|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter en 530da touring med m-paket och cirka 15.000 mil! åkte förra helgen från oslo till örebro för att titta på en vit -04 med 12500mil! den var italien import och det var nästan så man börja kräkas av tobakslukten..försäljaren hade garanterat att den inte hade stenskott eller hade varit omlackad någonstans.. jo tjenare! hade den bilen gått 12500 är jag kalle anka! Bara att glömma alltså!hade ringt på en i borlänge också så jag tänkte att jag drar och kollar på den med fast det började bli mörkt! den hade 16000mil på mätaren och var en -02 med samma prisbegäran som -04.ägaren hade haft den 3 år och den hade 7900mil på mätaren i september -04 när han köpte den! det var en kompis som hade importerat den och han hade intyg att mätaren inte var backad! klockrent tänkte jag och var beredd att köpa bilen direkt! upptäckte 3 fel med bilen dock! airbag lampan lyste första gången vi startade bilen,yttertemperaturmätare visade helt galet och skeva bromsskivor! vi gick in och blev bjudna på kaffe och ägaren tog fram servicebok och kvitton! dock var serviceboken bara ifylld en gång i sverige på 8500mil när han hade servat bilen första gången men han hade kvitton från carlia som bekräftade att bilen hade blivit servad ända fram till 14500mil! Tanken att jag skulle köpa bilen bara växte! när vi sen började snacka priset så sa jag att du lär ju dra av en del för airbaglampan som lyste så vägra han att pruta mer än 3000 spänn! han började säga att det var en annan kille som hade ringt och sagt att han kommer och tittar på bilen direkt ifall inte jag tar den! jag meddelade att jag ville ha lite betänketid och styrde nkosan mot oslo igen! ringde upp han samma kväll och sa att om han åker till bmw på måndag och gör en DIS! visar sej det att det inte är några fel så betalar jag 149k som han begärt i annonsen..(hade bara i åtanke att han ringer väl den andra killen nu då) på sönda kväll skickar han ett sms att han fixae Dis på måndag.. tydligen hade den andra killen gett ett skambud tänkte jag.. Hursomhelst så faxar han över logg på Dis och alla fakturor från Carlia! Fatta ju inte jättemycket av alla koder å greijor, men ja fattade de var några fel då! Ringde carlia och försökte fråga av dom...ja där vet dom inte vad service innebär! dom kunde inte uttala sig om bilen fast den var servad där, kunde inte tyda koder från disen,menade att det är jättevanligt att man gör turbobyte runt 15000mil! ringde Bmw i finland och frågade om dom kunde hjälpa mej..javisst kom det till svar..faxa över Disen bara.. gjorde det och dom ringde mej efter ca en timme och berättade i detalj allt som var fel på bilen och att delarna skulle kosta c.a 15000k att få reparerade.. okej allt bra så långt.. kan ni kolla milen också frågade jag eller måste jag ha dit bilen? näe men vi kan kolla med tyskland med hjälp av chassienr svarade dom! dom ringde mej nästa dag och meddelade att dom hade hittat en garantirep. från 2 okt 2003 med mätar.st.9300mil alltså när bilen var 1 drygt år gammal. ringde ägaren direkt och berättade att jag har fått på reda att hans bil är skruvad och att han lär säga upp bekantskapen med sin importkompis! näe då började de ju komma fram att det var linus bil som hade importerat den sept. 2004 med 7900mil. han hade dessutom fått ett intyg från nån bmw verkstad att milen var garanterade! mina frågor är följande.. är alla import 530d skruvade och hur i all värld kan linus bil bara fortsätta lura folk? blev långt inlägg men skönt att skriva av sej lite ilska när man får börja leta ny bil nu! | |
|
