|
|
|
|---|---|
|
Hej, börjar tycka att jag ska kunna gå ner lite i storlek på bil, eg. 525 Touring idealisk, men börjar kännas onödigt stor. Så funderar på 320i Touring eller 320d Touring ca. 2004-2005 med 170 resp. 150 hk. Synpunkter på motorer? Effekt, hur märks skillnaden? Hade tänkt automat i båda fallen, någon nackdel med det? Utrustning, hur viktigt t.ex. med M-paket? Drag, dyrt att eftermontera? Se gärna även: Länk där finns två som jag tittar på. Tacksam för så mycket info. som möjligt. | |
|
Jag har en 320D Touring med Automat.. Motoreffekten är precis lagom. Min är boxad till ca. 170 häst och vridet är enormt. Lastbilar och omkörningar sker lekande lätt med lagom tryck på pedalen. Automaten gör bilen responsiv då momentomvandlaren tar hand om skjutsen i början, perfekt för denna typ av bil. Den tappar andan ca 1/4 sekund varje växling, men på landsväg drar den riktigt fint. Förbrukning? runt 0.6 l/mil på landsväg. Upp till 0.85l/mil i stan. Provade både manuell och auto innan jag köpte och kom fram till att auto funkar bättre på denna typ av bil när den har diesel. Min har det vanliga i utrustning. Sportstolar, auto, regnsensor.. Komfortpaketet helt enkelt. Saknar egentligen inte PDC eller så. Xenon hade varit trevligt. M-sport saknar jag inte alls. Åkte med en polare som har en -02 325i Touring med M-paket och 17" sommarfälgar. Spårig och hård i fjädringen. Han svor mycket efter att ha testat min bil på samma väg utan M-paket och 16". M-paket är snyggt, men inte praktiskt Eftermonterade drag själv. Tar tid och är pilligt, men inte svårt. Kostar över 15´om du ber BMW göra det. Kostade mig runt 7´ då jag gjorde jobbet själv. Kräver noggranhet och lite erfarenhet av inredningsborttagning. Som dragbil? Jag körde i sommras 70 mil med släp på ca. 1150 kg, 3 personer + FULL packning (fält halva sätet ibak, packat till taket) i runt 110 på farthållare med ACC/AC påslagen i 25-26 grader värme. Bilen drog 0.92 liter per mil med Michellin energy sommardäck. Bilen funkar kanon. //amullo --- |
|
|
Tack...bra info om dieseln. PDC skulle jag sakna, det har tyvärr inte den jag tittar på, men min nuvarande bil och det är toppen tycker jag. Den har inte ens el-fönster bak...tror jag. Kanske ska vänta o se om hittar annan diesel med lite mer utrustning i alla fall. Tar gärna emot mer info.... om skillnader och fördelar och gärna synpunker på mitt inlägg i om värdering också: Länk |
|
|
Tacksam för mer info om möjligt. Kanske inte bara 320i T mot 320d T utan även 330iT o 330dT. Prisklass..helst ej över 200', helst inte äldre än 2004. Vad välja? |
|
|
Hej, själv äger jag en 320d touring 03 6-vxl man och den är jag kanonnöjd med. Har även bytt programvara i den 180hk 380nm = ej box eller chip, så jag måste säga att den går grymt bra, + att den går mycket billigt. En bekant till mej hade en 320i touring 03, och den känns slö, måste varvas för att det ska hända något. Så jag tycker dieseln är trevligare pga att man har vridet, men smaken är ju delad. Det är bara att provköra dom olika så får du se vad som faller dej i smaken. PB |
|
|
Har också haft en 320dAT -03 och det enda fördelen jag kan se med motsvarande bensinare är motorljudet. Att hitta en automatare med med lite mer utrustning kräver kanske lite letande. Den jag hade var välutrustad med Navi/TV, elstolar, lucka, PDC, mm och den hittade jag i Tyskland. Hade gått 13500mil när jag köpte den och 17000mil när jag sålde den för någon månad sedan. Drag går att få monterat av en kille på Blocket för mindre pengar än Amullo gjorde själv. Hade ej drag på min 320d men monterade i våras på min 530 och det var ett Westfalia original avtagbart. Kostade 5500kr monterat. ___ //Ulf |
|
| Amullo: Fullpackad bil+ släp om 1150kg+ 110km/h ;) | |
|
lutar helt klart åt diesel, sen gäller det ju vad man hittar. Inte som när köper ny bil och man kan bestämma exakt, man får hitta bästa möjliga kombination. Provkört både 320iAT o 320dAT direkt efter varandra och tyckte det var bättre drag i d-modellen. Sen är det ju tyvärr svårare att hitta med lite mer utrustning verkar det som. 320dAT kontra 330dAT (ca. 2004...2005 om man ska hålla sig på max 200' eller hur?)...330 mer motor o styrka naturligtvis, men förbrukning, försäkringskostnader etc? |
|
gretzky |
Satsa på en 330d, hade en 320d tidigare men tycker de va lite väl mycke småklatter med den och tydligen ska 330:n va mer driftsäker och framförallt roligare att köra. Själv ska jag en vacker dag äga en 335d, vilket grymt jä-la drag de ska va i den bilen! dieseldoris |
|
330dA har självklart en trevligare motor och mulligare ljud men när jag letade diesel för två år sedan så var det en saftig skillnad på försäkringen vilket i stort tog bort hela förtjänsten med att köra diesel. Tänk även på att automatlådorna i 3 litersdieseln kan vara en svag punkt. Möjligt att sena E46 fick en annan låda som är bättre? I alla fall inte rekomenderat att chippa eller boxa en automatare. Förbrukningsskillnad är väl ca. 1 dl, kanske något mer. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.