AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.474

Elektrisk tilläggsvärmare / värmeåtervinningspump som motorvärmare?

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World!

Jag satt och lurade lite på en ting:

Har i min bil "elektrisk tilläggsvärmare" för att hjälpa motorn att bli varm fortare (om det finns överskottsenergi i batteriet), samt "spillvärmeåtervinning) som består av en liten pump som cirkulerar kylvattnet efter att motorn är avslagen om man vill ha värme. (eller har jag missuppfattat detta?)

Nu tänkte jag att man kanske kunde bruka dessa komponenter som "parkeringsvärmare" (motorvärmare).

Min tanke var kort och gott att köra in 12V i värmaren och pumpen för att cirkuler vattnet medans det värms upp. På så sätt slipper jag montera en "kalixvärmare" eller liknande samt får en effektivare uppvärmning genom cirkulerande vatten (tror jag)...

Tanken var ett bygga en värmestyrning för detta baserat på en mikrokontroller.

Någon som har synpunkter / input på detta?

Bil: 330d e46 -02

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Tja, borde väl fungera rent principiellt men då får du klura ut hur styrningen av värmaren fungerar, kanske inte så knepigt iofs, den styrs tydligen av pulser från DDE'n. Antar att det är on/off med varierande längd på on tiden beroende på tillgänglig amperenivå i systemet. Antar sedan att du tänkt dig någon omvandlare 230/12 V och då misstänker jag att det går åt en rätt kraftig sådan för att få ut tillräcklig effekt från värmaren!

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hej Micke.

Tja, jag hade tänkt mig att skilja min "värmarelektronik" från bilens elsystem med dioder och pulsbreddmodulera spänningen till värmaren med en mikrokontroller. Pumpen blir också driven med hjälp av mikrokontrollern.
Temp-sensor tänkte jag sätta rätt på (utanpå) kylvattenslangen (PT-100 element). Detta borde fungera tillfredsställande.

Vidare tänkte jag mig en kraftig ringkärna + diodbrygga "ONBOARD" för att försörja spektaklet med 12V.

Hela denna idé fick jag efter att jag förstått att DEFA bara levererar "utanpåliggande" värmare till min bil, och att en "slangvärmare" kan medföra en del oönskade bieffekter. Dessa utanpåliggande värmare verkar göra en dålig jobb med att värma upp annat än oljetråget. Jag tänkte mig "min" värmarlösning som ett komplement till en DEFA oljetrågsvärmare.

(Nej jag har inte fått tummen ur och installerat Webasto än...)
Letar fortsatt efter info om styrning och komponenter som krävs för en 100% integrering. (AUX HEAT / AUX VENT i OBC)

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Låter som ett intressant projekt och du har rätt i att det utanpåliggande elementet som används till många moderna bilmotorer ej känns så effektiva. Har en sådan på min och man upplever ju inte direkt att motorn blir varm av den efter att haft den på i några timmar. Värmer upp oljan en aning gör den nog för det enda man lägger märke till då det är kallt är att motorn snurrar en aning lättare på startmotorn.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.