Inte alla men för många...för att ge ett kort svar. Det gäller BMW generellt men BMW-dieslar i synnerhet. Hittar du en import som är inköpt hos aukt BMW-handlare i Tyskland och sedan hemtagen och brukad någora år av samma person så brukar chansen vara stor att det är ett bra köp...och detta av flera anledningar. I regel en bil utvald med omsorg, finns dokumentation från köpet i Tyskland, inte köpt för att snabbt göra en vinst, mm mm. ___ //Ulf |
|
|
Alla är inte skruvade, det handlar bara om att hitta rätt bil :-) En 530d är en ganska lätt bil att skruva, då de oftas körs väldigt långt under de första 2-3 åren, som tjänstebilar osv.. Vi har tex kört 11.000 mil i vår nu på 3.5 år, varav de första 5000 milen på de första 15 månader. Det syns inte ALLS på bilen att den gått "så långt", utan den kunde lätt säljas som en 5000-milare. Tyvärr råder det milsskräck i Sverige har jag märkt jämfört med Danmark, där jag numera bor. Här är folk vana vid att man normalt först har råd med en 530d, E320CDI efter 2-3år som taxi och 25-28.000 mil. Nästan alla 530d och Mercedes E-klass som rullar i DK är fd. taxibilar, vilket tar bort milskräcken, då dessa bilar är byggda för att gå långt. En i min familj har en äldre E klass som nu gått 65.000 mil, aut lådan växlar fortfarande fint och den rullar på :) Sluta kolla på pris/mil när Ni köper ! Skick och ha magkänsla! Verifera stämplarna, gå inte efter de billigaste. En BMW 530d(A) med 20.000 mil på mätaren är fortfarande en väldigt fin bil, med många fina mil kvar. Lycka till! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
Vantage |
Okej, vet inte om 530d modellen är mycket hållfastare än min "häck" som jag hade tidigare ( -98:a 525 Tds ). Den hade "bara" 21000 mil på mätaren då jag köpte den. Körde 11000 mil med den på ca 3 år och kostade på den hiskeligt med stålar under den tiden iaf. Vattenpump,bussningar,leder,stötdämpare,bränsle-pump ( den i tanken ),bränsle ledningar,bromsskivor-klossar samt på slutet började matar pumpen ge upp !! Vet inte vad notan slutade på, men gissningsvis runt 50 000:- Detta är slitgrejor på en bil som rullat långt !! Om en bil som ex Dieslar rullat runt 20k eller mer så kan man lugnt räkna in en framtida merkostnad på dessa saker iaf anser jag. Skulle hellre köpa ett objekt runt 10-15k istället för +20k eller mer då det börjar kosta mer att äga den bilen. Niclas |
| Linus bil framstår som allt mer bedrägerifirma. Någon borde göra något åt dem snart ... | |
|
Som SIM säger, kolla på bilens skicka för det är det viktigaste tycker jag. Jag värderar mer än välvårdad bil med lite mer på mätaren än en "sliten" med få mil på mätaren. Dagens bilar är gjorda för att köras över 50.000 mil, speciellt BMWs dieslar |
|
|
Det där lät inte alls så kul.. Men jag tvivlar starkt på att "alla" 530d är skruvade, som ovannämnt. Ang. DIS-protokollet, vad var det för protokoll som du fick utav Carlia? Man kan nämligen få en lista på alla aktuella felkoder som finns på bilen, men det står inte specifikt vad det är. Bilen kan registrera ett fel, som bara är en följd av att tex, bilen har haft för dålig laddning eller fördåligt batteri. Enligt min personliga åsikt så är det RIKTIGT svårt att avgöra vad som är fel bara genom att skriva ut ett DIS-protokoll, om verkstaden inte gör en "grundligare" felsökning genom DIS plusen.. De kan ju gå in specifikt på alla felkoder för att göra div. tester m.m. för att se vad det är som är fel.. Där utav så är jag även lite förvånad över att Finland kunde ge dig ett kostnads förslag på 15,000:-... Men det är ENDAST med tanke på om det var samma DIS protokoll som du fick som jag menar.. Jag säger absolut inte att du eller Finland eller Carlia har fel, bara det att jag personligen har bra erfarenhet utav dem, så det var därför jag tyckte att det lät lite konstigt, eller snarare inte likt dem. Sedan att bilen troligtvis har gått mycket längre än vad det står på mätaren, att tyda på garantireparationen i tyskland, så är det kanske inte så ovanligt.. Spec. inte på privatimportar.. Lycka till med sökandet iaf! |
