|
|
|
|---|---|
|
Jag har beställt en MINI Cooper D Clubman som förhoppningsvis landar någon gång i mars/april (så låt hoppas att Autopower har börjat räkna MINI som BMW tills dess) - men nu är det så att jag har ett par frågor till er som köpt nybil och/eller kör diesel: a) Lackförsegling - jag vet att BMW här i Stockholm gillar Mr CAP. Är det nåt att lägga pengar på? Finns det någon annan som gör det bättre, typ DITEC? Vill ju gärna att min nya fina bil ska se ny och fin ut så länge som möjligt, men jag antar att det är skillnad på de olika behandlingar som finns att tillgå. b) Det har skrivits en del trådar om dieselboxar typ KCR, som påstås öka prestanda och sänka förbrukningen. Närhelst jag läst om dessa i biltidningar typ AMS verkar det bara vara positivt. Hur är det mer er som kör diesel, har ni boxar, funkar de bra? Några problem med service eller dylikt (antar att man kopplar ur boxen före service/besiktning)? Vad är haken? Wilhelm Svenselius | |
|
Grattis till kul val av bil! A) Länk Behöver inte säga så mycket mer, rekommenderar ett personligt besök och tala lite med innehavaren. Sen söka inlägg på forumet om mer behövs:) B) Låt bilen rulla 1-2k mil, det tar den tiden att köra in dieselbilar idag är min erfarenhet. Sedan lossnar det. Jag avråder från Boxar och övrigt, dels pga försäkringens villkor dels pga ökad skaderisk och sist men inte minst så ökar ju utsläppen. C) Eftermonterar du stänkskydd runtom ökar du risken att bilen ser fin och ren ut längre för smuts gror inte upp och undersidan av bilen blästras mindre av vägdamm, stenar mm. Samt att du skonar bakomvarandes ev stenskottsrisk:) Mvh Asken |
|
|
Mr.Cap funkar alldeles utmärkt enl. mina erfarenheter men i slutet på dagen beror det alltid på vem som gjort och hur han mådde den dagen, för det är fortfarande en människa som gjort jobbet. Vilket märke du än väljer så blir det nog bra iallafall! Grattis till en kul bil - såg precis ett reportage på Motorjournalen om just Clubman - cool "fiskbil" ;D M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Hejsan W2k. Grattis till nya bilen. Angående punkt a. så hade jag själv samma problem med min nya bil. Slutade med att jag lämnade in den till Jörgen Sandell. Är personligen mycket nöjd med det arbete som han gjorde, läste mycket här på forumet innan jag gjorde valet. |
|
|
Mr Cap suger p.g.a. dålig hållbarhet på behandlingen Ditec är klart bättre Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Magnus: Jag delar inte din erfarenhet. Men som jag skrev tidigare. Det beror vem som gör det och om vederbörande slarvar eller inte. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Glansen som "nypolerad" var det sannerligen inget fel på med den Mr Cap behandlade bilen, dom fick verkligen 263 Dunkelblau att vara nästan svart i vissa lägen och blå lila i annat ljus men det varade inte länge trots tvätt med Mr Cap shampoo enl. anvisningarna Ditec bilarna har kanske inte varit lika bra intialt men skillanden mellan "nypolerad" och efter 12 månader har varit mindre äm Mr Cap bilen som efter ca 12 månader var så där grådaskigt "ful" som just marin blå bilar gärna blir... Så i stället för Mr Cap kan man lika gärna få den "vaxad" 1ggr /år eller om man är lat som jag: Ditec var 18de månad Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
För att återkoppla till denna tråd så här sex månader senare: Det blev J.Sandell på Stockholms Bilvård (DITEC) till slut och resultatet blev verkligen utmärkt. Dessutom fick jag massor av bra bilvårdsråd på köpet. Helt klart en angenäm upplevelse. Ett annat plus är att Sthlms Bilvård bara satte på en liten diskret etikett på bilen, inte den fula DITEC-blaffan som varannan V70 och Mondeo ute på vägarna har. (Smaken är som baken, jag tycker iaf att den är ful.) La upp lite foton på den nybehandlade MINIn här: Länk Wilhelm Svenselius |
|
|
Sicken bil! I rätt färg också! Jag skulle kunna tänka mig en sådan :D "BMW six appeal" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.