AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.133

Fråga angående E39 M5 motorljud

Är det någon som kan förklara varför M5ans motor låter som en typisk V8 vid kallstart (högljudd, "gurglande", mycket bas) men blir helt annorlunda (mer eller mindre mesig, förutom på höga varv) när den värmts upp lite ? Lite tråkigt tycker jag :)
fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
det undrar jag med.
det är nog bara att byta avgas om man vill ha gott ljud även när den är varm.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Det var därför jag ersatte mellandämpen med ett par raka rör :)
Nu hör man ett det sitter en vinkel under huven utan att det brölar och har sej. Bild på underverket: Länk

fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
ser kanon ut är avgaset rostfritt?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Japp, rostfria klammer oxå :)
riktigt tjusiga rör:=) Har du byggt det själv elr är det köpt? har du bara original dämparna längst bak men endå skönt ljud tack vare mellenrören?
Jo
68
JockeJK
BMW M5-99
Tozzy
vart satte du domkraften när du pallade upp bilen där bak?.
MVH Jocke
Undrar oxå var sätta "dommen" bak??? sen ser det skit snyggt ut och kan tänka mig att det blir helt annat ljud i "Bettan". Vad säger besiktning om det?
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
har en gruppe m ljuddämpare på min m3 a. den låter åsså väldigt extremt vid kallstart sen blir den nästan tyst efter nårra minuter. (på tomgång då)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Det var rätt trixigt att få upp den på pallbockar bak, använde en träbräda modell grosse mot balkarna i golvet mellan domkraften så det gick att få pallbockarna under ordinarie domkrafts "kuddarna". lyfte först upp bilen och ställde den på ett par fälgar så brädlyftet inte blev för långt.

Här har ni fler bilder från operationen: Länk

tyvärr tog jag ingen bild när vi trixa med brädorna :(
Snyggt....bara gratulera till ett bra arbete. Har du besiktigat med det där?
Svaret til ldin fråga är att metallen på avgasystemt expanderar och isolerar "skarvarna" bättre när avgasystemet det är uppvärmt. Mitt SS fulla system låter SJUKT när det är kallt men mysigt och behagligt när den är varm:

orginal:

Länk

en orginal:

Länk

Länk

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Har inte besiktat än men det ska inte vara något problem, visar sig i April när jag ställer på bilen igen :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.