|
|
Ännu ett bra bevis på att man måste vara RIKTIGT nogrann i sina undersökningar om bilen! Beröm till BRG BMW som var nogrann och ihärdig. Hoppas du hittar en 530d som är ok! When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Tack för alla svar! Angående Carlia Xtr4 så kan jag skriva lite mer i detalj om det! Det var ett sånt protokoll med aktuella felkoder, vilket jag som privatperson inte fattar så mycket av. Därför ringde jag Carlia dagen efter DIS hade blivit gjort och snackade med personen som stod som referens på alla kvitton därifrån. -jag ringer angående en bil som jag är intresserad av att köpa och som var inne på DIS-test igår Calia-okej -ja efter vad jag förstår här så är det ju några fel på bilen Carlia-vi har tyvärr inget protokoll här så då måste bilen in igen för en grundligare undersökning. -ni kan inte hjälpa mej med att tyda det här protokollet alltså? Carlia-Nej. då måste vi ha protokollet här! -Men ägaren sa ju att ni hade sagt att det inte var nåt fel på bilen! Carlia-det kan jag inte uttala mig om. -Okej! Men turbobyte efter 14500mil? är det vanligt? Carlia-vanligt å vanligt..det händer ju. -det har ju också blivit bytt dieselpump plus att det står här på ett kvitto att det är något glapp i styrstången.. Carlia-och? -tror inte du att bilen är skruvad? det är ju ni som har servat den hela tiden? Carlia-det kan jag inte uttala mig om -men ni har väl greijor att kolla milen med? Carlia-nej. och om den är skruvad så är dom så skickliga att dom kodar om allt! -okej.tack för hjälpen! Enligt mej vid denna tidpunkt var detta samtal helt bortkastat och dessutom hade jag ett DIS-protokoll som jag fattade noll av! Det var då jag ringde BMW i Finland och faxade över det protokollet jag hade. Dom såg ju inte direkt vilka olika delar som skulle bytas men en erfaren BMW-mekaniker hade sagt vilka delar som brukar vara trasiga när den hade dom felkoderna den hade! Mycket riktigt så var det en sensor till airbagen som hade felat 255 gånger En vatten pump som hade felat 187 gånger mm. Dom uppskattade repkostnaden till ca 1500euro. Jag vill inte säga att Carlia är dåliga på något vis. Men man kan ju bara undra om ägaren och dom hade snackat ihop sig när han uttryckligen sa åt mej! Är det nåt du undrar över så ring Carlia.. Detta är ju bara spekulationer.. Håller med om att man kanske har lite milskräck och kanske skulle börja kolla på lite mera långmilare! Men att köpa en våldtagen BMW som är skruvad gör jag inte av principsak! Tyvärr ligger bilen i fråga fortfarande till salu på blocket! |
|
|
Har nästan gett upp att köpa en 530d i Sverige! Hade tänkt åka till Intersprint och kollat på 2st dom hade där! Dagen innan jag skulle åka läste jag på forumet här att dom är skruvade båda 2! detta sparade mej 55mil i bilen plus en bortkastad lördag! Har också mailat några på blocket om att få dokumentation på bilarna dom vill sälja men inte har jag fått nåt svar inte! |
|
|
Kolla Autopartner, de har åtminstone en 530 D inne => Länk. Jag köper av princip inte bilar av privata säljare. Inga garantier och oftast inget ansvarskännande. Köper du via en bilfirma, så gäller konsumentköplagen, dvs 24 månaders garanti, varav säljaren har bevisbördan de första sex månaderna och köparen den resterande tiden. Om du dessutom köper från en BMW - handlare så är chansen för att få ett bra bemötande ännu större. Jag försöker alltid köpa av lokala märkeshandlare. Det är lättare att "sätta tummen i ögat" på dem då. Den jag har nu köpte jag av kneippbadens bil i Norrköping, den hade gått + 18 K. Många småfel och några lite dyrare. Jag använde bilen ca 2 veckor och skrev lista på alla fel som jag hittade. Sen fick bilen stå på verkstad i två veckor och jag fick tillbaks en kanonbil. Uppskatnningsvis så reparerade de för ca 30 000 spänn. Jag betalade 155 000 SEK när jag köpte den. Jag betalade inget av reparationerna. Nu har den gått + 25 K och jag är lika nöjd. Det enda som kostade onödigt mycket var byte av Webasto värmaen, dock fick jag ett rabatterat pris från BMW HK, efter ett mail till dem. Bättre bil får man leta länge efter, kan bara rekommenderas! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BRG BMW: man handlar inte importerad bil I Örebro speciellt inte av dessa "bakgårdsfirmor" bilen är garanterat skruvad. läs gärna detta. Länk ///MVH Hasso Länk |
