AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.248

Vilka batterier i en 850?

BM
73
BMW_Lasse
Bmw 750I e38
Hej å hå....

Dags att byta batterierna i min autobahnkryssare (850cia -93) och jag undrar om man ska köpa bmw´s orginal batterier 2 x 65 ah på 1500 kr styck eller köpa några "pirat"-batterier för en något billigare peng?

Sen undrar jag om nån har något tips om någon internetsida med delar till bmw´n med hyfsade priser...???

Tacksam för svar....

Mvh Lasse
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag satte original i min röde. Medlemskap i BMWCS.com ger rabatt på reservdelar, beroende på ÅF dock. Vore jag dig skulle jag börja med en Ctekladdare. Kostar en femhundring på Clas O och rekondar även gamla batterier en del. Samt är bra att ha i framtiden:)
Lycka till med att återställa bilen, du gör en kulturgärning.
Mvh
Asken
BM
73
BMW_Lasse
Bmw 750I e38
Tack Asken!

Ska ta en sväng förbi där och köpa en ctek-laddare så får vi se vad som händer....
Annars så får de bli ett par nya orginalbatterier...

/Lasse
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Är ctek-laddare mycket mer skonsamma mot batterierna? Jag har haft underhållsladdning under vinteravst. med "vanlig laddare" + tidur. (bilen drar lite tjuvström), men batterierna verkar ta stryk. Håller bara 1-2 år, iof piratbatterier. Kanske bättre att bara koppla bort batterierna under vintern?

Kör så det ryker
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Det är som vanligt, man får vad man betalar för. Varför är piratbatterier billigare? Färre mellanhänder kanske, men oftast en kvalitetsfråga. Känn på vikten - ett piratbatteri väger ofta mycket mindre än originalet, dvs det innehåller mindre material.

Som Asken predikat i många svar: Köp original + Ctek! Spänningsnivån och energiinnehållet är viktiga när det gäller 850 där det lätt uppstår strömtjuvar.

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Hhmm, Piratbatterier borde vara i detta fall: Annat märke än tillverkarens, dvs BMW orginalbatterier. Vad jag vet tillverkar ej BMW egna batterier som även gäller det mesta av "BMW orginal" delar.
Som jag förstår så gör BMW en upphandling av delar som skall ingå i nybyggnation samt även för reservdelar. Och som vanligt vid upphandling så vinner den billigaste budgivaren..... Finns alltså ingen anledning att köpa "orginal" klassade delar, då det från tid till annan, finns bättre alternativ till en billigare peng.
Köpte Varta själv, vilka tillhör toppskiktet av batterier (vad jag läst mig till).

Rola:
Upplever samma sak som du ang "vanlig" laddare. Har nu Ctek och är väldigt nöjd med denna, men den "vanliga" måste varit en batteridödare. Upplevde att de batterier som laddats med denna, tappade uthållighet, trots gått om vätska. Ctek har jag inget negativt att säga om, tvärtom.
BM
73
BMW_Lasse
Bmw 750I e38
Tja...

Håller med i Rattmeister´s resonemang, orginal kanske inte "alltid" måste innebära att de e de bästa...
När julstressen har lagt sig och man har nyktrat till så får de bli en sväng till batterieförsäljaren och köpa två av de bästa av vad han har stående på hyllan och en c-tek...
De får svida i lädret men... bara de bästa till de bästa =)

Förresten nån som har en bra ursäkt till flickvänner när man investerar mer i bilen än i hemmet? =)

Mvh lasse
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mitt resonemang är att original eller motsvarande OEM kvalitetsprodukt( läs om prisnivåer på produkter är 1-5 och 1= oförsämt låg, skandalöst att sätta i en klassiker som 850 och 5= då har man inte lagt tillräckligt med tid på att finna en liten mer kostngynnsam lösning då är range 3.5-4.5 vad jag finner optimalt).

BMWLasse: Skitenkelt, för att du som man skall stå ut med allt pladder som kommer ur munnen på damen( gör ett test diskret och notera, tidstagning på hennes munväder jmf med ditt, sen redovisa fakta) ger dig motivation att behöva ladda dina batterier med en LEKSAK:)) Hemmet är dessutom ett ställe där du som man bara tillbringar sin tid, i en 850 laddar du dina egna batterier för att kunna dela med dig av din kärlek i hemmet. Alltså en nollsummeekvation och varför inte, ge digsjälv 2 nya batterier och en CTEK i julklapp, samt önska dig ett BMWCS.com-medlemskap av tanten, hon lär ju få se summan av den investeringen på andra vis kan du ju tips om:)))

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.