|
|
|
|---|---|
Transocean |
Många här på AP skriver att man tappar toppfart med stora fälgar. Min gamla femma gör 255 km/t enligt mätarn när jag kör med 225/50/16 men endast 240 km/t med originaldimension d v s 225/60/15. Originalfälgarna har något större hjulomkrets. Jag tippar att min mätare är kalibrerat för originalomkretsen vilket gör att den något mindre 16" kombinationen ger missvisning och högre hastighet eller rättare sagt,; att den riktiga hastigheten förblir den samma? Alltså? Ju mindre rullomkrets desto större hastighet enligt mätarn jämfört med original fast den reella hastigheten ändras ej? Någon som kan kommentera detta? |
| Den reella hastigheten behöver inte nödvändigtvis vara den samma i ditt fall... | |
|
Jo, utväxlingen gör att bilen går fortare med större hjul, förutsatt att varvtalet på motorn är densamma. Mätaren kommer att visa samma hastighet vid samma varvtal, men i verkligheten går det fortare. |
|
| Och som svar på första meningen i ditt inlägg så har du nog läst fel eller missförstått. Med större fälgar kommer utväxlingen göra att du får sämre acceleration. | |
| Det skiljer hela 15cm i omkrets på de däck du nämner...Min gissning är att den reella hastigheten är lägre med 225/50/15 | |
| Sorry...7 cm är korrekt (räknade på 15") | |
|
Däckprofilen gör att rullomkretsen blir mindre med 16"-fälgarna. Skillnaden i rullomkrets blir ungefär 3% och jämfört med vad hastighetsmätaren visar med de olika hjulen så går det ca 7km/h fortare med 225/50/16. mvh Tomas |
|
|
Om hastighetsmätaren visar rätt vid 240 km/h på orginalhjul en med rullomkrets 2042,2mm innebär det att hjulen snurrar med 1956 rpm vid toppfarten. Det innebär att när mätaren visar 255 km/h snurrar hjulen med 2078,25 rpm. Med 16"-hjulens omkrets på 1983,6 mm ger det då verklig hastighet på 247 km/h. Om proven har utförts på samma vägsträcka och under dsamma vindförhållanden o.s.v kan man säga att bilen går 7km/h fortare med hjulen med minst rullomkrets, precis som Tomas säger :) AE |
|
|
Här får ni en länk som kanske underlättar mattematiken. Länk |
|
|
Nu vart det väldigt rörigt här. Jag tolkade Tomas (2-ben) och Anders-72, att ni påstår att det går fortare med de mindre hjulen? Det är hur som helst fel! Större hjul, högre toppfart! Mindre hjul, lägre toppfart, bättre acceleration! |
|
|
Jo, men enl. Transoceans utslag på hastighetsmätaren gick det 15km/h fortare med de små hjulen vilket med 3% utväxlingsskillnad blir "bara" 7km/h fortare. Alltså orkade motorn hålla ett högre varvtal med de små hjulen och toppfarten blev lite högre med de små hjulen. Vid exakt samma varvtal går det naturligtvis fortare med större hjul. Många motorsvaga 5-växlade bilar med femman som en ren överväxel når faktiskt toppfarten på 4:an så utväxlingen påverkar inte alltid farten som du menar Anders S. AE |
|
|
Självklart, bilen blir ju slöare och möjligheten finns ju att bilen orkar än mindre. För övrigt vet jag iof inte någon 5-växlad bmw där den sista växeln är en överväxel, dvs lägre än 1.0 i utväxling. Det spelar förvisso ingen roll, orkar den inte så orkar den inte. |
|
|
Nej, inte enl. Vad mätaren visade i alla fall, men sedan är det ju tveksamt om alla yttre faktorer var lika. Någon sekundmeter mer motvind i dom farterna påverar mycket. AE |
|
Transocean |
Ja, varvtalet blev inte det samma. Med de "stora" 15" hjul och 240 som toppfart stannade varvräknaren vid 6000 medan den mindre 16" uppsättningen gav 6150 varv och 255 i mätarfart. Vad det kan ha varit för mot/medvind anser jag mindre relevant även om det förstås påverkar toppfarten liksom nedförsbackar gör, men under en resa genom hela Tyskland från Garmisch nära den Österrikiska gränsen upp till den danska gränsen dök det upp säkert hundra "fri-sträckor" och varje gång jag gav järnet gjorde bilen 255 km/t enligt mätaren. Ett par månader sedan besökte jag Berlin och körde sedan till Hamburg, sträckan är förstås inte lika lång men hann trots allt ha gasen i botten i säkert 30 min och mätaren visade 240 km/t och 6000 varv och aldrig mer. Efter många inlägg här lutar det åt att bilen faktiskt går fortare med de mindre hjulen fastän jag trodde att den riktiga hastigheten förblev den samma och att det endast hadde med missvisningen att göra. Å andra sidan blir ju 15 km/t missvisning FÖR mycket....så vi kanske skall dra slutsatsen att bilen går fortare med 225/50/16 än med 225/60/15? |
|
Jag är med på den ;) Och med autobahn-körningen är det ju mer statistiskt fastställt vad gäller de yttre faktorerna. Högfartssträckorna i Sverige är ju lätträknade och inte så långa heller, så jag trodde du hade "kortdistansprovat" toppfarten.. AE |
|
Transocean |
Men då blir nästa fråga....hur fort går bilen egentligen i verklig fart med 225/60/15 och 6000 varv på femman jämfört med 225/50/16 och 6150 varv på femman? Enligt instruktionsboken skall den inte göra mer än 235 km/t? Kan tilläggas att jag hade Ferrita-sportsystem då jag körde med de mindre hjul, och samma Ferrita + sportskattar under det sista fôrsöket med stora hjul. Därmed verkar det som om sportskattarna inte gav ett skit?Snarare tvärtom? |
| Om du bara vet vad det är för utväxling på bakaxeln så är det bara kolla i lathunden. | |
|
Om du har orginal bakaxel 43:14, 3,07: 16" och 6000 rpm: 232,6 km/h 16" och 6150 rpm: 238,4 km/h 15" och 6000 rpm: 243,7 km/h 15" och 6150 rpm: 249,8 km/h (om den hade orkat) AE |
|
|
Titta, går man på varvtalet går den fortare med dom "stora" hjulen. Troligen är det svårt att läsa av rätt varvtal tillräckligt exakt med orginalmätaren. AE |
|
|
Anders-72: Det är klart den går fortare med de "stora" hjulen vid samma varvtal, det är bara enkel matematik. Hastighetsmätaren visar nog ganska ordenligt fel i de farterna, jag skulle gissa på att den visar 10-15 km/h för mycket. |
|
|
Jo, det begriper jag väl. Men trådstartaren nämner ju olika varvtal med olika hjulstorlekar och räknar man efter varvtal eller om man räknar om, efter vad hastighetsmätaren visar med olika hjul får man olika resultat, d.v.s vilka hjul bilen egentligen går fortast med. Det var så jag menade. Jag jämförde alltså 16" och 6150 varv med 15" och 6000 rpm och då går bilen trots det lägre varvtalet fortare med de stora hjulen. Tidigare då vi räknade på enbart vad hastighetsmätaren visade och räknat in utväxlingsskillnaden gick bilen fortare med de små hjulen. Kontentan blir att hastighetsmätaren eller varvräknaren eller bådadera har för onoggrann visning för att avgöra när bilen går fortast. AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.