|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Upplever min e61:a väldigt slingrig med 205/60-16" Noranza 2, original är ju 225/55-16". Laborerat med olika ringtryck för att se om det gör någon skillnad, det gjorde det inte tyvärr. Undrar om 225/55 är stabilare? Det däcket har en högre belastningskod vilket jag hoppas ska göra skillnad.. Någon som har erfarenhet av liknande problem? | |
| Har ContinentalViking 2 (dubbade) 225x55x16 runtom idag på min E61a men måste byta där fram. Kan det bli bra med ett par Nokia HKPL 5 fram och köra Conti bak ett par säsonger för de har mycket kvar? | |
| Blir inte 205/55 16 för små? Original är ju 225/55 16. Jag tror det skiljer över 3% i rullomkrets. | |
|
Det är 205/60 R16 han har. Det skiljer i stort sett ingenting mot orginal. Har själv 205/65 R15 på min E39:a och det är ingen stabilitet i dom som matchar bilen i övrigt. Kanske nu då, när ett stabilisatorstag har ploppat isär därbak ;). |
|
| Felle: Flytta bakdäcken fram då, och de nya H5 bak | |
| E36, så det är inga problem med olika rullomkrets, har inte kollat upp om det skiljer något på rullomkrets mellan Nokia HKPL 5 och ContinentalWinter Viking 2 finns väl inte kvar på marknaden längre så jag har svårt att hitta dessa uppgifter. Det skall väl mycket till för att det skall vara exakt samma rullomkrets. Vill helst slippa byta alla fyra när jag har ett par säsonger kvar på bakdäcken. Jag provar att lägga Nokia HKPL 5 där bak. Enligt däckfirman så är Nokia HKPL 5 testvinnare just nu och skall väl vara bäst enligt dom? | |
|
Nokian HKPL 5 mycket bra vinterdäck, men barmark egenskaper var väl inte deras paradgren om jag minns helt rätt. Det är lite svårt att säga om DSC påverkas utav skillnaden i slitage, men jag tror inte det. När du monterar dit dem så lär du väl märka om det fungerar eller inte. |
|
|
Det bör inte bli problem med rullomkretsen för att du har 2 nya och 2 beg av samma dim. Däremot kan detvarar känsligt på vissa 4WDbilar H5 är ett mycket bra vinterdäck, däremot inte de tystaste du hittar |
|
| Vad rekommenderar du för däck då? För jag kan ju säga att jag är mycket nöjd med mina Conti vad det gäller tystheten, så jag vill ju inte byta till sämre däck som väsnas mer. | |
|
H5 ä ret ypperligt val om du prioriterar grepp, men som sagt ljudmässigt lämnar de en del i övrigt att önska Jag har själv mycket goda erfarenheter av Kumhos KW22 (nytt däck som kom förra året) Riktigt bra grepp, tysta och mycket billigare än H5 Är du nöjd med Conti, så varför inte dra på ett par nya sådan baktill? |
|
| Har du även erfarenhet av Conti så du kan jämföra med Kumhos? | |
|
Nej, har aldrig kört på Conti själv, men tänkte att eftersom du har 2 som är ok, och du är nöjd med dessa, så är det ju en tanke att lägga på 2 nya Conti? Conti har på vissa däck haft lite knepiga stommar, bla har det varit problem efter punkteringar, då skadan lagats har det i vissa fall fortfarande funnits smygläckage beroende på att luften kryper mellan innerliner och stomme (innerlinern har liksom släppt från stommen) mao kassation på däcket trots en reparerbar skada |
|
| Men å andra sidan är det de första däcken som jag provar och jag har bara haft bilen i två månader så det kan ju kanske finnas ännu bättre även om jag är mycket nöjd med tystheten, det kan ju bero på att jag har bytt från Audi A6 till BMW ;-) | |
|
Ok, för egen del skulle jag hoppa över Conti då Nokian H5 Michelin X-Ice North Kumho KW22 Kanske värt att titta på Kleber Kapnor 5 också Det är mellan de jag skulle välja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.