AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.133

Motorgång vid läckande topplockspackning?

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

kortversion av min fundering:
Antag att topplockspackningen är trasig, det läcker in vatten i en eller kanske flera cylindrar. Hur, om alls, märker man detta på motorgången?

Längre version:
Har en 323i 1996 som gör av med kylarvätska. Inga mänger, har under sommaren fyllt på någon eller ett par liter. Senaste månaden, när kylan har kommit, har det dock gått sisådär 1½ liter på en månad.

Detta gör att kupévärmen slutar fungera på lägre varvtal, till exempel vid rödljus. Det verkar som om vätskeåtgången är störst när jag precis har fyllt på, för att sedan avta när runt en liter eller lite mer är borta. Körde hela sommarhavåret utan att fylla på, och hade inga problem med motorkylningen.

Tidigare har jag hat en trasig vattenpump, som sedermera byttes på verkstad. I samband med detta var motortemperaturen hög ett par gången, men motorn kokade aldrig. Annars hade jag absolut misstänkt trasig topplockspackning.

Hur ska man egentligen märka, om alls, på motorgången om det läcker in vätska i något av förbränningsrummen? Min bil har gått 30.000 mil, men motorn går hur lent, piggt, råstarkt och (nåja) bränslesnålt som helst! (0,75l/mil vid 120km/h landsväg på farthållaren. )Jag hade en gång i tiden en Volvo 240 som topplockspackningen gick sönder på, och den gjorde av med ett par liter på fem minuter, rakt in i fyrans cylinder. Motorn gick dock hur bra som helst! Märktes inte alls!

Ponera att vi nu att vi helt plötsligt VET att det är topplockspackningen som är trasig. Är det verkligen värt att läga ut verkstadskostnaden för ett byte samt ev planfräsning på den här bilen som gått 30.000 mil, har börjat få en hel del rost i framdörrarna, och lite prickar på andra ställen. Dessutom en mindre krockskada i fram, och en buckla på en bakskärm. Är det inte lika bra att fylla på vatten och köra tills den (eventuellt) protesterar? Jag har ju faktiskt kört såhär i... tjae... mer än ett år i alla fall, utan egentliga problem.

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Ytterligare en fundering: hur dumt är det att slå i en burk kylartätning?

/Jörgen

--
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Ytterligare en grej:
Jag har haft en del vitt klägg på insidan ventilkåpan vintertid, men inget som inte försvunnit efter en eller ett par långkörningar, så jag har antagit att det har varit kondens. Jag har under den här perioden som detta pågått även utfört stora servicen på verkstad (Bil & Elservice Örebro) och dom borde rimligen ha anmärkt om oljan var vattenskadad.

/Jörgen

--
Pressa den.

Skämt osido så låter det i mina öron som en toppackning.
Är inte så dyrt och avancerat egentligen.

/ Daniel Steiner
www.VombsMotorsport.com
Kan man inte edita här? :)

Om du gör en leakdown så borde du ju se om det är tätt.
Kan vara en läcka nånstanns bara.

/ Daniel Steiner
www.VombsMotorsport.com
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Kollat packningen vid locket på expansionskärlet?
Ganska vanlig orsak till att det försvinner kylarvätska.. särskiljt som du säger att det försvinner mest när det är fullt i systemet!

JJ
Det behöver inte märkas speciellt på motorgången alls. Framför allt inte några sekunder efter start, detta därför att det knappast tar sig in nåt vatten i förbränningsrummet, däremot förbränningsgaser ut i kylsystemet alternativt ut i nån smörjoljekanal. Det beror på att förbränningstrycket är många gånger högre, 40-60 bar, än olje eller vattentryck. Även om det i sällsynta fall på nåt mysko sätt drar in något vatten i förbränningsrummet så förgasas detta omgående (900-1200°C) och kommer inte ut som vattenånga ur avgasröret vilket många tror.
Har du tur så kan du tom få en något ökad effekt pga kyleffekten, det förekommer vatteninsprutning av detta skäl i en del förbränningsmotorer. Bl.a SAAB hade detta på sina tidiga turbomaskiner.
Nu är det ju en viss skillnad på kontrollerad vatteninsprutning och läckande topplock iofs... Vitt klegg på insidan av oljelock och ventilkåpa ser man ganska ofta även på fullt friska motorer, beror mestadels på kondens.
En enkel test i påfyllningen till kylaren ger svar på om du har avgaser där, annars tror jag inte du behöver bekymra dig för toppen, utan läckan finns nån annanstans.

FP
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Uppdatering:

Bilen på verkstad nu. Vad som hittats än så länge: läckande o-ring vattenpump, sprucken kylare, trasigt kylarlock.

Om han inte hittar något mer fel så torde det stanna runt 2000-2500:- för reservdelar.

Bra tänkt av Pellevin.

/Jörgen

--
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte alls konstigt att vatten kommer in i cylindrarna vid packningshaveri. I en av motorns arbetstakter (insugningstakten) råder undertryck i cylindern. I kompressionstakten och förbränningstakten råder ett tryck som vida överstiger kylsystemets tryck. Vid avgastakten vet jag inte vilken sida som vinner, jämt skägg kanske. Får man ett rejält packningshaveri kan jag skriva under på att det kommer vattenånga ur avgasröret, det vet jag som har haft Saab turbo :)
Under avgastakten råder 3-4 bars övertryck. Att det kommer in vatten vid riktigt packningsras kan jag köpa, men knappst vid vid motor som fortfarande har förbränning. Sen finns det kanske grader på läckage osv därimellan.
De motorer som har medveten vatteninsprutning ryker inget alls, mer än om det kondenserar pga yttertemperaturen när avgaserna möter ytterluften.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så är det nog. Värsta röken var nog när jag dumt nog stängde av motorn som haltade på tre cylindrar för att öppna garageporten för att köra in och plocka av toppen. Då jag en minut senare skulle starta den var cylindern vattenfylld, men som tur var klarade sig vevstaken. En skvätt rann ner i katalysatorn innan det tog tvärstopp och det rykte ett par minuter trots avstängd motor :)
Det mesta vattnet som försvinner in i någon cylinder vid trasig packning, tar sig förmodligen in när man stänger av motorn och kylsystemet tryckutjämnar via läckan.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Facit: Sluträkningen blev 3725,00:- för material och arbete på OTs Bilservice i Örebro.

Ny kylare. Nytt kylarlock. Byte o-ring vid vattenpump.

Ps. Fler borde skriva facit på sina funderingar... så slapp man sitta å leta så förbannat när man har något fel. ;)

/Jörgen

--
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med om att man borde dra facit, precis som du gjorde nu :)
Bra att det löste sig. Bra också att vi har facit på var gränsen för vad Volvos koppling tål, passeras ;)
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
...ja, en nerväxling i den hastigheten tyckte den inte om. Trodde det kunde gå eftersom det gick att pina upp den till 160km/h på trean om man verkligen, verkligen ville. :D Men så var jag 18 år, testosteronstinn och dum. ;)

Men, lite mer seriöst, jag har mest den raden för att kunna söka på inlägg som innehåller "Merit:" och får på så vis fram alla (plus ytterligare några) trådar där jag har gjort inlägg.

/Jörgen

--
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.