AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
720

programera automatlåda på 328

Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
hej undrar om någon vet om det går ändra uppväxlingen på lådan på en 328ia 96a? den har ju ingen effekt vi 6000 varv så tycker det e onödigt att den ska upp till rött innan växling sker
tips om pris o ställe o programera vore toppen me

mvh mackan
yttryck
hej !
tror inte det går o programmera om lådan. i ekonomiläget så växlar lådan vid c:A 3000 varv vid varje växel om man gasar på. i sportläget kan man dra fullt ut, men som du säger så det är ingen ide att varva över 5.500 då
vridet planar ut helt då o motorn låter fint i för sig men det är menlöst att ligga o mörda motorn på dessa varvtal till varvstoppet
tyvärr så handlar det om att släppa upp gasen tidigare..har samma läge på min 328:a,, det är väl det man får leva med då man kör automat,, stor del av körkänslan och kontrollen över drvlinan försvinner.. där är en manuell BMW helt överlägsen.. fast när man slår ut helheten på ens bilskörningsätt så föredrar jag ändå att glida runt med en automatväxlad BMW.
dessutom så får man behagligt låga varvtal med automaten vid motorvägskörning...140km/h på ca 2400 varv/min,, V8 varv...
Ska ut och testa att hålla plattan i golvet förutom kick down knappen
för att se ifall den växlar upp lite tidigare på varje växel.
har dock en känsla av att motor/växellådan behöver en viss omställningstid när man växlar mellan ekonomi kontra sportläge,, ju längre tid man kör hårdare i sportläget desto bättre tycker jag bilen går..

Har ni inte steptronic?

yttryck
nej, våra bilar är från stenåldern.. steptronic kom från 98 och uppåt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.