AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.332

Bagageutrymme i Liter - Vad menas?

Njuren
Hej! Läser lite kombifakta på div bilar och noterar att det mäts ofta i liter.

Tex Nya Volvo V70 har 555liter utrymme med uppfällt baksäte medans Skoda Octavia Combi har 560liter med uppfällt baksäte?!

Hur räknar tillverkaren och framför allt hur ska man tolka informationen?

Mvh!
Nån av normerna (VDA??) bygger på "mjölkpaket" på 100x100x100 mm och det främjar så klart ett rätvinklingt lastutrymme.
Ofta anges till ryggstödets kant (men ibland ända upp!!) titta och prova istället om barnvagn,lik,golfset elelr öl backarna går in istället för att bara tro på siffrorna

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag är inte förvånad över att V70 skulle mäta något mindre än Oktavia.
Det är några år sedan Volvo tillhörde de rymligaste, jämför t.ex med Passat, både förra men framför allt nuvarande modell. Även Cittoträngs och Ford har rymliga kombis, det var bättre förr när Volvo var fyrkantiga...).

FP
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Sant att man inte ska kolla för mycket på siffrorna... köpte en frysbox för många år sen och handlaren skulle köra hem den till mig, Bara det att den gick inte in i hans volvo 745... så vi fick lasta den i morsans Micra istället... det säger en del om att alla mått kanske inte är så voktiga!

JJ
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Litermåtten på bagageutrymmet är helt ointressanta, anser jag. De är baserade på något slags standard som inte motsvarar verklig användning. Kolla hellre i tillverkarens måttskiss, där finns ofta höjd/djup/bredd utsatta. Eller åk och titta efter själv.

Skall tilläggas att min sjua, trots "stort" bagageutrymme i liter räknat (för en sedan), är fullständigt omöjlig att frakta stora saker i eftersom öppningen till utrymmet är för liten.

Wilhelm Svenselius
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
I min coupe så är det ganska stort utrymme (många liter) för att vara coupe, men bekymret är som W2k säger: Brevinkastet till baklucka gör att man iaf inte får in något stort. Har jag ett paket som är högre än ca 45cm och bredare än 120cm eller dyligt, så får jag ställa det i pasagerarsätet.

Touringen därimot sväljer mycket! Men många tycker inte om taket i dem, då det lutar/ är vävlat i bakkant, vilket tar en hel del utrymme när det ska lastas in stora prylar, men det är djupt och fäller man sätena så går det in mycket
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
De mäter bredd x höjden upp till sidorutornats nederkant x djup i baksätets nederkant. Det blir alltås kubik som direkt kan översätta till liter. Inte konstigare än så. Sen är det mer applicerbart på en kombi eftersom öppningen är större. Har man en sedan/coupé så får man packa i sportbagar istället...

Just Octavian och gamla Passaten har jag personlig erfarenhet av och de har båda större bagageutrymme än V70 - även benutrymmet bak *offtopic*
Det är inte så många som tror det om Octavian eftersom den inte ser så stor ut när står och tittar på den utifrån.
Sen har W2k delvis rätt. Om man nu ska frakta nåt väldigt ofta som är 110cm långt t.ex. så är det jobbigt om man valt en bil som har ett lastdjup på 108/109cm men som har ett större literutrymme än modell XXX.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.