AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
789

523 -96 hög bränsleförbrukning

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Tjena!
Tycker min 523a automat drar lite väl mycke, den ligger på minst litern på motorväg 110km/h. Riktigt så mycke borde den väl ändå inte dra va? Hade 528a innan som bara drog 0,68 typ (enligt färddatorn då).
Jag servade den ganska nyligen då in hoppet på att minska förbrukningen lite, olja, stfit, luftfilter. Bilen rullar på 17" MSdäck året om.

Kan tillägga att man hör ett brummande ljud bakifrån ibland när man kör iväg, misstänker att det kan vara centerlagret på kardanen eller liknande. Kan detta vara boven till förbrukningen?

Förhörde mig lite på BMW verkstaden om det kan vara lambdan som felar, men han sa så fort de felar så går bilen inte igenom besikningen vilket denna har gjort då.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
17" Åretrunt däck med tillhörande stort riullmotstånd är största boven skulle jag säga. 15" vinter och 15/16" sommar med betydligt lägre rullmotstånd. Byte av lambda är nog inte fel. Jag utgår ifrån att du använt helsyntetolja av bra kvalitet. Färddatorn kan ibland vara felvisande. Bäst värde ger, tanka nolla trippmätare, nolla tanka osv. Felkodsavläsning är inte fel i detta fall.
Mvh
Asken
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Jo men över litern milen låter ändå lite mycke på motorväg med jämn gas.
Byta av lambda tror jag inte riktigt på med tanke på att bilen funkar ju kanon förutom förbrukningen då, skulle vara om lambdan ger en fördröjd singnal då. Jag mäter bara bränslet genom att tanka, har inte ens färddator på bilen hehe
ga
201
gagge66
540iA -99
Låter lite mkt tycker jag. Min manuella 523:a låg på ca: 0,83 vid landsvägskörning. Min 540ia ligger på ca 1,0 vid 110 km/h. Uträknat av mig, inte färddatorn..!

gagge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.