AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.253

eventuellt köpa 540

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
är nu inne på att köpa en 540 e34. vad bör jag tänka på när jag kollar på den? har läst guiden lite som finns här men tänkte om ni hade flera tips o synpunkter ni som äger eller ägt en 540 e34. vad kostar skatten ungefär? hur ofta bör man kontrollera oljepumpsbultarna? hur mycket dricker v8an ungefär?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oljepumpsbultarna kontrolleras alltid i samband med köp, såvida inte föregående ägare kan uppvisa dokumentation på att den är åtgärdat. Därefter bör pumpsbultarna kontrolleras var 7 - 8 000 mil för att vara på den säkra sidan.

Skatten ligger runt 2300 kr/år.

Förbrukning kan skilja väldigt mycket beroende på hur och var du kör. Bilen mår genrellt sett inte bra av att köras korta sträckor, passar bäst för den som har ett par landsvägsmil till jobbet.

Men räkna med dryga litern på landsväg och så kan du nästan dubbla det i stan. Blandad körning omkring 1.4 liter/mil. Totalsnitt sedan köp för min del ligger enligt OBC på 14.0 L/100 KM. Vilket stämmer överens med min excelfil som hanterar uppmätta värden.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge; Ajaj vad törstig din är, men jag håller nog med om det för en Automat, 12,5L/100km drar däremot en 6vxl i blandad, med största delen körning 25km morgon o kväll i Stockholmstrafiken till jobb + lite övrig körning, 9.5L/100km vid ca 110km/h i snitt och det är verklig förbrukning räknat på tankade liter.

Dokumentation på skötsel av automatlådan är viktigt, helst bytte av olja var 15000mil även om Mugge: s växlar perfekt trots frånvaro av byte, men förre ägaren kollade var 1000mil eller nåt sånt? Koppling behöver bytas vid ca 15000mil (längsta jag hört/kört är 21000 och den var helt slut) oljepumpsbultar + automat/koppling är det viktigaste annars normal kontroll som för varje E34: a Länk

Jag har bytt, kylare (1) A/C kondensor (1 + 1 till som behöver) koppling (2) stötdämpare fram (3) bromsskivor (2) katalysator (1st + 2st som skulle behöva, löst innehåll) bytt olja i lådan (1) på 7st 540i varav 6st manuella och 1st automat, dragit åt oljepumpsbultar har jag gjort på alla mina + ett flertal ägda av andra.

En helt underbar bilmodell, världens bästa bil! (med 6vxl manuell) min favvo (äger 5st just nu) Länk stannar hos mig för gott!=)

Mvh Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Stephan,

En 540iA är nog inte så mycket törstigare än en 540i egentligen, något kanske men inte alls mycket. Att vi har så olika värden beror nog mycket på att vi har så olika körprofil.

Nackdelen med 540iA är att HP30 lådan har ett kallstartsprogram som kostar skjortan! När man startar bilen kall på morgonen så slår det virvlar i tanken, bilen växlar inte utan ligger kvar i växlarna tills man kommer upp i 2500 - 3000 varv (beroende på temperatur). Den håller på så i en minut eller två (tills katalysatorerna blivit tillräckligt varma), då börjar den växla normalt. Men innan dess har snittförbrukningen hoppat upp ett par steg.

Hade jag haft 2.5 mil till och från jobbet så hade mitt snitt legat betydligt lägre. På motorväg har jag fått ner den till 0.85 enligt OBC, men då hade jag redan varm motor när jag tankade fullt och nollställde. Då körde jag med jämn fart på en mycket lätt trafikerad motorväg. Men det är enbart under väldigt gynnsamma förhållanden som man får så låga värden.

__
Bilblogg:
Länk
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
aja..soppan får man ta. ska man åka bmw kostar de och v8. ska man köra snålt får man ju helt enkelt köpa en gammal japanare. det är förövrigt en ia jag har fått upp ögonen på. 190000 mil en ägare i sverige, import 2001 av nuvarande ägare, aldrig några problem motor, aldrig behövt göra nåt. oljan i lådan aldrig bytt men är tänkt. så får väl göra det själv då om jag köper för säkerhetskull. bultarna skulle vara kollade för ca 3000-4000 mil sen... hur ofta bör de kollas? kan inte vara behövligt att göra så ofta va!?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det jag är rädd för är väl typ att ägaren aldrig behövt göra nåt med motorn, allt är fräsch. vilket kanske resulterar att jag åker på alla reperationer inom snar framtid! är det verkligen så att alla 540s åker ut för samma saker efter ca 20 000 mil? det med membran o läckande ventilpackning som ofta nämns osv? kan man förstöra en motor genom att köra med dåligt membran eller läckande packning ett tag?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om man aldrig har gjort något med motorn, så kan du räkna med att byta ventilkåpspackningar, vattenpump, ev även insugsmembran och kedjespännare.

