20b20 utan mls 3mm samt med mls? | |
|
safe så ca 0,5 bar, oberoende av MLS elelr inte, vill du ladda mer skaffa större spridare o ett programerbart sprut, billigt typ megasquirt men man får göra mycke själv samt sämre suport, dyrt autronic men bättre suport o lättare att kopla in. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Tack för svar :) jo som jag skrev så tänkte jag köra med 535 spridare. Hoppas iaf att jag kan få 200 hk, då vore jag nöjd. Behövs oringning på blocket för att den ska tåla 0.5 bar? och går det med orginal toppackning? Hur mycket effekt kan man ta ut vid 0.5 bar om man ställer in grejerna hyffsat rätt? |
|
|
du behöver bara byta spridarna samt LMM o motnera turbon o IC o tryckrören, sen bara ut o labba med olika hårt spännd LMM samt olika bränsletryck, går säker att få ut ca 200hk ur den, strax under iaf, utan att öppna motorn, o fortfarande ha det nästan safe. själv tankade jag E85 o hadde endå större spridare (från BMW 745 turbo) o laddade upp mot 1 bar = ca 230-240hk väldigt rolig bil, men mycke mekande o tillslut sprack toppen =( mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Använder du MLS och en progressiv BTR så borde du kunna öka laddtrycker lite lite till, men då bör ju använda en bredbandslambda för att hålla koll så att motorn inte spikar. Ett råd är att, håll ner kostnaderna på allt om du bara skall ha budget, nöj dig med de 0,5 baren. Jag gjorde det felet att jag ville köra safe, o kompsänka etc, nu är ju uppe i över 50 tusen o har laddat 1,6 bar. Visst det är skoj som fan, men det är ju inget budetbygge längre hehe |
|
|
Corex: Bara för att ingen ska misstolka det du skrev, en bredbandslambda är ingen garanti för att det inte spikar. Rätt blandning är viktigt, men det kan ju faktiskt spika trots det. Motor Nords Knock block + hörlurar tycker jag är rätt käck. |
|
| Så sant det du skriver, men risken är ju som sagt bra mycket mindre med en sådan. Motor spikar ju inte så länge den får tillräckligt med sås | |
|
om man bara kan ladda lite lite till med mls varför använder folk det då? vilken tjocklek pratar vi om då? det lär ju bli budget i början bara för att lära sig... men om man nu tycker det blir bra men vill ha runt 250 hästar eller mer vad ska då göras? |
|
|
Givetvis kan du ladda mycke till med en MLSpackning, men inte om man kör budget, då krävs ju ännu värre spridare, ändra tändning etc etc Skall du över 250hk på den motorn så måste du se till att du kan ladda på mer, du bör komma upp mot ett bar för att kunna få ut de där hästarna. |
|
|
okej hur många cc måste dom spridarna vara? räcker ex 745 spridare? kan man ändra tändning med ex ms? |
|
|
Du kan räkna 1cc per hk på en sexa, man vill gärna ha lite marginal också så avrunda uppåt. Spridarna från en annan sexa med samma effekt som du siktar på bör funka, luftmängdmätaren måste vara större, dvs kör du 535 spridare får du ha den mängdmätaren också. Ökar du bränsletrycket med t.ex ett kit som detta Länk så räcker spridarna längre. Men tänk på att bränsle pumpen måste orka flöda trots det höjda trycket, bör bytas mot t.ex. Walbro Länk MLS används mest för att den håller bra även om den är tjock, används för att sänka kompressionsförhållandet helt enkelt. Nackdelen med en MLS är dels priset men framförallt att du måste plana inte bara toppen utan även blocket så du får en perfekt yta, annars klarar den inte att täta olje- och vattenkanalerna. Jag tycker hellre du ska dra ner på effektuttaget lite. Använd vanlig packning men kosta på dig ARP, inte vanliga 12.9 från järnhandlaren, de följer inte med när toppen utvidgar sig av värmen. Det är ARP som gäller om du ska ha nåt annat än original. Eftersom du har en 320 kan du nog hoppa att svetsa toppen, 320 har lite mer kött kvar än 325 topp pga mindre kanaler. Men det är givetvis inte fel att svetsa en 320-topp heller. Det finns de som säljer chip med ändrard tändning, t.ex. Länk |
|
| oken men en m30b28 kanske blir mer värd att konvertera då, man får ju inte så mycket effekt för pengarna annars. | |
|
hur mycket håller en m30b28 för? borde ju vara kanske 250 hk? är det o.5 bar som gäller på den med ? |
|
|
Det blir betydligt mer jobb med en M30, iaf om du ska ha ner den i en E30. Ska du nu lägga ner det jobbet så utgå ifrån en M30B35 katmotor. Jag hade hellre haft en sån motor i en E28 eller E34 dock, så våldsamt mycket tyngre är dom inte, särskilt inte E28. I E30 får du en massa andra konverteringskostnader som du lika gärna kan använda till att bygga en seriös M20 i stället. Hellre en välbyggd M20B25 än en stor och klumpig M30. |
|
|
m30b35 kat låter intressat med tanke på att e34orna inte är så jävla dyra idag. vad ska göras på dom? hur mycket kan man ladda i dom? om det blir m30b28 så är det e28 jag menar, den är väl inte tyngre än e30 touring? har för mig att dom väger lika. |
|
|
Ska du köpa bil så gå då på E34 så du får rätt motor från början. Vet inte riktigt vad dom pallar, beror ju på en massa saker också. Här har du ett typiskt bygge: Länk |
|
| jag har en 320 e30 touring, men tänkte att det är nog mer värt att börja bygga på en större motor då får man ju en roligare bil. 535 e34 kan man ju hitta för 8000 och uppåt beroende på skick. | |
| varför lämpar sig m30b35 kat för en turbokonvertering? | |
| Lågt komp. | |
|
hur mycket kan man ladda i en sådan motor när den ör orginal? |
|
|
hur mycket kan man ladda i en sådan motor när den ör orginal? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.