AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.083

Expansionskärl tips/erfarenhet sökes :p (525i -91 E34)

Hej,

mitt expansions kärl verkar läcka i undre delen av det,
jag undrar om det är lätt/svårt att byta och om det går att byta separat eller måste hela kylaren bytas (kan eventuellt vara någon packning kanske ? )

kan juh tilägga att jag är total nybörjare på bilar så alla tips uppskattas

MVH
Nim
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad är det för bil/modell??
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Sorry läste inte rubriken ordentligt ;( så här ser det ut: Länk troligen är det ngn av de två o-ringarna i botten som är slut men det kan ju också ha sprukit i plasten antingen på kylaren eller på kärlet , verkar "bara" vara att lossa skruv 6,7 och 8 så får du nog isär det.
tackar väldigt mycket för hjälpen, får göra ett försök i helgen :)
BM
130
BMW-M5power
Bmw M5 -91
Audi 100 Avant -94
Pontiac GTO -69 "The Judge"-clone.
Bmw kylare har en tendens till å spricka i underkant på tillops å frånlops rören till kylaren allra helst om bilen tex stått avställd ett tag.Kollas lättas genom å vicka lite lätt på anslutningarna med motorn igång då det rätt snabbt visar sig om det är där de läcker!Har råkat ut för det på både e-30 å e-34 modellerna.Går å "Laga" om det är sprucket men kräver lite tålamod precision å ett jäkla slipande genom att införskaffa ett kopparrör i en dimension som är så nära i ytterdiametern som innerdiametern på anslutningsröret.Sen slipa ner röret runt om(Svarv eller ordentlig bänkslip) tills det passar inuti anslutningsröret på kylaren,limma det lite så att det sitter kvar å inte åker in å hindrar flödet genom kylaren.Finns även små "Öron" runt röret(Har för mig att det är 3st) som ska stadga det i sidled,dom kan man kapa bort med en vass mattkniv för att få på slangen ytterligare lite!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.