Oljepumpsbultarna kontrolleras var 7 - 8000 mil som jag skrev i mitt första inlägg.

Byta olja i automaten kan vara lite knepigt, eftersom oljan blir tjockare i takt med att lamellerna slits. övergång från tjock till ny fräsch tunn olja kan trigga plastkuleproblemet lite tidigare än med gammal olja. Växlar lådan som den ska, mjukt och smidigt så skulle jag fortsätta att köra utan att byta.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge; Jag har kortare avstånd i dag, men eftersom jag delar upp körningen i så många olika exemplar tar jag siffrorna från den tiden jag bara hade en, jag skulle räkna med 1,0-1,5L/100km mer för en automat utan att ha fullt belägg för det, tycker Stig är rätt törstig trots bytt lambda sond (ahh det glömde jag med, dock inte åtgärdat under min ägo, utan mellan mina två perioder)

Glömde; Vattenpump (2 varav en var efter den var såld) membran (2 hade inte behövts på en, felsökning som visade sig vara en katalysator) ja påminner mig om min kära Hellrot som såldes till Norge den klarade SBP med glans ett par dagar innan försäljningen men Norska bilprovningen anmärkte på läckande främre stötdämpare så det rätta antalet är 4 på den punkten.

Dom allra flesta delar är otroligt billiga, vattenpump tror jag kostade 8-900kr på Mekonomen med 15% rabatt, A/C kondensor köpte jag ny från ebay.de (855kr med frakt)

Jag har inte bytt ventilpackning på någon M60, behövs väl om ett tag på nån, den som har rullat längst har 24000mil bakom sig, minst har das Polizeiwagen eller med Svenskt namn min kära Euro M540i (kärt barn har många namn=) som i början av sitt liv var testbil hos M GMBH och hade troligtvis en prototypmotor av den kommande S62 med 13500mil (på mätaren, mindre i motorn=)... Länk

Stephan
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
kan iofs påpeka bara sommarkörd o högst 500 mil varje år i sverige, bytt olja var 500 mil. men den har fortfarande gått 19000 mil. men fullstämplad servicebok fram tills den kom in i sverige, sen dess har ägaren gjort allt nödvändigt själv. det är ju surt att man inte kan kolla packningar o membran när man är spekulant. lådan går ju känna om den är fräsch, de symptomen med plastkulorna är ju rätt lätt att upptäcka vid en provtur vad jag antar? lådan ska växla utan problem och som den ska. dock lite tjurig kall men det är väl inget ofriskt täcken då lådorna brukar kunna uppföra sig lustigt kalla. alltså växla lite sent och lite hårdare. jag är ju lite spänd o orolig..men får mer klarhet när man ser allt o kör. sen är ju priset ändå vettigt tycker jag.

den finns här på powerbörsen så kan hända att några sett den. blå metallic med bmw rondellfälgar. klart jag är trött på träet o att det är automat eftersom jag redan har både sakerna i alpinan :D men går väl inte hitta nån fin med sportstolar helsvart inredning o manuell för under 40 000.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ursäkta att jag snyltar lite på tråden - men Mugge - du skriver ovan att HP30-lådan har ett kallstartsprogram. vet du om något liknande finns på en manuellt växlad M62? Då den startas helkall & ca. 2 min framåt visar OBC:n förbrukning på 39,5l/100 km.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Nackdelen med 540 e34 är att man blir så "fast" :-) kommer inte på någon rimlig bil som skänker samma glädje, kvalitet, upplevd kvalitet, fartresurser kontra ekonomi, samt ett riktigt Bmw utseende, kort & gott perfekt allrounder med ett brett andvändnings område allt ifrån storhandla till några varv på nurburgring om man vill (då tänker jag på den manuella som jag har erfarenhet av).

Mvh Danne
st
21
streapler
Bmw 540 -93
Tja! lyssna efter missljud i motorn och lådan ska fungera felfritt. Kör bilen varm sedan stannar du och lägger i R och se hur lång tid det tar innan den hoppar i. Lägg sedan i D och sedan R igen. var mycket norann med detta. Backen är det läge som börjar krångla först på lådan sägs det. Ett plus är om han har någon form av garanti på att oljepumpsbultarna är dragna och att det vart täta oljebyten.

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
tack för alla svar hur som helst! men får meddela 540 fantasterna att det fick bli en till 6a! 535 Ac schnitzer. mycke bil för pengarna, ganska speciell o unik bil. mycke krut och billigare att äga en 540 fick bli beslutet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.