AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.530

Vart kan man kolla vad man har för ljud i bilen

xm
136
xman77
BMW 530d -05
Täntke om någon visste eller hade en sida hur man kan se vad man har för ljud i bilen. watt på högtalare watt på baslådan mm.

Jag har en 530d -01.

Hur vet man om man har stora ljudpaketer? har för mej att han sa att jag hade det när jag köpte bilen men hur ser man det?

jag har en instruktionsbok på tyska och kan itne ett ord tyska. så den kan jag itne kika i.

tackar på förhand

/X-MaN
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Största ljudpaketet = DSP

Har du navigator så har du ett menyalternativ som heter DSP, om du inte har navigator så har du en knapp på radion som det står DSP på.
Enklaste sättet är att kolla på utrustningslistan som skrevs ut när bilen tillverkades.
Denna hittas antingen under baksätets dyna eller inklämd under passagerarstolen fram.
Alternativt kan man be BMW ta ut den ur datorn.

Utrustningskod SA 676 = Hifi Paket, SA 677 = Hifi Professional DSP ljudpaket.
Om du ej har någon av dessa koder så har du standardljud.

Sen finns det olika radiomoduler: Reverse, Business & Professional, men det är en annan historia....

Berätta vilket system du har så kan vi berätta vilken effekt det har.

/Andy
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Jag har DSP i menyn.

Har jag då SA 677 = Hifi Professional DSP ljudpaket. omajg har det i menyn?

Eller måste jag ner till bilen och kolla vad det står på utrustningslistan?

Något mer du vill veta?

Vad är det där om olika radiomoduler? Reverse och Business & Professional? något jag måste kolla? eller vad e det för något?

tackar andy.

/X-MaN
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Ja, du har DSP,

Med tanke på årsmodellen har du troligen ca 300w förstärkare och 12 högtalare,
4 av dem är 5,25" och 2st (subbarna) är 5,25" med dubbel talspole.

Byt ut de 4 vanliga 5,25" högtalarna mot bättre element i samma storlek så får du bättre ljud.

/Andy
xm
136
xman77
BMW 530d -05
ok. de fyra vanliga är dom i dörrarna du menar?
kan du rekomendera några till min bil, har allrig handlad på mds så vet du några där så vore det kanon. kan även handla på brl eller något anant ställe.

jag tycker att basen är lite dåligt drag i, är det något som itne kosta skjortan att fixa till eller? byta ut baslådan längt bak till vänster?

Högtalarna i taket ibak tycker jag låter ljust, går det ändra?

är öppen för alla förslag. vill ha mer bas och drag i bilen:) lite dunka dunka:)

tackar på förhand

/X-MaN
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Köpte CP130 av monacor, mycket bra högtalare (kolfibercoaxx element) för lågt pris med tanke på prestandan, blev mycket mer väldefinierat ljud och mindre svampigt....
1 i varje framdörr och 1 på varje sida i hatthyllan = 4

Har du touring förresten?

/Andy
xm
136
xman77
BMW 530d -05
oki. japp jag kör touring:)

var inne på monacor sidan och fann dessa CRB-130CP ? dom du menar elle? men jag fann inget pris på dom? e det stor skilland på dom jag har nu och på dessa?

Du finner inga bra på mds eller brls sidor som kan passa mej med ltie drag i?

angående baslådan, haru någron ide? eller e det svin dyrt att byta elelr kan man få mer kräm eller skall man byta steg oxå?

Tackar

X-MaN

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
Fel av mig, du har hittat rätt beteckning iallafall.
Det är stor skillnad mot vad som sitter där idag, då
det med största sannolikhet är nokias papperselement.
Touringen är lite svårare än sedanen.
Det som är sämst är de 2 elementen som sitter i innertaket bak samt basen i bagaget.
Byt takelementen samt bygg om baslådan eller lägg till en extra.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Med största sannolikhet har du en RDS professional radio (BM24). Det ser du om du får upp en lista med kanalnamn i radion (får du bara nummer eller måste söka dig fram mellan kanalerna så har du den sämre businessradion).

MDS har bra element till bra priser de också, däremot så kan jag inte hjälpa dig välja där
eftersom jag inte kan sortimentet tillräckligt bra.

/Andy
xm
136
xman77
BMW 530d -05
vad är det som sitter ibak i taket då? e det 2,25 oxå eller? Bygga om baslådan i bak hur funakr det? vet du vad det är för watt på den elle? typ vad kostar en vassare.. bygga en till är inte intresant för jag e beroende av all utrymme jag kan ha i bak, om man itne kan gömma den på något bra ställe?

Hur är det med diskanterna i fram e dom ok eller halv kassa?

Vad det gäller radion så kanajg ju lagra 6st olika och får ju inte upp typ rixfm eller så utan det står 106,7 typ där. har jag så den sämte businessradion?

tackar

/x-MaN
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Tolkar det som om du har business. (ovanligt).

5,25" i taket, baslådan vet jag ej, men den är ju ganska enkel att kolla.....
Byt till ett bättre element samt eventuellt en separat förstärkare för att driva den.

/Andy
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Varför är det ovanligt att ha en business? jag kanske har fel får kika extra noga imorgon:)

Kan man kolla på själva baslådan vad man har elle? borde väl stå på den elle?

Har du någon ide om vad det kan krävas om man vill ha en separat förstärkare elle? någon rekomendation?

Diskanterna ifram e dom ok elle? eller måste man kanske uppgradera dom oxå?

Vilken högtalare av alla dom ajg skall byta är lättast att montera ner för att se exakt vad det är? dörrarna i fram. hatthyllan eller dom i taket ibak kanske?

tackar.

/X-MAN
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

I sedan är det lättast att ta de i hatthyllan, de är också identiska med de andra högtalarna,
men i touring vet jag inte om de är identiska.
Diskanterna är OK även om det finns betydligt bättre.Koncentrera dig på att byta 5,25 tumselementen och byta subben / sätta till en extra subbförstärkare först så får du se vad du vill spendera pengar på sen.

/Andy
xm
136
xman77
BMW 530d -05
jag skall ner till GBG imorgon och ringde precis till MDS och snacka lite så jag drar dit imorgon och hör lite vad dom säger så kunde dom även kika vad det var och vad dom hade för förslag på vad som borde göras.

Är det något speciellt jag behöver fråga dom eller något? alla tipps är välkommna:)

tackar andy.

/X-MaN
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Fråga dom om de har personlig erfarenhet av uppgradering av ljud i E39 touring med DSP så de vet vad som funkar och inte funkar!
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Tackar hewi.

Flera tipps?

/x-MaN
xm
136
xman77
BMW 530d -05
jag var nere på MDS och kikade lite häromdan och han rekomenderade mej att byta ut högtalarna i dörrarna ifram och sen i bagageutrymmer i taket, me han sa att det var 6,5 där? stämmer det? behövs det lägre högtalare? eller får vanliga plats där?

Byta ut baslådan som sitter i bak i sidan gick inte för det fick inte plats någon som dom hade, men man kunde sätta in en extra på ena sidan men med tanke på att jag är så beroende av utrymmet så är det inget jag vill göra.
Någon som har en ide om hur man kan göra eller vad kostar det att köpa en bättre baslåda än den jag har orginal, bmw måste väl sälja sådanna med med drag i men dom kostar väl för mycket?

tackar grabbar.

/X-MaN
xm
136
xman77
BMW 530d -05
är det 6,5 eller 5,25 i taket ibak E39 touring. vad är det för monteringsdjup där oxå?

takar

/X-MaN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.