|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en 330 Ci -02 jag starkt överväger att köpa, mitt enda problem med den är väl egentligen att det är SMG-låda i den. Skulle helst vilja ha en manuell, har alltid kört manuellt, men bilen har i övrigt allt jag vill ha. Mitt första intryck av lådan var, ovant. Vänjer man sig vid den eller är det bara att leta vidare? Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av? | |
| Är det någon som har typ en "köpguide" till E46:an, tror jag kollat allt men det kan aldrig skada att få lite hjälp. | |
|
hej. jag var som dig i början ville ha en manuellt 330ci. men nu har jag en smg 330 ci clubsport. jag är mycket nöjd med bilen känslan med smg är helt ok.det kan kännas lite ovant i början men sedan du vill inte ha annat en smg. du kan se bilder på garaget.org användarnamn e36ligan. m.v.h |
|
|
Kul med lite bra respons på lådan. Bilen har som sagt det jag letar efter, förutom smg då. |
|
|
Vill inte på något sätt förstöra för dig utan bara framföra det jag själv hörde när jag var ute efter en bil med SMG. Pratade med flera BMW-säljare, och även verkstadskillar som alla sa ungefär samma sak. Om det inte är en M3 med SMG så skulle dom inte rekommendera SMG. Det har tydligen varit mycket strul med dessa lådor, iaf de första versionerna. Det fick i alla fall mig att avstå och välja en med manuell låda, och det är inte något som jag ångrat. Det är väl bara att fråga säljaren rakt ut om det varit strul med lådan och sedan kolla upp den hos nån duktig mek som kanske kan se om allt ser bra ut. Hur som, med eller utan SMG, lycka till med letandet. 330:n är en toppenmotor och coupen är väldigt snygg. Niklas Fransosen |
|
|
Lokkin: 330 E46 fick samma SMG-låda som M3 E36, SMG 1. Jag va för 2-3år sedan inne på att köpa M3 E36 SMG men efter ett otaligt antal provkörningar så konstaterade jag att SMG 1 är alldeles för slö i växlingarna. Det är heller ingen riktig SMG utan har tydligen en vanlig växellåda med en hydralik som gör tryckväxlingarna möjligt. Efter att sen ha provkört en 330 E46 SMG så bestämde jag mig till slut att köpa en 330 E46 med manuell låda, och det ångrar jag inte. Tänk på att en 330 E46 SMG kan bli svårsåld om några år, det är min synpunkt på det hela. Söker man här inne på SMG och E36 (330 E46) så får man upp grymt mycket info och berättelser om hur denna låda har pajat med dyra reperationer som följd. Är idag lite inne på en M3 E46 och då är ett av mina krav SMG-låda, alltså SMG 2 vilket är en helt annan låda att köra än SMG 1. Oavsett val så lycka till med ditt bilköp. Grymt bra val av motor, du kommer inte bli besviken tror jag :) Mvh Jimmy Länk |
|
|
Jag köpte bilen. Efter att läst om allt negativt om lådan tänkte jag att det får bära eller brista och bestämde mig för att ta med pengar och pruta hårt. Det resulterade i ett mycket bra pris. Jag hade hellre valt en manuell låda, men med tanke på priset och att bilen hade exakt allt annat jag ville ha (inkl färg!) så valde jag att köpa den. Efter att kört bilen ca 20 mil har jag kommit fram till att lådan är lika bra/bekvämare för säg 85-90% av den körning jag gör. Det är den restarande 10-15% jag kommer sakna den manuella lådan. Vi får se hur mycket. Tycker personligen inte att den växlar oförskämt långsamt i sportläge. Nu är det bara att hoppas på att lådan håller då... |
|
|
Då är det väl bara att säga grattis till nya fina bilen!!!!! Niklas Fransosen |
|
|
Garttis till köpet! Tycker (trots mina små erfarenheter) att du gjorde rätt, har bilen i övrigt precis den färgkombination och utr. som man önskar så ska man slå till. Låter bra oxå att du fick ner priset. Lycka till / Jimmy Länk |
|
|
Tack tack. Än så länge blir jag bara mer och mer nöjd med köpet ju mer jag kör bilen. Finns ju en liten gnagande oro i bakhuvudet över lådan, men men, den dagen den sorgen. |
|
|
hehe ja sa att det är en bra val att köpa smg och den växlar snabbare en manuel:) och glöm att den ska gå sönder. jag kör mycket manuel och gillar den lilla mellan gasen när jag växlar ner. och grattis till den nya bilen. m.v.h Robban |
|
|
"Söker man här inne på SMG och E36 (330 E46) så får man upp grymt mycket info och berättelser om hur denna låda har pajat med dyra reperationer som följd." Jag måste söka fel, jag hittar inga inlägg om problem (bara hörsägen) när jag söker på kombinationerna problem, fel, dyrt, ras, och smg 330. Kan inte någon länka till några inlägg som handlar om fel på 330 SMG. Den lådan får dåligt rykte utan anledning tycker jag. /Niclas |
|
|
Det finns några trådar om folk som haft problem med SMG 1 lådorna, har själv läst en del. Att man inte hittar dom beror nog snarare på att sökfunktionen är ganska dålig på detta forum. Sen får man ta allt med en nypa salt, finns ju uppenbarligen två nöjda SMG 1 ägare i denna tråd. |
|
|
Jag har kört SMG1 i ett par tusen mil i 330in.. Jag inte alls haft några problem med lådan och trivs väldigt bra med den, väldigt skönt med den i stadskörning osv. Och jag skulle tro att den växlar fortare än dom flesta i sportläget.. |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.