|
|
|
|---|---|
|
Som rubrik. Någon som bytt startmotor på en 520-34 -96 med manuel låda? Hur mycket behöver tas ner? Börjar få för mig att man måste ta ner hela insuget. Hade dock nere lådan för ca: 1år sedan och har för mig att startmotorn var lösden gången, men den kanske inte gå att få ut? PeterB Länk | |
|
Går helt klart lättast om insuget demonteras.Den tiden som detta tar spar man snabbt in när du ska bort med startern. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Men jag tror inte det är några större problem att få loss den (bultarna) men sedan antar jag att det blir problem att snirkla ut den ur motorrummet? Typ allt är i vägen när man drar den tillbaka. Har lite ågren för att ta ner insuget, det verkar ganska bökigt. |
|
|
Jag får inte in mina underarmar alls under insuget så dom 3st jag bytt på var valet lätt.Insuget är lätt att ta bort,säg 1tim i lugn skruvtakt,tätningar består av gummi och ser dessa bra ut behöver du inte byta. Se dock till och blås rent runt rören innan du "rycker" insuget" samlas en hel del skräp där under årens lopp. Ps det finns lite olika utförande på montagebultar/muttrar,vissa har har genomgående med gänga i gods medans vissa har mutter. Sen har även det främre fästet ändrat utformning så på en fick jag helt strunta i det pga av att startern var för kort. (alla köpt på bmw) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Kan du komma ihåg vad det var för storlek på torxen? startmotorn har pajat och tänkte ta loss den och felsöka lite /Micke. |
|
|
Har för mig det var E12. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Vad tycker ni är det smidigaste verktyget att använda hylsa eller ringnyckel? Såg att det fanns många olika att välja på biltema. |
|
|
När jag tog ner lådan för något år sedan så köpte jag en liten gäng utvändiga torx hylsor, dom kostade inte många kronor. Jag missade dock att köpa en passande adapter från 3/8" till lite större 3/4"?? vilket jag kompletterade med senare. köpte även två förlängare som var lite möjlighet att vicka på sedan är det bara att fläska på med tre förlängare till så liggar man ungufär vid växellådans slut. Det funkar fint. Sök på BT "Torxhylssats" 69pistoler. sök även på "Förlängare" inte heller dyra. PeterB Länk |
|
|
Värt att nämna är att på en av bilarna jag böt på satt det ordentligt.Så se till att få ett bra drag när det börjar svikta i verktygen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Nu har jag äntligen bytt avgassystem, startmotor, tändstift, till vinterdäck samt monterat motorvärmare. Startmotorn gick bra att byta utan att ta ner insuget, men översta bulten var inte rolig. Min nya startmotor hade inte gängade öron som den som satt där hade. Detta medförde att jag var tvungen att montera muttrar på baksidan. Vi gjorde det med en lång strip som muttern hängde i sedan skruvade bakom växellådan. Hade nog limmat den istället om jag hade insett problemet tidigare. E12 stämmer förövrigt. Allt som allt gick det på en helg så jag är nöjd, dock måste avgassystemet justeras för det ligger mot karossen någonstans...... |
|
|
Demonterade startmotorn idag gick bra att ta loss ena bulten underifrån med ett spärrskaft som går att vinkla och tog ner startmotorn samma väg. Översta bulten var lite bökig men gick lika bra att få bort utan att ta bort insuget. Solanoiden var det inget fel på men kolen var helt slut inget kvar, kopparbanan som kolen går på så var det en bit som har lossnat. Få se om jag fixar till den eller köper en ny! |
|
|
Jag köpte min på skroten och fick den skickad med paket. Det kostade mig ca:1000kr. Den kom från en bil som hade gått 3800mil = som ny. Normalt sett håller startmotorn hög kvalitet och p.g.a det finns det ett enormt urval på skroten. Det var inget kul att sätta fast mutter på den övre bulten så försök hitta en med "gängade öron" att skruva torxbulten i. Man skulle givetvis ha limmat muttern med idiotlimm innan jag monterade. PeterB Länk |
|
| Sitter bultarna med bulthuvudet bakut? (Från växellåda och fram genom startern?) Annars kan jag inte förstå hur gängade öron kan spela roll? | |
| Det kanske ser annorlunda ut på E34 jämfört med E39. | |
|
jepp, bultarna sitter bakifrån och fram på samma sätt som sprängkåpan på växellådan sitter i motorn. PeterB Länk |
|
|
Hej Peter...länge sen..råkade bara se att du brukade vara här . //Terje |
|
| Du har powerpost | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.