| hasso: håller med dig till 100%. har blivit mycket klokare nu när jag ska köpa bil än vad jag var förut! tänkte jag ska kolla upp frugans 328 touring som blev köpt i finland för ca ett år sen! Reagerade på hur dålig skrivstil det var i servicebokens första sida där modell och chassinr. är ifyllt. | |
|
BRG BMW: Okey då förstår jag.. Lät inte alls kul det där, låter som om att det var dålig kommunikation mellan kunden och Carlia.. Vill inte alls försvara det faktum att just denna bil var skruvad eller liknande då jag inte har en aning om vad det är för bil eller liknanade, men efter det som du har skrivit så är det nog inget att ha. Som sagt, det gäller att vara noggrann i sina undersökning gällande beg. bilar. Precis som du har varit, vilket resulterade i att du inte köpte en troligtvis skruvad bil. Sen om personen som säljer den säger hela sanning är och en femma. Är så himla mycket som spelar roll och som måste stämma.. Vet precis hur det är, jag vart så matt på det så att jag köpte en ny istället.. Kanske inte så himla smart, menmen slipper alla efterundersökningar och allt bestyr. |
|
|
Jag köpte en 530dT i somras i Tyskland. Går som ett spett, köpt av ärliga tyskar - det låter här som att de inte finns... Köpte av en firma som gillade att sälja (inte behöva stå på BMW i Solna och ropa HALLÅ!?) Jag blir så trött på snacket om skruvade bilar! Stå inte på någon parkering i Örebro och bli förvånade - kolla bmw.de! |
|
|
Kvintessensen: du får nog läsa om inläggen för någon kritik mot tyska handlare kan jag inte direkt hitta i denna tråd. De kritiska rösterna är mot nyimporterade dieslar som säljs i Sverige. Samma kritiska röster rekomenderar som regel också att leta i Tyskland istället för att åka runt till bakgårdshandlarna här i Sverige. Med andra ord så håller jag med det du skriver och det gör nog merparten av övriga i denna tråd också. ___ //Ulf |
|
|
Jag blir arg när jag läser denna post!! Fick nästan ge bort min älskade och pedantsötta pärla, fel modell men en 530d T -01 Fick ett par samtal på ett halvår!! (Annons på blocket) Bilen var i nyskick när jag sålde den vid 20000mil (Jag och en ägare till) Tvivlar numer på anledningen till att vara ärlig när absolut ingen var intresserad av bilen! Jag hade utan problem kunnat skruva den till 8000mil Å de få som var intresserade skulle pruta via telefon, suck... Smaka på den här "Jag har bara 100kkr, jag vill inte ta ett lån" Nä då har du ringt på fel bil, för den kostar inte 100kkr...." [URL=Länk [URL=Länk |
|
|
BRG BNW: Jag var med på jakt eftern en 530d T allt frånn 00-03 den sista jag kollade på var en svart 02 med full m optik navi osv. Den hade då gått 21500mil. Ägaren till bilen hade fått hjälp av en stor import företag som ska vara seriösa men det vet jag nu hur dom är. Har en kompis som jabbar på bmw så jag fick hjälp av honom att ta reda på fakt om miltalet i tyskland. När jag såg service boken så fick jag svaret Åter igen att även denna var skruvad ca 10 000mil. INGET KUL. Bilen blev troligen skruvad under färden till sverige. Efter det blev det ingen bmw 530d. Så jag får nog vänta nåt år innan det blir nästa bimmer. Är redan sugen på v8 igen....får vänta till priset sjunker lite på 550 i tyskland. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.