AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.417

en liten bmw. förslag?

eftersom jag gled in i en vägg med min bil för ett tag sedan så har jag haft en hyrbil ett tag nu som ersättare..
en skoda någonting.. liten bil.
kom o tänka på det nu men det är ju perfekt att ha en liten bil när man bara ska till jobbet och köra runt i stan med den.
den drar ungefär lika mycket som min 523a när man kör och bränner däck i vinterhalkan med minst sagt aktiv körning.
så jag funderar på om jag borde köpa en till bil som man bara kan ha till jobbet och mindre resor så jag kan spara lite mer på min storbil och göra/ha den i så fint skick som möjligt.

eftersom jag helst inte ser mig själv lämna bmw för något annat av allt skräp som finns i köpardjunglen så funderar jag lite på vilka bmw det finns som man kan ha för just korta resor.. bilar som inte behöver så mycket omsorg men som ändå bjuder på mycket körglädje och så lite tårar från plånboken som möjligt.

vad har jag för alternativ?
bränslesnålt, driftsäkert, ekonomiskt och körglad är ett par av kraven jag ställer.

förslag?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
316/ 323 ti compact E36. Sen årsmodell, bra utr. 316 ekonomisk, 323 körglad.
Mvh
Asken
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Strunta i storbilen och köp nya 1-coupén.
Snygg, snål, säker och körglad!
och politisk korrekt i dessa miljötider

Den är dyr men 2 beggade BMW blir dyra att hålla igång dom också....

/L
skulle jag köpa en etta så misstänker jag att jag skulle gå miste om komforten man delges i en större, tex 5a.
stämmer inte detta?
det är därför jag inte tänker sälja för en mindre bil.
ettan ligger lite högt fortfarande för att min ekonomi ska palla med båda
An
14
Antonh
328 Touring -95
Merkostnaden för din 523 väger väl knappast upp för att behöva en mindre bil? 523an drar ca 2dl/m mer.. vilket inte är så mycket.

Jag menar att om du köper en liten compact för 35.000. Så kan du åka många mil med din 523a..

Och då har jag inte ens räknat in skatt+försäkring+service/rep.

Eller är det suget efter 2 bilar så köper jag resonemanget ;)
BM
130
BMW-M5power
Bmw M5 -91
Audi 100 Avant -94
Pontiac GTO -69 "The Judge"-clone.
Tycker du gott kan kolla efter en e-30 Touring som
är välbehållen å tex med dragkrok så har du en bra
allround bil.En 320 eller 323 drar inte så mycke å
är inte så dyr å försäkra eller skatta.
Å dom har dom flesta finneser man behöver om
man är på jakt efter en pendlarbil för kortare sträckor!
Finns fina ex för runt 12-15k
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Blir jag skjuten om jag föreslår en MINI Cooper?

Wilhelm Svenselius
Ju mindre bil desto roligare att köra...
varför inte titta på en lätt begagnad e90 diesel, där får du både ekonomi och körglädje!
glöm inte m-paketet bara...
Tror man e lite fel ute om man vill spara pengar och därför köper sig en ny småbil, typ 1-serie eller Mini Cooper. Blir nog inte direkt en lägre milkostnad totalt sett än om du åker vidare i din 523. Har själv funtat i likanande banor men insett att det inte var lönt. Kostnaden för dem extra dl soppa som man sparar berättigar inte köp av en småbil som pendlarbil, så blev det för mig när jag räknade på det.

Så ekonoiskt sett så tror jag kanske inte på idéen. Men sen är det ju, som sagt, kul med fler bilar. :)
Håller med om Asken om 323 ti compact E36, mycket bang for the buck!
Liten, kul, hyffsat snål.
Om du tittar på nyare bilar kan jag även rekommendera en sådan som jag har, 120iM 3-d, prisvärd med M-sport dealen tycker jag:)

Mvh,
/Wille
Nja jag tänker nog mest på äldre bilar och 323an verkar hålla ganska bra för det jag söker.. Har provkört en och diskuterar prissättningen just nu.. kanske inte det hetaste objektet jag har hittat men det verkar vara en skön bil..
Duger ju att hyra ut till flickvännen ibland också utan att vara rädd för för mycket fälgskrap. +30 papp får man dock mycket kul till 523an för.
Annars funderar jag lite på e30 men är lite tveksam på om den skulle kännas för sunkig.
Det lättaste vore dock att gå tillbaka till 518.. 100mil stadskörning på en tank någon som slår det?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
compacter är roliga. 323:an ville jag ha men det fick bli en 316 pga ekonomin. man måste ha råd att sköta om sin bil också. har du en 323 för 30 papp på g? låter billigt. men en del att göra vid den då? varför skulle e30 kännas sunkig? dom är ju riktigt fräscha om du hittar en fin.

BMW-M5power: 323 fanns ju aldrig som touring eller?
BM
130
BMW-M5power
Bmw M5 -91
Audi 100 Avant -94
Pontiac GTO -69 "The Judge"-clone.
Nej det gjorde det nog inte va "bag",tänkte mer i banorna att rota tag i en 320 eller en 325:a med en 323:a motor..Med tanke på alla dessa motorrasade e-30 bilar som har varit dåligt servade så hittar man ju titt som tätt e-30 bilar med utbytta å felaktiga motorer i:-)Å 325:a motorerna växer inte på träd längre å stiger sakta i pris...Å som sagt var så finns det fina ex av e-30 Touringar kvar där ute för bra pengar!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
E-30 är väl lite som lotteri att få tag på en billig som inte är sunkig och sönderskruvad är inte helt enkelt men rätta mig om jag har fel och jo jag vet det finns svinfräscha E-30 därute .

Men undrar om han inte vill ha lite nyare stuk ?? typ E-36 ???

Men Compakten är enligt mig den fulaste BMWn nånsin och va tjänar det till gämnfört med en Cupe ??
.

Henke
M som i Motor
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
e30 är svåra att få tag på men man märker ju om den är fräsch. compacten kan var sjukt ful ja. men det beror mycket på vilken det är. en röd blekt ej nerlackad 316i -95:a med klarblå inredning gula blinkers och bling bling kapslar är inte så het nej. men min tycker jag är helt okej. men coupén är ju också snygg. men som sagt liten bmw var det ju. finns inte så många alternativ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.