|
|
|
|---|---|
|
Köpte E39:a för några veckro sedan, och till min förskräckelse så sitter det en japsdämpare på den. Så tänkte byta till något snyggare (dubbla utblås, 2½"-3"). Men ferrita ska ha 8800kr för ett system, då det måste byggas i deras verkstad. Har inte tittat efter vad orginal kostar, men brukar ju åndå kosta en del. Så frågan är väl vart och vad köper man till lite humant pris? runt 3000-4000kr får mer än gärna räcka! Kosta det mindre gör ju det inget. Rostfritt känns som det ska vara, så man inte behöver byta igen om några år. Jag har sökt o letat, men hittar inget vettigt. | |
|
Hej, Du har så speciella krav (3", rostfritt, 3-4000 kr) att jag knappast träffar rätt här, men ebay.de har prisvärda grejer. I somras var det en här forumet som efterlyste och hittade ett system där. Han var åtminstone nöjd med det, så länge han var med i tråden. /Lennart |
|
|
Hej Länk Här har du slutdämpare i rostfritt för ca 3300 kr (på Micro). Mvh Kent |
|
|
lenwib: Inte så höga krav, trodde jag. Det som är prio ett är ju att bli av med japsdämparen! Sedan känns det dumt att byta till icke rostfritt, då det brukar gå rätt så fort att dem blir risiga. Men har iaf tittat på dem vanliga reservdelsåterförsäljarna, men inte många som har till just E39 528, då dem verkar vara annorlunda? Är det vakumstyrningen som gör att dem blir omständinga att bygga? Och vad jag förstått så behöver man väl inte den? Passar isf ett system från en 525 till min bil? |
|
|
ExHonda: Jag var inne på ungefär samma sorts system som till e34, men det var ju fel. Om du bara söker slutdämpare enligt den länk som Kent skickade, kommer ju saken i ett helt annat läge. (Fast Micro är ingen direkt lågpriskanal längre - mestadels dött lopp med Mekonomen.) Ledsen att jag blandade mig i. "Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet jag talar om..." ;-) /Lennart |
|
|
lenwib: Var inte meningen att uppfattas som spydig! Så tack iaf för kommentar/åsikter. Jag har inte direkt några större uppfattningar om vad ett rostfritt system kostar. Specielt då avgassystemet inte ser så avancerat ut, "bara" en dämpare väl? Jag har inte vart under och tittat än, men tänker på min E36:a så är det endast en slutburk. Ska höra mig för på avgaspiraterna som någon skrev i liknande fråga på 3-serie delen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Supersprint har en utmärkt kvalitet, vesäntliga delar i rostfritt, monterade ett sådant på min 528. tyvärr kanske nån 1000 lapp mera än din budget. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Tack för den länken! Men undrar om det du skriver "ljudet är inte störande, utan mysigt mullrigt", låter det mer nu efter en stunds användande? Brukar kunna behövas köras en stund för att komma igång ordentligt. (lysnade på ljudfilerna,, men högtalaren i laptopen är inget att hurra för). Jag vill inte att det ska låta som en sportbil (model 18år och 5"ublås på sin 240GL), men får gärna låta när man drar på lite extra, kommer upp på varv. Och just med 2.8l motorn så är det ofta man ligger under 2000rpm, blir det resonas i bilen eller går det bra? (min 325 som har annan utväxling ligger man ofta på högre varv). Och kostar 5000kr så är det inte hela värden. Tyckte bara att ferrita som kostar 8800kr var lite väl saftigt. |
|
|
ExHonda: jag uppfattade dig inte på minsta sätt som spydig. Trots att jag var helt fel ute... :-) Tittade nyss in på ebay.de för att få en uppfattning om priserna på sådant du verkligen är intresserad av. De ser inte så imponerande ut jämfört med det som nämnts hittills här i tråden, konstigt nog. Bifogar ändå en länk för vidare jämförelse. Länk Lycka till med ditt val! /Lennart |
|
|
Lenwib: Som du säger, så verkar ju t.ex Supersprint vara i samma/lika som det allternativ du hade som exempel (dock så hade det vart kaxigt med 4x utblås, men replikavarianten känns lite tattig om man inte har dämpare på båda sidorna). Så ska nog se vad Hasso säger om ljudet, så får det kanske bli en Supersprint-dämpare. Tack iaf för alla svar! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ingen resonans att notera alls, det mullrade lite i bilen vid ett visst varvtal. Dessutom vibrerade luften om kring så gumman hörde"kände" när jag startade 528an i garaget som var i andra ändan av huset. :) Jag var helnöjd med detta iallafall. Gumman noterade att bilen inte lät som innan.Men hon hör o ser allt :) Det är ett väldigt lagom system ljudmässigt. Kan inte säga att det blev nån ändring med tiden, eller också gick det så pass succesivt så man inte noterade det. Polaren från Laxå har Supersprint på sin M5-E39 -99,den låter sagolikt gott. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hittat supersprint för 6500kr till bilen, känns ändå lite mycket, men iaf över 2000kr billigare än ferrita. Men får se om man låter japsdämparen få ta allt salt o skit denna vinter, så sätter man på en ny fin dämpare till våren tillsammans med M5fronten och 18" ;O) |
|
|
Så var jag här igen... :-) Det första alternativet i min länk tidigare, Seebring, för €525 (om du inte har lust att bjuda och vänta ut auktionen och antagligen hamna lite lägre) plus frakt t SE, €9, (totalt ca SEK 5000 - 5100) verkar inte helt fel, då? /Lennart |
|
|
Jag har tittat på WaarWest.se och dem hade Supersprint för ca 6000-6500kr, eventuellt lite rabbater. Så det lutar väl åt det då. Länk Länk Sällan det blir som man tänkt sig med pristaket! Men när man först får priser på närmare 9000kr för ferrita, så tycker man det andra låter "humant" iaf. Så man får se hur julen blir, om man har pengar över efter året, så får man beställa! Men sätter väl på allt till våren, front, dämpare etc. |
|
Kolla med bildelsimporten i www.bildelsimporten.se eller nått där handlade jag till 528an. ///MVH Hasso Länk |
|
Hadde supersprint till min 328ic och kan bara hålla med.gött ljud men ej störande. På min 528 sitter org rör och den hörs knappt!! Renoverar huset så byte står ej högst på listan"synd"får bli på nästa bil..... Mvh Nicklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.