AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.652

Generatorn eller diodbryggan slut?

Ku
4
Kurre_Kul
323i (E30) -85
Fick problem idag:
Bilen startade utan problem, stod ett tag på tomgång, sen körde jag (ca. 500m) och provbromsade. Då stannade bilen och startade inte igen. -Starmotorn gick inte, men det fanns ström till att driva lysen m.m. efter tre försök var batteriet tomt.

Provade startkablar och då gick den igång. När ja kopplade bort startkablarna dog bilen och batteriet var tomt.

Laddningslampan lyser inte då jag slår på tändningen heller.
Tänkte det kunde vara generatorn som är slut, men jag hörde något om nån diodbrygga som kan va slut också?
Hur vet jag vilket det är? -Antar att en diodbrygga är betydligt billigare?

//Sluggo

..Humlor kan inte heller flyga..

BMW 323i (E30) -85
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
misstänker att det är regulatorn du menar. nr 19 Länk
kolen har en tendens till att kunna ta slut efter ett antal xx tusen mil eller så. sitter med 2 skruv på baksidan av generatorn. vanligtvis enkelt att komma åt. kostar väl en 100-200kr eller så. bara att testa =)
Ku
4
Kurre_Kul
323i (E30) -85
Nej, jag menar diodbrygga. Det är vad jag hört iallafall.. Men tack för tipset, ska titta på det med.
Men "dör" regulatorn helt plötsligt da, eller blir den sämre och sämre med tiden?
-Jag menar, jag har ju kört med bilen en del (dock ganska nyinköpt), och jag har inte sett några tendenser till att den har laddat mindre och mindre. -Den la bara av pang bom..

Tips på vart jag kan få tag i dessa de´lar till ett vettigt pris?

BMW 323i (E30) -85
Ku
4
Kurre_Kul
323i (E30) -85
Kanske ska tillägga att voltmätaren (iofs. Biltema) som sitter i bilen stod i topp (mätarn slutar vid 16V och nålen hade gått över till stoppet vid ca.18-20V). Så har den stått till och från de senaste dagarna.
Den cick dock ned och stod på ca. 8V strax innan batteriet laddades ur. (logiskt..)
Vet inte om detta har med problemet att göra, eller hur det är kopplat, då ägaren innan satte in denna (Köpte bilen för ett par veckor sedan), men om vi antar att det är rätt kopplat, finns det något känt fel som gör att generatorn kanske laddar för mycket eller så?

BMW 323i (E30) -85
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
vi börjar med diodbryggan. det är nr 16 i länken. sällsynt att den finns löst utan det är en hel generator som gäller då. regulatorn är det som normalt går ner. eller rättare sagt kolen. det fenomenet du fått har jag inte riktigt stött på men kan va så att en ny generator kan behövas.

vad gäller regulatorn så går den att få tag på i vilken bildelsaffär som helst. oftast är det samma generator i flera olika bilmärken/modeller så det finns inte så många regulatorer att välja mellan därav lätt att ha i lager.

testa att byta regulator och använd en multimeter eller voltmeter för att mäta spänningen över batteriet. ska vara ca 14.3V där om generatorn laddar som den ska.
E3
1.828
E36
USA bilar
Diodbryhggan finns också som reservdel

Om din voltmätare bottnat så tyder det på regulatorproblem
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Är med stor sannolikhet generatorn! Hade för nån månad sen precis samma problem! Första tanken var att kolen var slut så jag köpte ny regulator, men utan resultat!

Så jag köpte en generator från skroten å då funkade allt igen! Kostade 400 kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.