|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Mina vinterfälgar är tydligen pirat, och jag ska ha navringar till dessa. Hur vet jag om mina sommarfälgar är pirat eller original? Har noll koll..! Behöver veta om jag ska ha navringar till dessa också! Står det ngt nummer på dem eller? Ni kan kolla på min sida! Sommarbilden på 540:in! Tack på förhand! Gagge | |
|
Det ser ut att vara orginal BMW Styling 42 tycker jag: Länk E39:an har större navhål än övriga så på en E39:a med BMW-fälgar krävs inga navringar. Hålet skall vara 74,1. |
|
| OBS! Styling 42 finns i två utföranden i länken. Både som solid och i split-utförande. | |
|
Tack för det! Vad händer om man använder navringar på originalfälgar? Går det? Kan det bli fel, om ni förstår vad jag menar! Kanske inte går att få på fälgarna då? Det jag menar är, om man är osäker på om man har original eller pirat, kan man köra med navringar då för att vara på den säkra sidan? Hälsn gagge |
|
| Om du med navringar nu menar de distansringar som används för att få rätt diameter på navhålet (ø74,1 för E39) så går det alltså inte att montera navringar om hålen redan är 74,1, då går de inte på styrningen på hjulnavet. Navringar är bara ett sätt att anpassa "fel" fälgar så att centrering på navet erhålles. | |
|
Tack igen! Precis vad jag menade. Då går det liksom inte göra fel. Mina fälgar ser inte riktigt ut som styling 42. Jag har "muttar" på mina! Kanske är pirat dessa också? Har laddat upp ny tydlig bild på fälgen! hälsn gagge |
|
|
sorry, läste dåligt! Jag har nog split! gagge |
|
| Japp, det ser ut som det är Styling 42. Styr bara navhålet tight på hjulnavet är allt i sin ordning. Många som använder E39 fälgar på E34 som skall ha ø72,6 i navhålet använder tunna distansringar och får på så vis rätt centrering av hjulet. | |
|
Bra, då behövs inga ringar där! Hur menar du "styr bara navhålet tight..."! Är det inte bara att "hänga dit" å skruva fast...? Hänger inte me riktigt...:-) Går det inte bara att göra på ett sätt? |
|
|
Om du har ett navcentrum som är smalare än diametern på fälgens mitthål så måste du ha ringar som gör att fälgen sitter centrerat. Om hålen redan har rätt storlek så kan du inte sätta på centreringsringarna, de får inte plats. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jodå, det är bara att hänga dit. Det är en spelpassning mellan navet och hålet på fälgen på ca 0,1 mm (Navet:ø74,0 Hålet:ø74,1). Fälgen kan alltså hamna max 0,05mm ur centrum vid montering vilket kan accepteras utan att få problem med obalans. Men om du kan lyfta på fälgen du hängt på så att det märks ett glapp i centrum är det inte tight (dumt begrepp av mig här kanske) och då är det fel diameter på navhålet. | |
| På alla original som jag haft har det funnits BMW stämplar eller ingjutningar på varje fälg någonstans i närheten av bulthålen, vet inte om det förekommer på pirat. | |
|
Dina sommarfälgar är style 42, har själv likadana på min 530. Har för mig att det står instansat BMW på dom, alternativt BBS som är dom som tillverkar dom. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.